Nekromanti Nostalgi - bättre?

Organ

Out of time, out of mind
Re: TSRs "Code of Ethics" (ot)

Jag äger en senare upplaga av DragonQuest, en enkel svartvit version i softcover... enligt uppgift gav TSR ut den för att inte tappa rättigheterna...
Hm... den ser alltså inte ut såhär?

/Anders

Nightowl

Champion

Jag äger SPI-versionen i form av tre böcker... och mitt exemplar har en gång ägts av *trumvirvel*...

Fredrik Malmberg! :gremgrin:

Erik

Eksem

Champion
Re: Berätta mer!

Erik Granström, tror jag det var, nämnde det i förbifarten i en intervju, jag tror det var i Sverox eller liknande. Jag har bara intervjun som kopia på papper, någonstans i en hög, så jag kan tyvärr inte rycka fram det vid behov. Men som jag minns ur huvudet var det något om att Ä-spel hade en policy om att rollpersonerna skulle vara "goda" i de äventyr som de själva släppte.

Organ

Out of time, out of mind

Jag äger SPI-versionen i form av tre böcker...
I box då eller? I sådana fall är det första utgåvan. Jag har bara andra utgåvan i mjukpärm som dessutom ser ut som om någon använt den som kattlåda. :gremfrown:

/Anders, avis

Organ

Out of time, out of mind

Då får vi se till att organisera så att jag får bläddra i den nästa gång vi träffas.

/Anders

shadow_UBBT

Warrior
Re: Nu tycks du ha missförstått mig totalt

Gå med i klubben, ingen verkar vara på min sida i den här diskutionen.

Men sedan har jag skrivt för långa inlägg också. Jag summerar mina åsikter och behöver inga fler svar. Jag vet redan vad de är.

Jag anser att TSR släppte bra material och att de vårdade D&D märket fram tills konkursen (annars hade det inte funnits någon anledning eller underlag till en 3e upplaga).

Sen är det bara min åsikt att bra materiell betyder att det ligger nån slags kärlek bakom. Men kärlek är väll ganska komersiell ändå så vad vet jag.

Staffan

Myrmidon
Re: Yuh

Nu när vi har nämnt Dark Sun och Greyhawk så skulle jag villja passa på och nämna Ravenloft där ondingarna i regel var helt omöjliga att besegra.

Fortsätter vi kan vi snart lägga hela "code of ethics"-grejen i populära myter-facket.
Vissa av TSRs gamla designers har nämnt att det ofta gick att komma undan med rätt mycket ändå, framför allt i de mer obskyra världarna som Ravenloft. Men Dark Sun är väl, på annat sätt, ett skolexempel på hur saker och ting alltid blir "bättre" i kampanjvärldarna. Om man jämför original-Dark Sun med den reviderade upplagan så har den reviderade upplagan en avsevärt mer positiv anda - fyra sorcerer-kings är borta, och uppe i norr finns en stad som styrs av en god sorcerer-king.

Iofs föredrar jag nog den reviderade upplagan setting-mässigt, eftersom den erbjuder mer variation samt ett antal "å jävlar, nu kommer de"-hot - men faktum kvarstår att den reviderade versionen av Dark Sun andas bra mycket mer optimism än originalet. Å andra sidan dummade de sig med reglerna: tog bort templars (vilket enligt uppgift var CoE-relaterat - man ville inte ha en klass som bara var ond med) och halfling-trollkarlar, ändrade på defiler-reglerna, och lade in ett väldigt buggigt psi-system.

Men det bästa exemplet på CoE är fortfarande Forgotten Realms, där saker bara ordnade upp sig hela tiden - fram till att WotC köpte upp TSR, avvecklade Code of Ethics, och gav ut Cloak & Dagger som gav pendeln en rejäl knuff åt andra hållet.