Nekromanti Nostalgiskt rollspelsboksminne

Blasphemy

Swashbuckler
Jag är inne i en nostalgisk period (har väl med åldern att göra misstänker jag) och då rollspel betytt mycket för mig så blir det självklart så att mycket nostalgi kretsar kring detta. Så jag började fundera på gånger då jag fick en euforisk känsla av att öppna en rollspelsbok för första gången och bli helt hänförd av det som fanns där i.

Denna totala hänförelse drabbar mig aldrig längre. Jag antar att man blivit luttrad och inte är lika lättpåverkad. Men hur som helst har jag tre klara rollspelsnostalgiska minnen.

Stjärnornas Krig – Imperium

Jag befann mig i Skellefteå tillsammans med min mor och gick förbi en leksaksbutik och plötsligt stod den bara där. En box med en beskrivning av allt man behövde veta om Imperiet i Stjärnornas Krig. Jag hade precis pengar att köpa den och minns fortfarande hur jag tog bort plasten. Började bläddra i böckerna och sedan bara gottade mig i alla detaljer.

Jag läste om hur det galaktiska imperiet var strukturerat. Tittade på de tuffa bilderna av de olika typerna av stormtrupper. Läste statistiken för deras rymdskepp och markstridsfordon. Faktan om imperiets säkerhetstjänst och mycket mer. Minns i synnerhet de korta noveller som fanns med här och där som beskrev lite hur det var att vara en medlem i Imperiet. Dels som Tie-jaktpilot och kapten över en AT-AT.

Kult

Jag köpte den svarta boxen på Lek och Hobby i Boden utan att egentligen veta vad jag skulle förvänta mig av den. Jag hade läst om den i sinkadus där det var en intervju med författarna där de berättade om hur de sett på massor med skräckfilmer och läst böcker och försökt skapa något som kändes mörkt, nytt och skrämmande.

Boxen var extremt trollbindande. De hade verkligen lyckats med det. Den var svart, röda bokstäver, det var vapen och lite naket har jag för mig. Det kändes nästan som att ha en ockult artefakt i min hand. Texten som sade att den inte var rekommenderad för personer under 15 år gjorde det bara ännu mer spännande.

Jag kom hem... öppnade den... och blev uppslukad. Jag låg och läste den i mitt rum långt, långt in på natten. Läste om metropolis och inferno. Dödsänglar och arkonter. Beskrivningar av nefariter, razider och köttiga blekfeta liktorer. Jag avgudade bilden på storstadssamurajen med sin Ingram, solbrillor och långa rock. Mörka hemligheter var kittlande och det var så coolt med ett system där man köpte fördelar och nackdelar.

Kult öppnade sannerligen portar... men inte sådana portar som åkallade demoner (likt Allan Rubin hävdade) utan portar in i min fantasi då jag förstod ”Aha... så på det här sättet kan skräck och fantasy också vara.”

Så... har ni några nostalgiska rollspelsboksminnen att dela med er av?

solvebring

Superhero
Jag skaffade rollspelsböcker rätt sent, jag vet inte riktigt när eller vilken som var min första. Tror det var 91-boxen. Nå, men det var sent i alla fall. Jag spelade enbart Drakar & Demoner och hemmaskapade BRP-lir de första åren och då hade jag en pärm fullproppad med DoD-prylar från nätet utan att ha läst mer än lite ströläsning i böcker hos den som introducerade mig till rollspel. Med andra ord spelledde jag Drakar & Demoner baserat på min min spelarerfarenhet, alltså av det jag lärt mig från att vara spelare i Drakar & Demoner, och sådant jag hittat på blandat med utskrifter från alla dammiga DoD-websidor man kunnat finna.

På det viset kan man kanske se den där satans pärmen som mitt mest nostalgiska minne. Tror den ska finnas kvar någonstans, fast halvt om halvt isärplockad och något reviderad - vilket är sorgligt, som den först var är sannerligen det bästa och mest intressanta skick den någonsin varit i. Annars minns jag den första rollspelbok jag läste i någonsin, vilket var Ävenrtyrspaket 1 innehållande Svart duell Skönheten och odjuren. Sedan var det nog Tjuvar och lönnmördare vilken låg mig som spelare väldigt varmt om hjärtat. Dock skaffade jag inte de där böckerna för egen räkning förrän långt senare.

Blasphemy

Swashbuckler
På det viset kan man kanske se den där satans pärmen som mitt mest nostalgiska minne.
:gremlaugh: Jag har också en gammal rollspelspärm. Men jag har kvar den... och där finns både högt och lågt kan jag lova. Det är en blandning av nostalgi och "herregudhurtänktejag!!!".

Oldtimer

Slava Ukraini!
Blasphemy said:
Jag kan fortfarande svagt minnas det där tillfället för drygt 37 år sedan när jag för första gången öppnade en viss trämönstrad låda med påklistrad etikett. Jag slukade de tre små böckerna i lådan med hänförelse... och försökte fatta hur man skulle använda dem.

solvebring

Superhero
Blasphemy said:
På det viset kan man kanske se den där satans pärmen som mitt mest nostalgiska minne.
:gremlaugh: Jag har också en gammal rollspelspärm. Men jag har kvar den... och där finns både högt och lågt kan jag lova. Det är en blandning av nostalgi och "herregudhurtänktejag!!!".
Just precis!

Johan K

Gammal & dryg
Nu när jag tänkt efter lite, så tänker jag tillbaka tillbaka på senhösten -86 & vintern/våren -87.
jag hade läst Sagan om Ringen-trilogin & jag & mina vänner plötsligt av en box som det står rollspel & Sagan om ringen-rollspelet. Gissa om vi var fast & började rollspela då & hade en jäkligt bra kampanj.
Var därefter fast i allt det där som rollspel innebar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De riktigt häftiga rollspelen var för mig inte de jag läste och köpte, utan de jag aldrig fick chansen att köpa. Min kompis storebröder hade en diger samling produkter från Ä-spel som utövade en rent magnetisk dragningskraft på min fantasi där de stod i sina hyllor -- Drakar och Demoner, Mutant och den där boxen med första utgåvans Kult som aldrig ens hade spelats för att den ansågs för värdefull för den oömma behandling detta skulle innebära (många av de mer använda böckerna var lagade med brun packtejp, så farhågorna var ej helt ogrundade). Jag läste dem när jag hade chansen under besök och sommarferier, men fick aldrig möjligheten att göra dem till mina egna.

Sapient

Swashbuckler
Blasphemy said:
Mutant. Den ursprungliga, lila lådan. På framsidan står en man, inte helt olik Luke Skywalker, i svart tunika över blå kläder, framför en heliograf som reflekterar regnbågsfärgat ljus.

Och när jag öppnade och läste innehållet: Mutanter, robotar, muterade djur... Förbjudna zoner med fynd från forntiden. Wow!

Den miljön har alltid appellerat till mig sen dess. Den är så fylld av möjligheter.

Blasphemy

Swashbuckler
aww.. at de sålde rollspel i boden då... det gör de inte nu.. ingen butik frown
Jo... de slutade sälja rollspel typ när jag började gymnasiet. Minns att jag fyndade Nattens Fasor till chock där i en låda. Boken kostade då 40 kronor. Så det var ett riktigt fynd :gremwink:

RPG2000

Veteran
Den första bok jag öppnade måste varit antingen AD&D eller Holmes basic, men då hade jag knappt lärt mig läsa svenska ens, så engelska var helt obegripligt, och jag minns inget av det. Det var de stora grabbarna i kvarteret som DM:ade med oss små. Flera av dessa tillhörde f.ö. de hårda grabbarna som hade jeansjacka med luddfoder, snusade och hade tjejer, alltså inte hollywoods typiska spelare.
Det första spel jag ägde var Drakar & Demoners första utgåva, men även om jag minns att jag fick det i julklapp så har jag inga minnesbilder av själva öppnandet.
Mutant är nog det första spel som jag fortfarande minns när jag öppnade första gången. En julklapp, samma år det kom (-84?).
Jag fick garanterat en jättehög med andra julklappar, men det var med Mutant jag drog mig undan framåt natten (julafton var ju kanske den enda gång som ingen brydde sig om när man gick och lade sig). Nisses bilder kunde man ju förlora sig i hur länge som helst, & kolla, man kan ha baseballträ med spikar och soptunnelockssköld precis som Snake (call me Plisken!)!!!!!
Redan nästa förmiddag gjorde vi "gubbar", och det blev många fler under jullovet.

EDIT: AD&D eller Holmes bör det ha varit, inte OD&D som jag skrev först (var det ens särskilt vanligt i Sverige vid slutet av 70-talet?). På 80-talet är jag säker på att det var AD&D, men de böckerna fick vi spelare aldrig titta i.

Blasphemy

Swashbuckler
Mutant. Den ursprungliga, lila lådan. På framsidan står en man, inte helt olik Luke Skywalker, i svart tunika över blå kläder, framför en heliograf som reflekterar regnbågsfärgat ljus.
Håller med om framsidan på Mutant. För mig var den rent magiskt. Verkade mycket spännande på alla sätt och vis!

Ett annat omslag som jag verkligen gillade var omslaget till Chock-boxen. Det var spännande och det blev till och med så att det blev ett homage till det i Noir.

Sedan var jag fäst vid omslaget till Draculas hämnd (som piruett.se utnämnde till gubbigaste omslag genom alla tider).

anth

Vetefan
Blasphemy said:
Sedan var jag fäst vid omslaget till Draculas hämnd (som piruett.se utnämnde till gubbigaste omslag genom alla tider).

Innan jag läst texten så noga var min första tanke: omg, vad gör Strahd där?

Blasphemy

Swashbuckler
Innan jag läst texten så noga var min första tanke: omg, vad gör Strahd där?
Ha ha... när jag ursprungligen skrev inlägget så tänkte jag lägga till ett rollspelsnostalgiskt minne till då jag köpte just den Ravenloftboxen på Midgård i Luleå. Men tänkte att nog får vara nog...

Så... ja jag hade synnerligen en särskild smak för omslag :gremtongue:

Ravenloftboxen var för övrigt det första engelska rollspel jag köpte. Mycket lyxig produkt med massor med kartor och färgbilder.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Blasphemy said:
Det mäktigaste var givetvis mitt första spel - DoD 2.1.
Det var magiskt att öppna boxen och plöja igenom regelboken. Jag ver helt fascinerad av Spindelkonungens/Skelettbyns som följde med.

Expert var ju också fantastiskt att först köpa - sen titta på boxen hela vägen hem och slutligen plöja igenom allt det coola.

Tillbehörsmässigt så var ju Monsterboken en skatt. Den (i.e. Nisses illustrationer) är nog den enskilt största inspirationskällan till mina DoD äventyr.

Äventyrsmässigt tror jag att det var Katastrofens väktare som gjorde störst intryck. Det kändes stort och farligt och blev helt hysteriskt kul när vi spelade. Om än inte lika stämningsfullt som Nekropolis.

Layout och innehållsmässigt var det nog RM2. Det var som en helt ny värld efter att ha spelat DoD. 2000 besvärjelser, alla attacktabellerna och framförallt critsen! Cloudlords of Tanara är än idag kanske min favoritmodul. Herregud vad coolt det verkade!!!!

//EvilSpook

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har ägt de flesta av Äventyrsspels boxar genom tiderna och alla har givetvis lämnat sina intryck och förväntningar när man lyfte på locket. DoD (inkl Spindelkonungens Pyramid och Skelettbyns Hemlighet) var den första som jag tror jag fick i födelsedagspresent. Fascinerades av yrken, vapen, monster - tja, allt som en kille i 7-8års åldern tyckte var häftigt.

Svavelvinter är nog den produkt som jag fastnat snabbast för. Lådans lite ovanliga gula färg, den stämningsfulla framsidan med Malek Mangus, namnet "Svavelvinter" som lät häftigt. Minns också att jag först trodde det var ett rollspel då äventyren fram tills dess endast släppts i häften.

Även Mutant (lila lådan) och Chock minns jag var väldigt spännande när man först öppnade lådorna och bläddrade runt i reglerna.

Den absolut första rollspels-anknutna pryl jag fick var dock tidigare. Ensamma Vargen - Flykt undan mörkret som jag fick i julklapp året innan. Otroligt spännande med en bok där man själv påverkade handlingen.

Caligo

Swashbuckler
Blasphemy said:
Minns fortfarande julafton-82 (kan varit 83 också?) när jag fick den blå Drakar & Demoner-boxen. Jag hade visserligen spelat en del rollspel innan men det var ju väldigt speciellt att ha ett eget spel...

Conan

انتفاضة
D&D 91. Har i princip kunnat de regelböckerna utantill. Äventyren som man fick med och den lilla by de cirkulerade kring var troligtvis de roligaste jag har spelat.

Bland modulerna har alltid Magillre haft en särskild plats i mitt hjärta.