Nekromanti Noir: Speltid kontra spelighet

Big Marco

Läskig
I rollspel finns ofta konstruktioner typ "Återställ ett poäng per timme". Detta gäller speciellt skadepoäng och magipoäng.

Jag tycker det är trist och tar bort illusionen ("hur många timmar har passerat sedan striden? Ah, då får jag tillbaka 3 KP"). Samtidigt är det en enkel och statistiskt skön metod.

Jag har fn i Noir tidsbaserad skadeåterhämtning men jag lutar åt att ta bort det och istället införa en metod som säger att varje person får X antal slag per dygn (för någon form av tidsräknare måste jag ha, men om man lägger in det som "efter varje sömnperiod" så blir det en tämligen avgränsad illusionsbrytare) med vilka personen kan återställa skada när denne så önskar. De som har spelat Earthdawn vet vad jag snackar om då systemet är likt deras "Recovery tests".

Nackdelen med detta är att på kort sikt i berättelsen kan återhämtningen vara väldigt oförutsägbar och också ge stora skillnader mellan olika rollpersoners återhämtningstakt.

Fördelen är att alla vet att de har kanske tre försök att fixa sina skador per sovperiod och kan själva lösa detta när det behövs. Dessutom blir det ett osäkerhets- och spänningsmoment ("NEJ! Jag misslyckades exceptionellt med mitt slag med Återhämtning! Satans helvete!") som jag gillar.

Jag gillar att ha tämligen många slag i mina spel, så länge som slagen i sig själva är enkla att använda.

Kommentarer?

thark

Hero
Tja, kollar vi på den typiska noir-hjälten så är det ju inte direkt så att hans sår magiskt sluter sig på ett par timmar — men han återhämtar sig ganska snabbt tillräckligt mycket för att kunna gå runt med bandage och inte uppvisa några signifikanta men.

Så så långt tycker jag det är okej - den verkliga helningen kan man ju anta äger rum i de förmodade stillsamma månaderna mellan "'äventyren" utan att behöva ha detaljerade regler för det (IMHO), men över natten har man chansen att läka tillräckligt mycket för att kunna agera mer eller mindre obehindrat igen. Känns inte allt för orimligt.

Gillar som du säger "över natten"-läkning just eftersom det är enkelt och lätträknat, och just ED är ju en gammal favorit. :)

Saxifrage

Hero
D&D

Fan vet om inte ur-D&D hade den enklaste och bästa lösningen: Skador återställs "mellan äventyren", och motsvarigheten till PSY-poäng återställdes efter en natts sömn (har jag för mig).

Jag tycker nog att det bästa sättet att reglera återhämtning är att koppla det till längre perioder av vila, som ändå inte rollspelas i detalj. Skador återställs s.a.s när rollpersonerna "går i depå" (vilket mycket väl kan ske under ett äventyr). Då slipper man trixa med det under aktivt spelande. Läkning under sov/viloperioder låter som en bra lösning.

Rising

Vila i frid
Jag har personligen inte haft så mycket problem med speltid och administration av sådana här grejer, men kanske har du rätt i att det kan göras enklare. Då skulle jag iaf vilja se att man bara fick göra sådana här återhämtningsslag mellan olika "scener" så att ingen började återhämta sig mitt under strider och liknande.

Jag har inget problem med att återhämtningen kan vara oregelbunden och oförutsägbar, dock. Det tycker jag bara passar genren.

Det kan nog dessutom vara ett rätt roligt sätt att införa lite lagom spelmässighet åt sessionen, som gör att spelarna behåller koncentrationen och skärpan även mellan de actionfyllda delarna av äventyret.

Big Marco

Läskig
Det blev ett mellanting, efter djupa spelteoridiskussioner och argumentation för och emot mellan mig och Nallo. Resultatet blev riktigt bra. Det finns två typer av skada, Omtöckning och Sår. Omtöckning är blåmärken medan Sår är kroppsskador. Omtöckning kan man i princip ha hur mycket som helst - ibland flera hundra poäng om man är Marv. Sår är segare - de dör man av.

Sår är just Sår - mer än så definieras de aldrig - det kan vara benbrott, lungpaj, brusten halsartär, kula i buken, whatever.

Omtöckning återhämtas en batch per hel timme (batchens mängd förenklas inte ned till motsvarande 1 poäng/dynamisk tidsenhet) utan varje timme kommer en hög med Omtöckning att försvinna - oavsett om man pressar i en skyttegrav med lerkaskader i ansiktet, drar runt på regnvåt asfalt eller ligger på intensiven - samma summa av poäng kommer varje timme. Obevekligt.

Såren däremot måste man slå för. En gång per dygn, efter sovperioden. Slaget moddas om man inte befann sig på sjukhus dagen före, och modden blir sämre och sämre ju uslare omgivningen är. Detta innebär att om man ligger i leran och regnet och inväntar stormning av skyttegrav 13 och inte får någon hjälp eller vård så kommer det att (statistiskt) ta lång tid innan dina Sår läker (se det som infektioner eller whatever). Ligger man i sängen och kurar hemmavid och får kycklingsoppa av hustrun blir modden lägre och Sårläkningen går snabbare. Men det görs ändå bara ett slag per dygn - efter att man har vaknat.

Big Marco

Läskig
Re: D&D

Skador skall vara enkla att administrera och de skall vara enkla att gestalta, utan en massa fjantiga detaljer. Men läkning behöver ske under spelets gång, eftersom mitt Noir är ett actionspel stridsmässigt där personer kan få en massa stryk ("Omtöckning") utan att dö.

Saxifrage

Hero
Re: D&D

Jomenvisst. Jag menade väl snarast att läkning är något som IMHO sker bäst under "lugna" perioder i spelet: "Ni vilar en vecka hos alverna och återhämtar X kp", typ. Men jag är å andra sidan helt rudis på noirgenren, så jag har ingen aning om vad som passar där. Betrakta mitt inpass som en lagom relevant generell reflektion. :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Om man ändå slår för skador varje dygn, varför inte lägga in ett slag direkt när adrenalinnivån sjunker efter striden.

"ajfan, det vill inte sluta blöda" *ramlar ihop*
eller
"Det var ju inte så allvarligt det här" *surrar på ett enkelt förband och springer vidare*

För övrigt bör slaget inträffa i gryningen, efter sovperioden låter ganska tråkigt (och kan bli tvetydigt: "Jamen, jag är nattlevande, jag sover på dagen").

låter bra annars med återhämtning av omtöckning

Big Marco

Läskig
Tack för feedbacken.

Om man ändå slår för skador varje dygn, varför inte lägga in ett slag direkt när adrenalinnivån sjunker efter striden.

Hur ser du att en sådan regel skulle se ut?

...gryningen...

Mycket bättre - fixar.

Snow

Swashbuckler
Hur ser du att en sådan regel skulle se ut?
jag spånar lite utefter det jag har läst om noir sen innan... kanske jag kommer nära boromirs regel här.
När man blir skadad måste man slå ett slag för att inte dö/falla ihop, svårare ju fler sår man har? Det är så det funkar va?
Vid lämpligt tillfälle efter striden (kanske man hunnit lugna ner sig eller någon kolla på ens sår eller liknande, det ska inte gå att undvika men kan gärna dröja till en dramatiskt rätt tidpunkt) slår man ett sådant slag till, om man klarar slaget försvinner direkt X antal sår, om man misslyckas... tja... då blir man medvetslös.

hraufnir

Swordsman
...gryningen...

Mycket bättre - fixar.
Jag är mer än lite halvkluven över denna punkt.
I situationen "Helms klyfta", där våra hjältar väntar på solen för att få ny kraft och Gandalfs trähäst till hjälp. Då är det OTROLIGT episkt och "ingame" att ha en sådan effekt att folk inte känner av skador så mkt, att de blir starkare osv, i gryningen.

har man en mer "realistisk*" syn på saken är det ju mer logiskt att man tar det efter en sömnperiod. Har man inte vilat har man inte låtit kroppen uppvila. Man kan säga Viloperiod istället. Då är det mer naturligt att man känner sig stärkt efter vilan och klarar mer. Att sitta still över natten med vapen i hand och vänta på attack kan ge slag där man får slå för att kroppen har fysiskt återhämtat sig, men inte fan har man vilat mentalt. Det är avvägningar.

Så om du anser det Noir att vid gryningen kunna få slå sina slag för att få en "helms klyfta" effekt, kör på det. Tycker du att det är mer noirigt att man får slå sina slag efter att faktiskt ha lugnat ner sig. (eller av ngn annan anledning stålsatt sig så man kan agera mindre behindrat tills man slappnar av igen). Kör på det!

Big Marco

Läskig
Satan - nu fick du mig att tvivla - det ena är enkelt, det andra är stämningsmässigt bättre. Det blir nog det senare, efter viloperiod. Mer dynamiskt dessutom.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker att ditt sätt låter som en grej som är värd att testa iaf. det äverkar ju välldans simpelt..
Angående att man läker oförutsägbar, det är väll på ett sätt logiskt.. Alal läker oliak fort, på olika sätt. Skador är ju inte den andra skadan lik.. Så jag ser väll inte det som en nackdel.. Eller är jag helt fel ute ??

PAX

Jordisk Äventyrare
I stället för att ha ett antal slag som ger tillbaka kroppspoäng vid lyckats slag skulle jag ge rollpersonerna ett regelbundet slag som ger tillbaka xTy antal poäng.

Big Marco

Läskig
Det är en helt klar bra idé, men det fungerar inte i Noir med des skalor.

Omtöckning är tämligen oviktigt i långa loppet, de är mest avgörande för scenen de ökar i.

Sår kan man dö av från det första, man ligger risigt till efter ca tre och är jävligt illa ute om man har fem eller fler.