Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
(denna tråd är aningen spoiler-aktig för Lu-kaazh och Axelhere)
Jag har en idé på en kampanj inspirerad av Magnus Seters Wilhelm- och Klauskampanj samt Inspectors. Fast jag har alltid har aldrig spelat med Seter. Eller spelat Inscpectors.
Vad jag menar är att jag gillar (kan) skräck och undersökning samt skulle vilja ha en kampanj som är lätt att plocka upp med nytt folk som inte alltid är så jätte-rollspeliga. Alltså: en lättsam skräckkampanj där spelarna spelar utredare av det övernaturliga. Satt i Norrland för att det är avlägset, därav arbetsnamnet.
Norrlands Guld utspelar sig i en fiktiv småstad någonstans längs norrlandskusten. En mängd märkligheter uppstår, till synes i samband med ett meteornedslag. Rikspressen är ointresserad - det är Norrland. Polisen är rätt upptagen efter att ha beordrats fylla trafikkontrollkvoter på E4an. Alltså bilar ett gäng dådkraftiga invånare en dektektivbyrå för att hjälpa bygden med de märkliga problemen.
Det är anything goes-skräck. Vampyrer, vittror, Venusianer. Detta för att göra det lätt för mig att sätta ihop undersökningarna. Jag tror inte att det alltid behöver bli jätteflamsigt, jag litar på min förmåga att spelleda skräck, men det är en back-up när inget annat funkar.
Spelarna är som sagt mindre viktiga, folk kan bytas ut. Allra bäst blir det när man har några nya och några gamla. Då startar spelmötet med att de gamla håller i detektivbyårns anställningsintervjuer av de nya rollpersonerna.
Regelsystemet blir något enkelt. Kanske »slå 1T6 under grundegenskap«, färdigheter ger +1 bonus etc. Jag tänker mig en meta-mekanik för för- och nackdelar, någon form av »handlingspoäng« som man kan spendera för att aktivera gynnas av en fördel. Nackdelar aktiverar man istället för att få handlingspoäng. Spelledaren kan också aktivera nackdelar. Antagligen återställs antalet poäng till 1 inför varje möte, så att man alltid har minst ett tillfälle att glänsa.
För- och nackdelar ska finnas i lista och därför kunna slumpas fram, men möjligheten att välja finns också. 20 stycken av vardera i listorna känns tillräckligt, nackdelarna kan nog vara färre. Man har 1-2 av varje tror jag. Det är en bra mix tror jag. En hyfsad fördel kan vara »Skarpskytt«, är jag duktig är den istället formulerad »Efter en liten sup skjuter jag som Clintan«.
Jag tänker mig att jag definierar endel i staden också, aktörer, agendor etc. så att det blir lite fisktankigt. Inte nödvändigtvis »släpp spelarna loss i fisktanken«, det kan jag nog inte spelleda, utan mer som hjälp för att planera scenarier.
1. Låter dethär någorlunda kul?
2. Vad heter den fiktiva norrländska staden?
3. Vad heter detektivbyrån som rollpersonerna jobbar åt?
3. Listor med för- och nackdelar, hjälp!
Jag har en idé på en kampanj inspirerad av Magnus Seters Wilhelm- och Klauskampanj samt Inspectors. Fast jag har alltid har aldrig spelat med Seter. Eller spelat Inscpectors.
Vad jag menar är att jag gillar (kan) skräck och undersökning samt skulle vilja ha en kampanj som är lätt att plocka upp med nytt folk som inte alltid är så jätte-rollspeliga. Alltså: en lättsam skräckkampanj där spelarna spelar utredare av det övernaturliga. Satt i Norrland för att det är avlägset, därav arbetsnamnet.
Norrlands Guld utspelar sig i en fiktiv småstad någonstans längs norrlandskusten. En mängd märkligheter uppstår, till synes i samband med ett meteornedslag. Rikspressen är ointresserad - det är Norrland. Polisen är rätt upptagen efter att ha beordrats fylla trafikkontrollkvoter på E4an. Alltså bilar ett gäng dådkraftiga invånare en dektektivbyrå för att hjälpa bygden med de märkliga problemen.
Det är anything goes-skräck. Vampyrer, vittror, Venusianer. Detta för att göra det lätt för mig att sätta ihop undersökningarna. Jag tror inte att det alltid behöver bli jätteflamsigt, jag litar på min förmåga att spelleda skräck, men det är en back-up när inget annat funkar.
Spelarna är som sagt mindre viktiga, folk kan bytas ut. Allra bäst blir det när man har några nya och några gamla. Då startar spelmötet med att de gamla håller i detektivbyårns anställningsintervjuer av de nya rollpersonerna.
Regelsystemet blir något enkelt. Kanske »slå 1T6 under grundegenskap«, färdigheter ger +1 bonus etc. Jag tänker mig en meta-mekanik för för- och nackdelar, någon form av »handlingspoäng« som man kan spendera för att aktivera gynnas av en fördel. Nackdelar aktiverar man istället för att få handlingspoäng. Spelledaren kan också aktivera nackdelar. Antagligen återställs antalet poäng till 1 inför varje möte, så att man alltid har minst ett tillfälle att glänsa.
För- och nackdelar ska finnas i lista och därför kunna slumpas fram, men möjligheten att välja finns också. 20 stycken av vardera i listorna känns tillräckligt, nackdelarna kan nog vara färre. Man har 1-2 av varje tror jag. Det är en bra mix tror jag. En hyfsad fördel kan vara »Skarpskytt«, är jag duktig är den istället formulerad »Efter en liten sup skjuter jag som Clintan«.
Jag tänker mig att jag definierar endel i staden också, aktörer, agendor etc. så att det blir lite fisktankigt. Inte nödvändigtvis »släpp spelarna loss i fisktanken«, det kan jag nog inte spelleda, utan mer som hjälp för att planera scenarier.
1. Låter dethär någorlunda kul?
2. Vad heter den fiktiva norrländska staden?
3. Vad heter detektivbyrån som rollpersonerna jobbar åt?
3. Listor med för- och nackdelar, hjälp!