PROMOTION Nomineringen till Fenix Awards 2025 har öppnat

OBS! Bara för att inte någon ska bli förvirrad. Och för att vi ska ha hängslen och livrem.

Att nämna vad som getts ut i den här tråden är superbra! Men det är inte en nominering till Fenix Awards.

Utgå från att ingen annan kommer att nominera det du föreslår här, utan gå till formuläret och nominera det!
  • Har du gjort produkten själv? Nominera i formuläret!
  • Har någon annan gjort nått du tycker är coolt? Nominera i formuläret!
Och du kan nominera en grej och lämna resten tomt, du kan nominera tio saker och lämna resten tomt. Nominera i formuläret! :)
Mitt ego förhindrar mig från att nominera ngt jag själv bidraget med.... Så jag nöjer mig med att nämna det här ;)

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Mitt ego förhindrar mig från att nominera ngt jag själv bidraget med.... Så jag nöjer mig med att nämna det här ;)
Våga vägra jante - nominera era egna saker!

Nej men seriöst, det underlättar faktiskt jättemycket om man nominerar sådant man själv har gjort, mest för att då vet man att all info stämmer och allt kommer med. Jag har faktiskt övervägt till nästa år om jag bara ska maila ut alla förlag och be dem skriva en lista över allt de släppte förra året som kvalar in i respektive kategori för att ha en sammanställning.

Jag tror också att det är viktigt att poängtera än en gång att bli nominerad betyder inte att man vinner eller går vidare, utan först och främst är nomineringarna där för att ge oss ett potentiellt urval. Om man då skriver något som skedde men aldrig skickar in finns risken att det inte tas upp.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
@Gabrielle de Bourg Vad betraktas som en "community content-produkt"? I Bästa tredjeparts- eller community content-produkt kategorin.
Det låter i mina öron onekeligen som till exempel Dragonburn Professions som hade 40+ bidrag från discord community?
Något gjort till ett existerande spel som publicerats till allmänheten. Det kan vara spelvärld, äventyr eller speltillbehör. Så Dragonburn Professions skulle absolut kvala in!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
@Gabrielle de Bourg Annat förtydligande, kategorin "Bästa gratis rollspelsprodukt" är en catch-all där vad som helt kan nomineras om det har med rollspel att göra? Ett rollformular, kort etc? Det behöver inte vara ett helt rollspel?
Det är mycket riktigt en catch-all och behöver inte alls vara ett helt rollspel – det kan vara allt från äventyr till speltillbehör som smart rollformulär, en character generator eller så. Enda kravet är att det behöver finnas tillgängligt gratis och öppet i någon form: t ex har snabbstartsreglerna till Drakar och Demoner (som var gratis i PDF-form) och Mardrömmar från Amerika (kostade först i tryckt form men släpptes sedan som gratis PDF).

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Detta inlägg visade tydligt att jag köpt alldeles för lite rollspelsprodukter det senaste året, och skrivit för lite också för den delen. Några grejer kunde jag i alla fall nominera, och blev dessutom peppad på att köpa fler grejer 🙂

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kul med den nya kategorin Årets nykomling!
Ja verkligen! Alltför många diplom går till personer som vi vet kan skriva eller teckna eller layouta eller vad som helst, ofta samma personer igen och igen.

Och ett diplom betyder inte lika mycket för dem som det gör för den som får det för första gången! (säger jag som om det vore sant, men så känner jag i alla fall, andra kanske lyckas känna samma glädje även efter multipla Fenix-diplom som de gjorde första gången).

Ur vägen gubbar och gummor, släpp fram ungdomarna! :D

Ja verkligen! Alltför många diplom går till personer som vi vet kan skriva eller teckna eller layouta eller vad som helst, ofta samma personer igen och igen.

Och ett diplom betyder inte lika mycket för dem som det gör för den som får det för första gången! (säger jag som om det vore sant, men så känner jag i alla fall, andra kanske lyckas känna samma glädje även efter multipla Fenix-diplom som de gjorde första gången).

Ur vägen gubbar och gummor, släpp fram ungdomarna! :D
Eller gamlingen som äntligen släpper den där saken som skräpat i byrålådan sen mitten av 80-talet....då skriven i skolans anteckningsbok i A5 format....den röda med vita "bubblor" :p

Äventyr

Världsbyggare
Vi gav ut:

Ur askan i elden (De fördömda)
Den brända jorden (Drakar och Demoner 3:e part)
Bordonius öde (Drakar och Demoner 3:e part)
Vildmarkens varelser (Drakar och Demoner 3:e part)

Några andra produkter som var extra bra i mina ögon:

Dunderdagars Ondskan vid stigens slut (Drakar och Demoner 3:e part)

Robin Fjärems Gloomshire

Ärans väg
av Fria Ligan

Svenska Kult från Helmgast

Magnus Seters bok Outside the Box

Through the Doors of Durin
från Fria Ligan