Serek Mörke
Veteran
- Joined
- 26 Dec 2002
- Messages
- 54
Hej!
Behöver lite hjälp med ett kampanjupplägg.
Eftersom jag har blivit ganska trött på korta osammanhängande äventyr beslutade jag mig för ett tag sen för att skapa en större kampanj förgylld med smakfulla gudomliga interventioner och kanske till och med ett och annat hjältedåd/nidningshandling. Min tanke är att såsom kampanjmodulerna föreslår och släppa lös mörkerherrarna......(aj aj aj…stackars spelare).
Problemet är att jag är osäker på vilka avgörande händelser som förväntas inträffa. (Jag försöker hålla mig så trogen som möjligt till materialet i de olika modulerna, då detta, enligt min mening underlättar kampanjbyggandet.) Det är förhoppningsvis här ni kan hjälpa mig.
Kampanjen som mestadels kommer att utspela sig i Soldarn med omnejd är ännu inte mogen för det kommande mörkret, men förberedelser görs.
Vad gäller det episka upplägget grundar detta sig som sagt på mörkerherrarnas återuppvaknande och mörkrets inträde.
Dock skall kanske sägas att jag inte har för avsikt att släppa lös en hord demoner som har trillat ned från himmeln, utan tänker istället låta mörkret arbeta inifrån, dvs. låta mörkerherrarna använda Mundanas egna resurser (läs raser) för att sprida chaos och förintelse. Mycket hemskt kan ju skapas av de redan befintliga raserna (alla vet väl vad Morgoth skapade med alver som bas….hehe) Givetvis kommer mörkerherrarna även ha icke-mundanska tjänare till sitt förfogande, men dessa är inte tänkta att vara speciellt talrika. Det är absolut inte tal om någon demonhär.
De Legender som kommer att beröra spelarna är "den 7:e stammen", "Eterseglaren" "Den tvehövdade tjuren" "Xinus inkarnation i Damarien" (kanske även den i Thalamur), "Helmslakten", "kejsarstaven" och "Kiaz".
Det händelseförlopp som är mer eller mindre är oberoende av RP:nas handlingar har jag tänkt mig som följer:
Xinu som är spelarnas osynlige antagonist har som mål att efter det kommande mörkret bli ensam herre över hela Mundana. Hans plan är att initialt erövra Asharina och låta detta område bli bas för hans senare världskampanj. För att lyckas med detta har han efter sitt uppvaknande i Helm berodrat sina hejdukar att återuppväcka Vhigilah i Gordrion. Detta för att sätta press på det Jargiska kejsardömet från nordväst så att hans Inkarnation i Damarien kan betvinga sig Asharina utan Jargisk intervention. Mig vetandes sägs inget om var monstret Uvithaan kommer att dyka upp så jag har valt att placera hans ankomst till de stora stäpperna i norr. (skulle vara tacksam om någon som vet informerade mig om vilken plats neogames valt för hans uppvaknande) Xinu räknar med att vidundrets ögon främst kommer att vara riktade söderut mot Colonan och Thalamur och hans plan är att (genom sin inkarnation i Thalamur) hindra Colonan och Thalamur från att göra gemensam sak mot det kommande hotet. Allt för att underlätta Uvithhans oundvikliga seger .
Efter erövrandet av Asharina tänker Xinu låta sina styrkor jäsa ett tag, men han kommer på intet sätt att vara overksam. Han har för avsikt att låta demonprinsen Vhigilah slå sig blodig mot människornas största rike (Jargien) och kommer samtidigt, genom inkarnationen i Thalamur, se till att Colonan och Thalamur blir erövrat lagom till dess att hans hejdukar har funnit Uvithaans son "den tvehövdade tjuren". Tanken är sedan att, som profetiorna förutspår, låta fadern och sonen utkämpa en episk batalj på liv och död. Vem som än vinner lär, enligt Xinus beräkningar, vara kraftigt försvagad och således en enkel match för någon av Xinus mäktigaste inkarnationer. Uvithaans nu ledarlösa arme bör sedan, utan allt för mycket besvär, kunna inkorporeras med Xinus övriga styrkor. Xinu kommer därefter att låta sina nyvunna trupper skölja över det redan blodiga Jargien. Understödda av Xinus utvilade styrkor på Asharina kan inte företaget misslyckas. När dessa mål är uppnådda räknar Xinu med att resten av världen kommer att erkänna hans styrka och frivilligt underkasta sig hans styre. Om inte, så får väl han upplysa världen om sin överhöghet. Detta görs, enligt Xinu själv, enklast med..... ja just det, utgjutandet av blod, blod och mera blod.
Xinus två största problem ligger i erövrandet av Asharina, samt finnandet och kontrollerandet av den tvehövdade tjuren. Det är här spelarna kommer in……
Kort beskrivet kommer spelarna att (i början ovetandes om mörkrets ankomst) sättas på ett spår som först leder dem till den förlorade kejsarstaven, och senare finnandet av den störtade eterseglaren. Hemligheterna i eterseglaren tillsammans med kejsarstaven kommer att utgöra nyckeln till den gömda dal där den 7:e alvstammen sedan flera tusen år haft sin hemvist. Den 7:e stammen är den tvehövdade tjurens väktare och väntar bara på att dess urgamla profetior skall uppfyllas så att de kan släppa lös vidundret och frälsa Mundana (eller?).
Spelarnas situation kommer ytterliggare att kompliceras av att Xinus inkarnation i Damarien, med hjälp av listigt ränkspel, lyckas störta Soldarn i ett blodigt inbördeskrig och att Xinu-kultister med hjälp av kraftfull magi har frammanat ännu en trollvinter. Troll och annat otyg kommer att bränna och skövla från Krolimbergen i norr till Falkiska udden i söder.
Förhoppningsvis kommer detta scenario kunna sysselsätta mina spelare under ett otaligt antal spelträffar och ge upphov till ett flertal mindre kampanjer som alla utspelar sig i skuggan av paraplykampanjen.
Frågan är nu hur jag i små portioner skall mata mina spelare med den episka händelseutvecklingen. Vilka myter och sägner skall jag använda? Finns det andra profetior än Nornans Zairis Spådom? (i vilka moduler hittar jag i så fall dessa?) Hur tolkar man Nornans Zairis Spådom? - ”första” strofen är ganska enkel – ”flera kroppar en och samma …” = Xinu, liksom ”fjärde” strofen ”Spjutets herre, dricker….” = Vihgilah, men vad syftar de andra stroferna på?
Vidare behöver jag förslag på berörda makthavares (Sunari, Asharien, Västmark osv.) möjliga reaktioner på trollvintern och inbördeskriget och eventuella åtgärder de kan förväntas ta.
Hoppas någon orkar läsa skiten och komma med förslag….
Behöver lite hjälp med ett kampanjupplägg.
Eftersom jag har blivit ganska trött på korta osammanhängande äventyr beslutade jag mig för ett tag sen för att skapa en större kampanj förgylld med smakfulla gudomliga interventioner och kanske till och med ett och annat hjältedåd/nidningshandling. Min tanke är att såsom kampanjmodulerna föreslår och släppa lös mörkerherrarna......(aj aj aj…stackars spelare).
Problemet är att jag är osäker på vilka avgörande händelser som förväntas inträffa. (Jag försöker hålla mig så trogen som möjligt till materialet i de olika modulerna, då detta, enligt min mening underlättar kampanjbyggandet.) Det är förhoppningsvis här ni kan hjälpa mig.
Kampanjen som mestadels kommer att utspela sig i Soldarn med omnejd är ännu inte mogen för det kommande mörkret, men förberedelser görs.
Vad gäller det episka upplägget grundar detta sig som sagt på mörkerherrarnas återuppvaknande och mörkrets inträde.
Dock skall kanske sägas att jag inte har för avsikt att släppa lös en hord demoner som har trillat ned från himmeln, utan tänker istället låta mörkret arbeta inifrån, dvs. låta mörkerherrarna använda Mundanas egna resurser (läs raser) för att sprida chaos och förintelse. Mycket hemskt kan ju skapas av de redan befintliga raserna (alla vet väl vad Morgoth skapade med alver som bas….hehe) Givetvis kommer mörkerherrarna även ha icke-mundanska tjänare till sitt förfogande, men dessa är inte tänkta att vara speciellt talrika. Det är absolut inte tal om någon demonhär.
De Legender som kommer att beröra spelarna är "den 7:e stammen", "Eterseglaren" "Den tvehövdade tjuren" "Xinus inkarnation i Damarien" (kanske även den i Thalamur), "Helmslakten", "kejsarstaven" och "Kiaz".
Det händelseförlopp som är mer eller mindre är oberoende av RP:nas handlingar har jag tänkt mig som följer:
Xinu som är spelarnas osynlige antagonist har som mål att efter det kommande mörkret bli ensam herre över hela Mundana. Hans plan är att initialt erövra Asharina och låta detta område bli bas för hans senare världskampanj. För att lyckas med detta har han efter sitt uppvaknande i Helm berodrat sina hejdukar att återuppväcka Vhigilah i Gordrion. Detta för att sätta press på det Jargiska kejsardömet från nordväst så att hans Inkarnation i Damarien kan betvinga sig Asharina utan Jargisk intervention. Mig vetandes sägs inget om var monstret Uvithaan kommer att dyka upp så jag har valt att placera hans ankomst till de stora stäpperna i norr. (skulle vara tacksam om någon som vet informerade mig om vilken plats neogames valt för hans uppvaknande) Xinu räknar med att vidundrets ögon främst kommer att vara riktade söderut mot Colonan och Thalamur och hans plan är att (genom sin inkarnation i Thalamur) hindra Colonan och Thalamur från att göra gemensam sak mot det kommande hotet. Allt för att underlätta Uvithhans oundvikliga seger .
Efter erövrandet av Asharina tänker Xinu låta sina styrkor jäsa ett tag, men han kommer på intet sätt att vara overksam. Han har för avsikt att låta demonprinsen Vhigilah slå sig blodig mot människornas största rike (Jargien) och kommer samtidigt, genom inkarnationen i Thalamur, se till att Colonan och Thalamur blir erövrat lagom till dess att hans hejdukar har funnit Uvithaans son "den tvehövdade tjuren". Tanken är sedan att, som profetiorna förutspår, låta fadern och sonen utkämpa en episk batalj på liv och död. Vem som än vinner lär, enligt Xinus beräkningar, vara kraftigt försvagad och således en enkel match för någon av Xinus mäktigaste inkarnationer. Uvithaans nu ledarlösa arme bör sedan, utan allt för mycket besvär, kunna inkorporeras med Xinus övriga styrkor. Xinu kommer därefter att låta sina nyvunna trupper skölja över det redan blodiga Jargien. Understödda av Xinus utvilade styrkor på Asharina kan inte företaget misslyckas. När dessa mål är uppnådda räknar Xinu med att resten av världen kommer att erkänna hans styrka och frivilligt underkasta sig hans styre. Om inte, så får väl han upplysa världen om sin överhöghet. Detta görs, enligt Xinu själv, enklast med..... ja just det, utgjutandet av blod, blod och mera blod.
Xinus två största problem ligger i erövrandet av Asharina, samt finnandet och kontrollerandet av den tvehövdade tjuren. Det är här spelarna kommer in……
Kort beskrivet kommer spelarna att (i början ovetandes om mörkrets ankomst) sättas på ett spår som först leder dem till den förlorade kejsarstaven, och senare finnandet av den störtade eterseglaren. Hemligheterna i eterseglaren tillsammans med kejsarstaven kommer att utgöra nyckeln till den gömda dal där den 7:e alvstammen sedan flera tusen år haft sin hemvist. Den 7:e stammen är den tvehövdade tjurens väktare och väntar bara på att dess urgamla profetior skall uppfyllas så att de kan släppa lös vidundret och frälsa Mundana (eller?).
Spelarnas situation kommer ytterliggare att kompliceras av att Xinus inkarnation i Damarien, med hjälp av listigt ränkspel, lyckas störta Soldarn i ett blodigt inbördeskrig och att Xinu-kultister med hjälp av kraftfull magi har frammanat ännu en trollvinter. Troll och annat otyg kommer att bränna och skövla från Krolimbergen i norr till Falkiska udden i söder.
Förhoppningsvis kommer detta scenario kunna sysselsätta mina spelare under ett otaligt antal spelträffar och ge upphov till ett flertal mindre kampanjer som alla utspelar sig i skuggan av paraplykampanjen.
Frågan är nu hur jag i små portioner skall mata mina spelare med den episka händelseutvecklingen. Vilka myter och sägner skall jag använda? Finns det andra profetior än Nornans Zairis Spådom? (i vilka moduler hittar jag i så fall dessa?) Hur tolkar man Nornans Zairis Spådom? - ”första” strofen är ganska enkel – ”flera kroppar en och samma …” = Xinu, liksom ”fjärde” strofen ”Spjutets herre, dricker….” = Vihgilah, men vad syftar de andra stroferna på?
Vidare behöver jag förslag på berörda makthavares (Sunari, Asharien, Västmark osv.) möjliga reaktioner på trollvintern och inbördeskriget och eventuella åtgärder de kan förväntas ta.
Hoppas någon orkar läsa skiten och komma med förslag….