Nekromanti Nostalgi & Omslag till gamla Drakar och Demoner

Chryckan

Swordsman
Kollade in de gamla D&D grejerna hos Riotminds och slogs av kvaliten och stilen på omslagsbilderna.
Är det någon som vet om de gjordes specifikt för D&Ds räkning eller de var befintliga bilder som man köpte rättigheterna till?

De är i alla fall en enorm nostalgitrip åtminstone för mig att kolla på dem nu. Speciellt tuttlisan på framsidan av dubbel äventyrshäftet Skönheten och Odjuret har en varm plats i mitt hjärta. Hon var den sexigaste och naknaste bild jag någonsin sett när jag var nio år gammal.

Det roliga är att tredje versionen av drakar, den berömda svarta lådan, var mitt allra första rollspel någonsin och jag måste fått den ett år efter den kom ut.
Ändå har jag de senaste tio åren varit säker på att jag började spela rollspel först i tonåren.
Men bara genom att se omslagen nu och även när de kom ut så insåg jag att jag måste börjat hålla på med rollspel i nio/tio års åldern.
Jag kom plötsligt till och med ihåg hur jag i fyran eller femman försökte spela rollspel med ett par tjejer i klassen genom att spelleda ett äventyr i Nya Mutant (2089). (Vilket jag fick när det kom ut och som i många år var mitt aboluta favvo spel.)

Jag vet inte... Att få tillgång till de gamla böckerna är ju kul och sånt men för mig så att bara se dom gjorde ett enormt starkt intryckt. (Och faktum är att det är bilden av den svarta grundregelboken som gör störst intryck fast den saknar en omslagsbild.) Det fick i alla fall mig att komma ihåg delar av min barndom jag trodde jag hade glömt.

Arfert

Facit
Det är inköpta bilder från bildbyråer, som används tidigare. De flesta färgbilderna. Svavelvinter är gjord för boxen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Det är inköpta bilder från bildbyråer, som används tidigare. De flesta färgbilderna. Svavelvinter är gjord för boxen.
Jodå, och här en kompletterande detalj. Holloways bilder (t.ex. Marsklandet, Samuraj) är ursprungligen omslag till Dragon. Där gick vi direkt till honom och köpte sekundärrättigheter för Sverige. Läs mer här >>>