Nekromanti Noir - Karaktärsdrag

Big Marco

Läskig
Tjillevipp.

Jag håller på att dona om hela tänket kring karaktärsdrag och drivkrafter i Noir.

Följande finns med just nu:

Aggressiv – Lugn
Arrogant – Ödmjuk
Dominant – Undergiven
Sinnlig – Oskuldsfull
Fåfäng – Ovårdad
Girig – Generös
Hederlig – Svekfull
Hämndlysten – Förlåtande
Kärleksfull – Hatisk
Lojal – Självisk
Misstänksam – Naiv
Modig – Försiktig
Nyfiken – Världstrött
Optimistisk – Pessimistisk
Skämtsam – Allvarsam
Tålmodig – Hetsig

Det är ett antal. Man kan ha antingen den ena eller den andre, eller ingen alls (såsom varandes neutral). Jag har snott från mig själv från Viking, men jag vill ha prefixen Ganska, Mycket, Extremt före, exvis "Ganska Aggressiv".

Mina frågor är nu - är de bra? Saknas några? Är antalet bra? Är namnen rätt? Finns det bättre? Shoot dudes!

EchonCique

Hero
D6 - Personlighetsdrag

Alla bäckar små som det brukar heta. Jag sitter själv och snickrar på samma del av mitt regelsystem som du drar upp i denna tråd. Det jag grundar hela mitt spel på skall genomsyra allting, även så personlighetsdragen, vilket gjort mig tvingad till att tänka lite annorlunda just med dem än vad man gör i Viking till exempel.

Jag har valt åtta typer av motsatspar, där man sedan själv får specifiera exakt vilken art av det hela eller anledning som kan triggas då man ställs inför ett val av typen antingen eller - där man måste ta ställning till något av dem två extremerna.

Sedan har jag då bakat in regelmekanik i hur man förändrar dessa, hur de påverkas av utomstående, hur man kan kontrollera och balansera sin karaktärs personlighetsdrag genom konflikter och kriser etc.

De par du listade kan jag få in i mina åtta motsatspar, där alla dessutom är graderade i enlighet med allt annat i mitt system. Ungefär så som du skissar på genom att använda prefix, som ger en gradering av hur viktigt just varje personlighetsdrag är.

Precis som du skriver, väljer man inget är man neutral i just det draget och beroende på omständigheterna så kan man ta endera det ena eller det andra extremens ståndpunkt utan större gny. Om man däremot gör det upprepade gånger under en krönikas gång, så kommer karaktärens personlighet att påverkas i enlighet med hur den tagit ställning flest gånger.

Jag gör ett system där man inte väljer personlighet och sedan är den fixerad oavsett vad som händer under spelets gång. Då jag gillar dynamik och förändringar har jag implementerat det i mina personlighetsregler, vilket innebär att de förändras under spelets gång. Är det riktigt illa så är de såpass extrema att de inte går att påverka mer, har man flera sådana motsatspar som är fast så är man en tämligen fyrkantig karaktär och beroende på vilka även kanske ospelbar i en spelgrupp. Därmed måste man tänka sig för innan man agerar i spelet, eftersom det påverkar ens karaktär även på längre sikt precis som i vårt verkliga liv.

Nåväl, kontentan i mitt svammel är att ditt förslag kommer nog fungera. Det är inte det bästa, men det är inte heller odugligt. Det jag är intresserad av är om du tänker skapa regler för hur de förändras och för hur de hanteras under krissituationer eller situationer där de verkligen spelar roll för utgången av en scen eller handling.

Efter en diskussion med Arvidos, hittade jag lite kring traitpsykologi och en herre vid namn Catell som listar sexton vitala par som påstås beskriva en personlighet bäst på en åttagradig skala. Dessa är.

Reserverad/Öppen
Ointelligent/Intelligent
Känslomänniska/Känslomässigt stabil
Undergiven/Dominant
Seriös/Klackspark
Självcentrerad/Empatisk
Tvekande/Risktagare
Hårdhudad/Känslig
Tillitsfull/Misstänksam
Praktisk/Fantasifull
Rättfram/Taktisk
Självsäker/Osäker
Konservativ/Experimentell
Gruppberoende/Självständig
Kontrollerad/Spontan
Avslappnad/Spänd

Vid en närmare jämförelse är det många som är identiska på min lista med vad du har listat i din post. Jag översatte precis allihop från engelska, därav vissa skillnader.

_-olle-_

Veteran
Ytterligare faktor

Jag tycker att det skulle vara spännande med ett system där den här typen av karaktärsdrag inte behöver beskrivas som om de vore konsekventa. Kanske kan man koppla sina personlighetsdrag till ytterligare en faktor.

Jag tänker i riktningen; Arrogant (mot ofrälste), som skulle beskriva någon som beter sig arrogant mot personer utan börd (dock utan att själv behöva vara av börd). Självisk (i livsfarliga situationer), kanske skulle beskriva en person som i största allmänhet är generös och som engagerar sig i andras öde, fram tills att hans egna liv står i fara!

Som jag ser det så skulle den här typen av detaljer vara ett kompliment snarare än nödvändiga och de behöver egentligen inte göra så fruktansvärt mycket förutom att mjuka upp det inrutade system som kan uppstå när man har att välja mellan ett antal polariserade karaktärsdrag. Förhoppningsvis skulle tilläggen ochså ge en känsla av att karaktärerna är mindre generiska.

Det skulle antagligen vara ganska omständigt att skapa en hel drös med modifikationer till grunddragen men ett antal exempel skulle mycket väl räcka, om man visar tillit till spelledare och spelare.

Zadrith

Hero
På det hela taget tycker jag det är bra och att du har fått med det mesta möjligen med undantag för Självsäker - Osäker.

Dock anser jag att Sinnlig - Oskuldsfull känns väldigt kulturellt präglat. Nu vet jag inte mycket om Noir så det kanske funkar där. Dessutom anser jag inte att Hetsig är en fullvärdig motsats till Tålmodig. Hade det inte passat bättre med Otålig?
Slutligen är väl inte Lojal - Illojal och Självisk - Osjälvisk riktigt samma sak. Som jag ser det syftar det första på en begränsad grupp medan det andra är mer allmänt. Tycker du borde välja det ena eller ha båda men inte blanda dem som du gör nu.

Rising

Vila i frid
Ball idé, men du behöver nog inte alla dessa motsattspar.

Arrogant – Ödmjuk
Dominant – Undergiven
Det är rätt svårt att tänka sig någon som är dominant men som samtidigt är ödmjuk, precis som att undergiven + arrogant inte liksom fungerar. Jag skulle därför slå ihop dessa två.

Kärleksfull – Hatisk
De här två tycker jag hör ihop. Den sortens person som är kärleksfull brukar vara densamma som är hatisk; alltså en känslodriven person. Motsatsen är en person utan känslor; en logisk, förnuftig varelse. Tänk exempelvis på den typiska Femme Fatalen; de personer hon lurar i fördärvet är känslosamma personer; de älskar henne passionerat och om hon skulle utnyttja dem för att slå ut hennes fiender så skulle de agera på rent hat och otämjda aggressioner. Hon själv varken älskar eller hatar någon. Hon skulle kunna säga "it's nothing personal, just business." Hon agerar på cynisk bitterhet/pragmatiskt förnuft.

Slå ihop det med:

Aggressiv – Lugn
Tålmodig – Hetsig
Antingen är man flegmatisk; lugn, avvaktande, tålmodig och resonerande, eller så är man kolerisk; hetsig, exentrisk, aggresiv och temperamentsfull.

Misstänksam – Naiv
Optimistisk – Pessimistisk
De här borde också kunna slås ihop. En pessimistisk person som är naiv? Nej, de hör ihop. Tror man gott om det som komma skall så tror man också det bästa om ens medmänniskor.

Jag tror att Nyfiken – Världstrött kan slås in i det här motsatsparet också. Är man naiv och optimistisk så är man ju samtidigt nyfiken och förtröstansfull också.

Lojal – Självisk
Girig – Generös
Är man självisk så är väl man också girig per definition? De här två kan slås samman. Antingen är man självisk (ser till sina egna behov) eller så är man empatisk (ser till andras behov).

Hjalle

Swashbuckler
Jag håller med.

Fast... Man kan juh vara både lojal och girig. Fast det är mest en parentes. :gremsmirk:

-Hjalle, ganska lojal, något girig.

PS - Marco! Jag gillar ändå det här som tusan!

Big Marco

Läskig
Re: Noir - Karaktärsdrag (Vision)

Jag vill tacka för alla goda infallsvinklar och förslag i tråden. Systemet som skrevs för ca 24h sedan är redan gammalt. ,-)

Jag vill lägga fram min vision om karaktärsdrag (KD).

1) De skall vara värdeneutrala. Det betyder att de skall kunna påverka både negativt och positivt givet situation. Om det är ett KD som bara ger fördelar eller nackdelar så är det inte ett KD i min bok.

2) KD skall ge en enklare gestaltning åt spelaren, då det med en snabb blick ger en arketypisk schablonmässig bild av rollpersonen.

3) De skall ha ett regelmässigt inflytande i form av svårighetspåverkan, och för erfarenhetsgenerering, så de stimuleras till att användas som ett verktyg för berättandet (jag har tidigare i så gott som alla rollspel jag har byggt haft med KD, men oftast har de inte varit en 100% integrerad del i själva kärnan - utan mest som ett ballt tilägg. Jag vill komma bort från det, då jag anser att rollpersonen är det viktigaste som finns i rollspel).

Den idén som just nu ligger framför mig är snarare ett urval av KD som en spelare väljer fritt bland och sätter fritt prefix (ganska, mycket eller extremt) före. En rollperson kan sålunda ha fler KD än en annan - det finns inga "KD-poäng" eller liknande.

Vissa KD utesluter andra, men det raka motsatsförhållandet som var tanken ovan tas bort. Vid varje KD skall det stå vilka de passar bra ihop med, och vilka som är direkt olämpliga att kombinera samman, om inte spelaren och spelledaren kommer fram till en vettig, spelbar och logisk förklaring.

KD måste kunna användas under spel, både "för" och "emot" spelaren. Om en rollperson har "Hatisk mot invandrarare" får denne bonus när han snackar med likasinnade och försöker vinna deras förtroende, medan kommunikation med invandrare snarare ger ett avdrag. Typ.

KD som bara ger färg åt rollpersonen utgår utan pardon - de måste uppfylla alla tre visionkrav ovan.

Vi får se när nästa version kommer - den nuvarande blir v5 ivfsh. Inget system hittills har varit fel, dock har inget varit rätt för de spel jag vill föra fram.

Jag välkomnar gärna mer feedback, både på svamlet ovan och på idéer kring KD i största allmänhet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag håller med om allting som Rising skriver här.. Särskilt det om hat och kärlek.. Det är egentligen samma sak, fast på olika sätt.. Ungefär som att köld och värme är samma sak, fast på olika sätt.. Något riktigt kallt kan ge brännskador, precis som något riktigt varmt kan göra det.. Kärlek och hat kan båda leda till besatthet..

Jag tycker du Marco skjuter lite utanför målet.. Nu vet jag inte hur du hade tänkt dig att spelsystemet ska se ut.. Om det exempelvis är något liknandes Fading Suns i uppställning (där karaktärsdragen fungerar som grundegenskaper).. Jag tycker det är på tok för många, vilket gör det lite svåröverskådligt och därför håller jag med Rising ännu mer..

Sedan tycker jag det inte är några noiriga karaktärsdrag.. Precis(?) som Rising så saknade jag det sexiga.. Sin City är ju full av de förföriska typerna (i filmen är det alla kvinnor).. Dessutom undrar jag lite vad optimism har att göra i ett noir-spel..? Vem är positiv i en mörk värld? Där ger Rising också ett bra förslag, för han vill ta bort det och baka in saken i några andra karaktärsdrag..

/Han som ogillar förkortningen KD, för han förstår inte förkortningens existens (Ja, förutom att det står för Kristdemokraterna)

Krille

Super Moderator

Åkej, jag skulle faktiskt gå ett par steg längre, så jag lägger på ett par tillägg.

4) KD ska hjälpa till i äventyrsskapandet, både för spelare och spelledare. De ska kunna användas som motivator för att få igång ett äventyr.

5) KD ska vara en färgsättare för genren. Det ska alltså inte bara vilka karaktärsdrag som helst, utan noir-iga karaktärsdrag, så att de hjälper spelaren att komma in i genren.

...åsså lite skamlös reklam: har du tittat på Andra Imperiets egenskaper någonting? Det känns som att det systemet skulle tillfredsställa samtliga krav, inklusive de två nya. Möjligen skulle det vara att man behöver bygga på en "emot"-funktion också. Nu är de mest för.

EchonCique

Hero
Bra

3) De skall ha ett regelmässigt inflytande i form av svårighetspåverkan, och för erfarenhetsgenerering, så de stimuleras till att användas som ett verktyg för berättandet (jag har tidigare i så gott som alla rollspel jag har byggt haft med KD, men oftast har de inte varit en 100% integrerad del i själva kärnan - utan mest som ett ballt tilägg. Jag vill komma bort från det, då jag anser att rollpersonen är det viktigaste som finns i rollspel).

Jag blev nyfiken på hur Viking hade löst det hela kring personlighet och läste igenom det innan jag lade mig igårnatt. Jag är glad att du inte vill anamma en dylik lösning. Om de inte är en del av kärnan i ditt Noir-spel så skall de nog utgå helt är min fasta ståndpunkt. Så integrera och väv in dem i både regler och när man spelar. De är ju om inte något det som ger spetsen till spelmötena, något som dessutom är lätt och enkelt för en spelledare att bygga scenarion och möten utifrån utan större eftertanke.

Antingen kan du köra på det som traitpsykologins forskare kommit fram till, det finns några olika teorier, eller så kör du på sådant som är typiskt Noir. Om spelet är strikt till Noir är det sistnämnda det bästa :gremsmile:.

Big Marco

Läskig
Jepp - Rising gav mig massor av feedback åt rätt håll. När jag börjar bli klar med härket så skall jag gå igenom detta forum och se vilka som blir omnämnda. ,-)

Du har helt rätt gällandes optimism - dels är det en för vid grupp som i princip är oanvändbar, dessutom så är den helt -o-noirig. Bort med den. Jag lägger snart upp en ny listning, med ett exempel.

Hur spelsystemet ser ut vill jag vänta med att presentera innan speltest och revideringar utifrån kommentarer därifrån kommer. Första fullskaliga speltest börjar ca den förste maj.

En av anledningarna är att det är lätt att bli hemmablind, det är därför jag väljer att lägga ut arbetet här för att få så mycket bra feedback så snabbt som möjligt. Hjälp mig gärna att få fram noir-känslan. =)

(ang. KD - det är en förk. enbart på forumet, spelet i sig själv är helt utan regelmässiga förkortningar - förkortningar suger ,-)

Big Marco

Läskig

Bra tillägg - och givetvis självklara. Min vision tog fäste vid just RP-generingen i första hand, men du har helt rätt.

Och ja - jag har kollat en hel del på SHI2 - och det är bra, men det är inte "rätt" för mig. ,-)

(vem vet, det kanske blir rätt)

Big Marco

Läskig
Re: Bra

Vikings lösning är sorgligt ogenomarbetad - jag skyller enbart på stressad deadline och obstinat ledning under arbetet. ,-)

Nej, en dylik matris vill jag inte se. Jag menar, i Noir skall inte ens KD vara förtryckta på rollformuläret, utan de man väljer att besitta skriver man upp.

Noir (som är arbetsnamnet) är inte bara ett strikt Noir-spel (då detta blir snabbt väl trist och schablonmässigt), men stämningen generellt är mörk, dyster och ödesmättad. Som den nuvarande taglinen visar: En värld av begär, lögner, våld och hämnd

Big Marco

Läskig
Re: Noir - Karaktärsdrag - Ny Uppsättning!

Här kommer den senaste batchen KD, med ett exempel på hur det skrivs (enbart ett utkast-exempel):

Aggressiv – Lugn
Arrogant – Ödmjuk
Sinnlig – Oskuldsfull
Fåfäng – Ovårdad
Girig – Generös
Hederlig – Svekfull
Hämndlysten – Förlåtande
Misstänksam – Naiv
Våghalsig – Försiktig
Skämtsam – Allvarsam
Kärleksfull – Hänsynslös
Nyfiken – Likgiltig

--

Exempel:

Hederlig (Motsats till Svekfull)
Dr Gasteri log ett stinkande leende bakom sina droppbeklädda spegelglasögon, där han vevade ned sidorutan. Den vaxade mustaschen var rödfläckig, liksom det ljusa kavajslaget. Regnet smattrade oförtrutet mot taket. Han tog upp sin feta plånbok, drog fram en bunt med välanvända sedlar och gav dem tillsammans med sin identifikation till den väntande konstapel Skuer. ”Här har du, en av stadens hårdast arbetande, se detta som en bonus, och så glömmer vi kvällens incident, okay?” Han lyfte ögonbrynet, vred på huvudet och sneglade in i gränden bakom, mot den sönderslagna kvinnan som låg i regnet. Hon stönade svagt medan vattnet drog med sig hennes liv ner i gatubrunnens svarta mörker. Konstapel Skuer tittade på sedlarna, på Gasteri, och gav tillbaka dem med en harkling. ”Herr Doktor, detta är en synnerligen vidrig misshandel och den kommer att rapporteras, registreras och arkiveras, helt enligt protokollet. Ni är arresterad.”

En hederlig person är ofta rättskaffens, lojal, rättvis, trogen, rakryggad, tillförlitlig, ärlig, orubblig, pålitlig, solidarisk och kamratlig.
Ganska Hederlig: Personen värderar sitt ord högt och det är viktigt att ha ett gott rykte gällande sin egen redbarhet och plikt. Endast i nödfall eller för en högre sak kan löften brytas eller vänner överges. Lagar och förordningar finns av en orsak och skall efterföljas.
Mycket Hederlig: Personen kämpar hårt med att hålla sina löften, fara med sanning och att vara ärlig i alla lägen. Lagar skall hållas till varje pris, då de är gränsen som håller människan från anarkin.
Extremt Hederlig: Personen är ärligheten själv. Lögner är helt otänkbara, oavsett syfte eller bakgrund. Personen håller alltid sitt ord och backar aldrig om ett avtal eller löfte, oavsett konsekvenser för en själv eller andra. Inget kan få personen att bryta mot lagen, regler eller förordningar, och om en sådan överträdelse ändå skulle ske kommer personen försöka göra allt för att ställa saker till rätta, oavsett vilka självuppoffringar som krävs. Skulle personen bryta ett löfte eller ljuga så får denne enorma samvetskval.
Att vara Hederlig är ett vanligt karaktärsdrag bland revisorer, kriminaltekniker, poliser, vittnen, •••

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag tycker att det börjar låta bra, men att du skulle kunna göra karaktärsdragen ännu friare. Det behövs till exempel inga regler som bestämmer vilka karaktärsdrag som inte passar ihop; man kan tänka sig de mest konstiga kombinationer utom direkta motsatspar, som att vara både snål och givmild samtidigt.
Krille har redan nämnt sina Egenskaper i SHI2. Jag skrev en egen variant för ett tag sedan som jag tänker använda i ett spel jag håller på att skriva. (Här är en länk.) Det kan eventuellt ge lite inspiration. Karaktärsdragen måste ju inte heller vara just karaktärsdrag - man kan tänka sig andra saker som fyller samma spelmässiga funktion, som att personen alltid klär sig i dyra kläder, att han kedjeröker eller att han har ett otäckt ärr.

/tobias

Big Marco

Läskig

Jepp - motsatser som förbud tas bort (jag gillar ändå inte förbud).

Det du tar upp om kedjeröker etc ligger under en annan kategori som kallas Personlighet, särdrag och kännetecken och är inte definitionsmässigt karaktärsdrag.

Big Marco

Läskig

Känns dessa bra? Jag är så hemmablind i den här frågan så jag nästan får skrivkramp. =)

Hjalle

Swashbuckler

Dessa känns bra. Mycket bra.

-Hjalle, bestämmer.

Krille

Super Moderator

Jag är faktiskt lite skeptisk till nödvändigheten att ha motsatskaraktärsdrag. Det gör att det känns som att man enbart kan ha dessa karaktärsdrag. Vem vet? Det kanske är meningen med dina tankar, men jag tycker att det låser in spelaren och framförallt spelet. I exemplet på Hederlig så ser jag heller ingenting som anger att det behöver ha en motsats.

Rent praktiskt så undrar jag hur det är att använda dem i spel. Behöver spelledaren ha en komplett lista över rollpersonernas karaktärsdrag för att kunna bestämma vilket som ska användas? Behöver spelaren hålla koll på 24 karaktärsdrag? För min del vore det optimalt om jag helt enkelt kunde nöja mig med att skriva upp Hederlig, Förlåtande och Arrogant om det utmärker min rollperson, och strunta i allt annat.

Big Marco

Läskig

För min del vore det optimalt om jag helt enkelt kunde nöja mig med att skriva upp Hederlig, Förlåtande och Arrogant om det utmärker min rollperson, och strunta i allt annat.

Motsatserna är borta. I princip så är det så du skriver - att man antecknar de KD man vill ha, men med ett prefix. Det är inte meningen att alla skall ha något värde i alla KD som finns listade. De skall vara ett urval och en person har mellan ... noll och fem, kanske. Eller fler.

Det skall vara öppet och så länge det passar in i den valda personens liv och i storyn så är det helt okay. Såsom RP-genereringen ser ut just nu finns inga slumpslag whatsoever, och knappt några förbud/begränsningar heller.