Nekromanti Nostalgi!

Nightowl

Champion
Rollspelet som startade det hela, Mazes & Minotaurs, har kommit ut i en nyutgåva i PDF-format! Allt är precis som i den allra första utgåvan, fast det finns reminiscerande konstruktörskommentarer. Det är ju detta spel som ligger bakom hela rollspelsbranschen, fantasyns dominans, och det faktum att "fjantasy" ser ut som den gör, baserad på den historiska och mytiska antiken sett genom en lins av gamla Harryhausen-filmer och svärd&sandal-romaner. Det har ju gjorts flera försök att skriva andra sorts fantasyspel - efter det att Roland: the legendary journeys och Brynhilde Warrior Princess blev poppis försökte en del t.ex. sig på ett medeltida stuk, men då skrek folk upprört att "riddare och alver och sånt, det är ju inte RIKTIG fantasy!" Håhåjaja. Men på gott och ont var Mazes&Minotaurs spelet som definierade fantasygenren, liksom Star Diaspora fastslog den bibliska space operan och Call of the Carribbean piratskräck som de andra dominerande rollspelsgenrerna.

Nå, här är i alla fall en recension av spelet sett genom moderna ögon. Jag har visserligen själv mer nostalgiska minnen av det svenska Minotaurer och Magi (inte en översättning, jag får alltid upprepa det här), och jag är ju dessutom en sådan där trist typ som alltid brukar klaga på standardfantasy, men det gör mig ändå glad i hjärtat att läsa det här! PDF-en kan dessutom laddas ned gratis, tillsammans med de två första supplementen, Myth & Magic och Men & Monsters, så ni sena tiders barn får chansen att slå fram Amazons, Spearmen och Nymphs, slumpa fram en magisk ö, ducka för gudarnas vrede, och, naturligtvis, slå ihjäl monster och ta deras skatter!

Erik