Zimith_UBBT
Warrior
Jaha nu pular jag på ett nytt lir, och behöver några ord om stridssystemet!
Mina huvudfrågor
-Funkar det?
-Mekanikens styrkor/svagheter?
-Har jag nåt?
-Har jag omedvetet kopierat ett existerande system?
Allmänt
•Tärningspöl med exploding dice
•Konflikter avgörs genom att kombattanternas tärningspölar slås mot varandra. Den som får flest lyckade resultat vinner [!]. I social och fysisk konflikt dras differensen från den besegrades pöl [resurser]. Detta kan också kallas skada.
•Grundegenskaper, attribut, förmågor, färdigheter etc. är samlade i resurser som kan ligga mellan 1 och 4 nivåer. Varje nivå ger en tärning.
•Resurser som inte är konflikter slås mot en svårighet istället för mot en motståndare resurser.
Strid
•En kombattants samlade tärningspöl i strid kallas stridsresurser
•Kombattanterna slår sina tärningar samtidigt och flest antal lyckade resultat vinner
•Skadan är differensen mellan antalet lyckade tärningar
•Skada dras från motståndarens stridsresurser vilket kommer ligga denne till last nästa omgång (Death spiral)
•När någons stridsresurser är slut är denne besegrad. Vad detta innebär är olika. Om den besegrade är en RP kan denne välja att spendera ödespoäng för att påverka vad motståndarens seger innebär.
[Extratärningar kan efter slaget är gjort läggas till för att manipulera utgången]
Förutsättningar
Resurser som påverkar strid
Stridsvan 1-4
[adderar till alla stridsresurser]
Vapenträning 1-4
[adderar till stridsresurser med en vapengrupp]
Pricksäker 1-4
[adderar till stridsresurser med avståndsvapen]
Stark 1-4
[adderar till stridsresurser med närstridsvapen]
Snabb 1-4
[jag vill ha in den men vet inte hur!]
Andra faktorer i strid
Vapen 1-4
[adderar till stridsresurser med vapnet]
Omständigheter ±4
Kreativitet, utnyttja miljön, beriden, höjdskillnad, ser skitläskig ut, vad som helst
Rustning 1-4
[subtraherar fast värde från resursförlust]
Sköld 1-4
Teoritest - strid
RP [Veteran]
Stridsresurser
stridsvan 2 + vapenträning 1 + stark 1 + vapen 2 = 6
Försvar
rustning 2 [pansarskjorta] + sköld 2 [liten] = 4
SLP [Buse]
Stridsresurser
stridsvan 1 + vapenträning 1 + vapen 2 = 4
Försvar
rustning 1 [läder] = 1
Inga särskilda omständigheter föreligger för enkelhets skull.
Striden
Omgång 1
1. Spelaren [Veteran] redogör för sin avsikt och tillvägagångssätt
2. SL tänker ut Buses avsikt och redogör vad han gör
3. Båda slår sina tärningar
4. Veteranen får 3 lyckade tärningar, Buse får 2.
5. Spelaren väljer att inte förbättra sitt resultat genom att spendera extraresurser
6. Differensen är 1, och Veteranen tar skadar Busens stridsresurser med 1 till en evetuell
nästa omgång
7. SL sammanfattar omgången
Reflektioner
Detta var från början en ojämn strid. Veteran är mer stridsvan, har bättre vapen och rustning. Buse har svårt att skada Veteran och kan egentligen bara göra detta genom exploding dice
eller genom att förändra en omständighet till sin fördel [t.ex. att utnyttja terängen på något sätt] Om Buse hade varit en RP hade hon kunnat spendera extratärningar på att jämna ut striden.
När karaktärerna är nya och har relativt få stridsresurser blir strider ganska snabba och dödliga?
Tacksam för all återkoppling!
Mina huvudfrågor
-Funkar det?
-Mekanikens styrkor/svagheter?
-Har jag nåt?
-Har jag omedvetet kopierat ett existerande system?
Allmänt
•Tärningspöl med exploding dice
•Konflikter avgörs genom att kombattanternas tärningspölar slås mot varandra. Den som får flest lyckade resultat vinner [!]. I social och fysisk konflikt dras differensen från den besegrades pöl [resurser]. Detta kan också kallas skada.
•Grundegenskaper, attribut, förmågor, färdigheter etc. är samlade i resurser som kan ligga mellan 1 och 4 nivåer. Varje nivå ger en tärning.
•Resurser som inte är konflikter slås mot en svårighet istället för mot en motståndare resurser.
Strid
•En kombattants samlade tärningspöl i strid kallas stridsresurser
•Kombattanterna slår sina tärningar samtidigt och flest antal lyckade resultat vinner
•Skadan är differensen mellan antalet lyckade tärningar
•Skada dras från motståndarens stridsresurser vilket kommer ligga denne till last nästa omgång (Death spiral)
•När någons stridsresurser är slut är denne besegrad. Vad detta innebär är olika. Om den besegrade är en RP kan denne välja att spendera ödespoäng för att påverka vad motståndarens seger innebär.
[Extratärningar kan efter slaget är gjort läggas till för att manipulera utgången]
Förutsättningar
Resurser som påverkar strid
Stridsvan 1-4
Vapenträning 1-4
[adderar till stridsresurser med en vapengrupp]
Pricksäker 1-4
[adderar till stridsresurser med avståndsvapen]
Stark 1-4
[adderar till stridsresurser med närstridsvapen]
Snabb 1-4
[jag vill ha in den men vet inte hur!]
Andra faktorer i strid
Vapen 1-4
[adderar till stridsresurser med vapnet]
Omständigheter ±4
Kreativitet, utnyttja miljön, beriden, höjdskillnad, ser skitläskig ut, vad som helst
Rustning 1-4
Sköld 1-4
Teoritest - strid
RP [Veteran]
Stridsresurser
stridsvan 2 + vapenträning 1 + stark 1 + vapen 2 = 6
Försvar
rustning 2 [pansarskjorta] + sköld 2 [liten] = 4
SLP [Buse]
Stridsresurser
stridsvan 1 + vapenträning 1 + vapen 2 = 4
Försvar
rustning 1 [läder] = 1
Inga särskilda omständigheter föreligger för enkelhets skull.
Striden
Omgång 1
1. Spelaren [Veteran] redogör för sin avsikt och tillvägagångssätt
2. SL tänker ut Buses avsikt och redogör vad han gör
3. Båda slår sina tärningar
4. Veteranen får 3 lyckade tärningar, Buse får 2.
5. Spelaren väljer att inte förbättra sitt resultat genom att spendera extraresurser
6. Differensen är 1, och Veteranen tar skadar Busens stridsresurser med 1 till en evetuell
nästa omgång
7. SL sammanfattar omgången
Reflektioner
Detta var från början en ojämn strid. Veteran är mer stridsvan, har bättre vapen och rustning. Buse har svårt att skada Veteran och kan egentligen bara göra detta genom exploding dice
eller genom att förändra en omständighet till sin fördel [t.ex. att utnyttja terängen på något sätt] Om Buse hade varit en RP hade hon kunnat spendera extratärningar på att jämna ut striden.
När karaktärerna är nya och har relativt få stridsresurser blir strider ganska snabba och dödliga?
Tacksam för all återkoppling!