Nekromanti Nornans Zairis spådom

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Hej!

Behöver lite hjälp med ett kampanjupplägg.

Eftersom jag har blivit ganska trött på korta osammanhängande äventyr beslutade jag mig för ett tag sen för att skapa en större kampanj förgylld med smakfulla gudomliga interventioner och kanske till och med ett och annat hjältedåd/nidningshandling. Min tanke är att såsom kampanjmodulerna föreslår och släppa lös mörkerherrarna......(aj aj aj…stackars spelare).

Problemet är att jag är osäker på vilka avgörande händelser som förväntas inträffa. (Jag försöker hålla mig så trogen som möjligt till materialet i de olika modulerna, då detta, enligt min mening underlättar kampanjbyggandet.) Det är förhoppningsvis här ni kan hjälpa mig.

Kampanjen som mestadels kommer att utspela sig i Soldarn med omnejd är ännu inte mogen för det kommande mörkret, men förberedelser görs.

Vad gäller det episka upplägget grundar detta sig som sagt på mörkerherrarnas återuppvaknande och mörkrets inträde.
Dock skall kanske sägas att jag inte har för avsikt att släppa lös en hord demoner som har trillat ned från himmeln, utan tänker istället låta mörkret arbeta inifrån, dvs. låta mörkerherrarna använda Mundanas egna resurser (läs raser) för att sprida chaos och förintelse. Mycket hemskt kan ju skapas av de redan befintliga raserna (alla vet väl vad Morgoth skapade med alver som bas….hehe) Givetvis kommer mörkerherrarna även ha icke-mundanska tjänare till sitt förfogande, men dessa är inte tänkta att vara speciellt talrika. Det är absolut inte tal om någon demonhär.

De Legender som kommer att beröra spelarna är "den 7:e stammen", "Eterseglaren" "Den tvehövdade tjuren" "Xinus inkarnation i Damarien" (kanske även den i Thalamur), "Helmslakten", "kejsarstaven" och "Kiaz".

Det händelseförlopp som är mer eller mindre är oberoende av RP:nas handlingar har jag tänkt mig som följer:

Xinu som är spelarnas osynlige antagonist har som mål att efter det kommande mörkret bli ensam herre över hela Mundana. Hans plan är att initialt erövra Asharina och låta detta område bli bas för hans senare världskampanj. För att lyckas med detta har han efter sitt uppvaknande i Helm berodrat sina hejdukar att återuppväcka Vhigilah i Gordrion. Detta för att sätta press på det Jargiska kejsardömet från nordväst så att hans Inkarnation i Damarien kan betvinga sig Asharina utan Jargisk intervention. Mig vetandes sägs inget om var monstret Uvithaan kommer att dyka upp så jag har valt att placera hans ankomst till de stora stäpperna i norr. (skulle vara tacksam om någon som vet informerade mig om vilken plats neogames valt för hans uppvaknande) Xinu räknar med att vidundrets ögon främst kommer att vara riktade söderut mot Colonan och Thalamur och hans plan är att (genom sin inkarnation i Thalamur) hindra Colonan och Thalamur från att göra gemensam sak mot det kommande hotet. Allt för att underlätta Uvithhans oundvikliga seger .

Efter erövrandet av Asharina tänker Xinu låta sina styrkor jäsa ett tag, men han kommer på intet sätt att vara overksam. Han har för avsikt att låta demonprinsen Vhigilah slå sig blodig mot människornas största rike (Jargien) och kommer samtidigt, genom inkarnationen i Thalamur, se till att Colonan och Thalamur blir erövrat lagom till dess att hans hejdukar har funnit Uvithaans son "den tvehövdade tjuren". Tanken är sedan att, som profetiorna förutspår, låta fadern och sonen utkämpa en episk batalj på liv och död. Vem som än vinner lär, enligt Xinus beräkningar, vara kraftigt försvagad och således en enkel match för någon av Xinus mäktigaste inkarnationer. Uvithaans nu ledarlösa arme bör sedan, utan allt för mycket besvär, kunna inkorporeras med Xinus övriga styrkor. Xinu kommer därefter att låta sina nyvunna trupper skölja över det redan blodiga Jargien. Understödda av Xinus utvilade styrkor på Asharina kan inte företaget misslyckas. När dessa mål är uppnådda räknar Xinu med att resten av världen kommer att erkänna hans styrka och frivilligt underkasta sig hans styre. Om inte, så får väl han upplysa världen om sin överhöghet. Detta görs, enligt Xinu själv, enklast med..... ja just det, utgjutandet av blod, blod och mera blod.

Xinus två största problem ligger i erövrandet av Asharina, samt finnandet och kontrollerandet av den tvehövdade tjuren. Det är här spelarna kommer in……


Kort beskrivet kommer spelarna att (i början ovetandes om mörkrets ankomst) sättas på ett spår som först leder dem till den förlorade kejsarstaven, och senare finnandet av den störtade eterseglaren. Hemligheterna i eterseglaren tillsammans med kejsarstaven kommer att utgöra nyckeln till den gömda dal där den 7:e alvstammen sedan flera tusen år haft sin hemvist. Den 7:e stammen är den tvehövdade tjurens väktare och väntar bara på att dess urgamla profetior skall uppfyllas så att de kan släppa lös vidundret och frälsa Mundana (eller?).

Spelarnas situation kommer ytterliggare att kompliceras av att Xinus inkarnation i Damarien, med hjälp av listigt ränkspel, lyckas störta Soldarn i ett blodigt inbördeskrig och att Xinu-kultister med hjälp av kraftfull magi har frammanat ännu en trollvinter. Troll och annat otyg kommer att bränna och skövla från Krolimbergen i norr till Falkiska udden i söder.

Förhoppningsvis kommer detta scenario kunna sysselsätta mina spelare under ett otaligt antal spelträffar och ge upphov till ett flertal mindre kampanjer som alla utspelar sig i skuggan av paraplykampanjen.

Frågan är nu hur jag i små portioner skall mata mina spelare med den episka händelseutvecklingen. Vilka myter och sägner skall jag använda? Finns det andra profetior än Nornans Zairis Spådom? (i vilka moduler hittar jag i så fall dessa?) Hur tolkar man Nornans Zairis Spådom? - ”första” strofen är ganska enkel – ”flera kroppar en och samma …” = Xinu, liksom ”fjärde” strofen ”Spjutets herre, dricker….” = Vihgilah, men vad syftar de andra stroferna på?

Vidare behöver jag förslag på berörda makthavares (Sunari, Asharien, Västmark osv.) möjliga reaktioner på trollvintern och inbördeskriget och eventuella åtgärder de kan förväntas ta.

Hoppas någon orkar läsa skiten och komma med förslag…. :gremtongue:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
(SPOILER) På hela tråden

Det där lät mycket spännande! Jag tror faktiskt att jag ska köra igång något liknande med mina spelare. Problemet är ju att när Asharina har blivit erövrat, så kommer antagligen de flesta övriga länder/raser att samlas i en allians á la SOR. Då kommer nog inte Xinu ha en chans. Eller kommer Xinu ha en armé motsvarande flera hundratusen, kanske till och med en miljon soldater på sin sida? Och tror du inte att Det vita klostret hinner varna någon innan det är för sent?

Vad gäller makthavarna så vet jag inte, jag kan dock gissa mig till detta: Jag tror inte att Sunariledarna kommer att bry sig allt för mycket, utan bara döda troll som dödar alver. De andra makthavarna (dom i Asharien och Västmark) kommer nog inte kunna göra så mycket, utan försöker väl bara få folket lugnt.

Mvh Victor Palm...

...Som välkomnar Serek Mörke till forumet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,066
Location
Ereb Altor
Låter bra. :gremsmile: Angående ledtrådar så har jag själv funderat en del på hur Mundanas mysterier ska uppenbaras för spelarna. Jag har använt mig av utdraget ur dvärgarnas bibel (som jag inte minns vad den heter, finns i dvärgboken) samt Nornans spådom. Sedan har ju Xinu en del inkarnationer som jag använt som antagonister.

Sabriska Priori Cun-sabreann kan med fördel användas som allierade.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Vohn-Norn heter dvärgarnas bibel [ANT]

Så att alla vet, bara. (tack, sökfunktionen...)
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Re: (SPOILER) På hela tråden

Hej!

Tack för inläggen och välkomnandet! :gremlaugh:

Jag har inte riktigt bestämt mig för om rollpersonerna skall kunna förhindra eller påverka den eventuella erövringen av Asharina. En tanke är att skapa en sub-kampanj som tar utgångspunkt just i erövringen. Viktigt där är väl i så fall att se till att framgångsrika RP inte förhindrar hela erövringen, men kanske ser till att vissa delar håller stånd en längre tid. En annan ide är att låta rollpersonerna tillhöra någon slags motståndsrörelse vars mål är att göra livet surt för ockupationsmakten.

Vad gäller en eventuell allians riktad mot Xinu är det rätt troligt, men Xinu ´har redan förutspått en sådan utveckling och hans motdrag blir att se till att de större makterna (Jargien, Consaber, Thalamur) har fullt upp med egna besvär. Xinu kan ju givetvis inte tillåtas komma undan med allt (någon gång måste han ju besegras) och det finns knappast något bättre sätt att göra det på än genom ett episkt slag :gremgrin:
Hur, var, och när har jag ingen aning om (rör sig om flera år framåt i tiden) ....förslag ?

Jag läste någonstans att vita klostret redan hade vetskap om Xinus inkarnation i Damarien, men att de inte såg detta som något som hindrade deras sak, och därför lät Xinu hållas. Någon gång bör dock vita klostret handla, men när återstår att se.... Någon som vet? (jag har väldigt lite info om vita klostret)


Serek
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,859
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nornans Zairis spådom (SPOILER)

Här har jag mina egna tolkningar av de olika stroferna:

"Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik ska åter vakna."
Refererar antagligen till Khirats svarta skog.

"Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld du bistre."
En drake. "Namnlös" kan innebära att den inte finns omnämnd i tokons draksång.

"Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel ska ljuda."
Eldguden Semal, som är fången i konstellationen "Eldögat". Himlaspelen vet jag inte vad det är, dock.

"Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten."
Kan referera till tirakerna (Marnakh/Bazirk/Frakk, alternativt Gûrder/Tiraker/Trukher som de tre huvudena) eller till människor/alver/tiraker. Alternativt bara något fanskap.

"Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först i blod och svavel."
Smärtguden Azradeus. Beskrivs i "Religioner".
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Öhm?

Kanske att det var det första svaret på det bästa exemplet på saker som SKA vara märkta SPOILER och INTE var det på evigheter? Men lite mer förklarande hade kanske inte skadat då inläggaren är ny på forumet och därmed förmodligen inte förstod vad som avsågs...

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Xinu i blåsväder

Mitt Mundanas historia är en helt annan än Neogames, och invand som jag är med den förra har jag således svårt att på rak arm ge några vidare bra tips till din kampanj - jag tycker inte om materialet i 'Legender och hemligheter' nåt vidare, och byggde mitt Mörker på egna idéer och Neogames tidigare antydningar långt innan den modulen kom ut.

Några tankar får jag iallafall...

Tirakerna och dvärgarna i Asharina sitter båda på ansenliga väpnade styrkor, förmodligen överlägsna allt annat i området. Soldarn och Asharien borde vara smala saker att erövra jämfört med Kiaz, Kraalen-renk-Roghan, Krhun-renk-Roghan, Khazim-renk-Ghor och Tar-Hir-renk-Ghor, varav det senare lär vara Mundanas mest ointagliga punkt. Hur tänker Xinu handskas med det här? Tänker han måhända chansa på att dvärgarna återigen gräver ned sig, för att fly också detta mörker? Mycket möjligt. Gör de inte det har Xinu ett stort litet problem. Men tirakerna, de har ingenstans att fly - och de ger aldrig upp. Att de skulle alliera sig med Mörkret har jag svårt att tänka mig - i mitt Mundana skapades de snarare för att bekämpa det, där alla andra hade gått bet. De var gjorda för att kriga, strida tills dess solen gick ned för evigt och inget hopp längre fanns. Och de lät den aldrig gå ned. Mörkret är den eviga fienden i deras religion, liksom i deras förflutna, och de står enade mot det, enade under Makhtah. Bazirks flotta och Frakks drägglande trukher kommer att kasta sig över Xinus horder om de inser vad som är på färde, och forna krigsherrar och schamaner som Nifel Hålöga är kanske ännu därute någonstans, att sämja dem och leda dem alla, återigen. Det torde ge Xinu ansenliga problem. Det för mig in på mitt största frågetecken: Vad får Xinu sina egna styrkor ifrån?

Jag har svårt att tänka mig att L'meas, Xinus inkarnation i Thalamur, skulle kunna uppnå särskilt mycket. Visst, hon har inflytande över en magikrat, men det inflytandet är inte ens fullständigt, och de andra sex har dels sex röster mer, och är dels några av Mundanas mäktigaste magiker. De, om några, borde kunna upptäcka inkarnationen och åtgärdade den innan det är för sent. Kanske är det rollpersonerna som inser L'meas hemlighet, och måste varna Magikraternas råd? Då kommer Thalamur att kunna frigöra sig från Mörkrets inflytande, och åtminstone de kommer således att kunna ta upp kampen - Ljusets förkämpar lär behöva alla styrkor de kan få, och Thalamurs rykte kan gott behöva rentvås - folk här på forumet tycks ta för givet att hela landet är 'Chaotic Evil' eller nåt.

När Xinu väl förlorat kontrollen över Thalamur blir det svårt att lägga under sig någon del av Rhung-Alari, speciellt som Verduhrakhs syfte i Consaber och Khakras i Thalamur bland annat mycket väl kan vara att avslöja infiltration från Xinu och dylika mörkerherrar.. Även här står Mörkret inför seriösa problem...

- Ymir, som ogillar Neogames version av Mörkret rejält och ämnar publicera sin egen inom en snar framtid
 
Top