Dumtrooper
Njae... Jag tycker inte det fungerar. En spelare börjar vinna, och sedan fortsätter han vinna och vinner, vinner, vinner mer och mer tills matchen är avgjord. Jag har kanske aldrig fattat poängen med det.
Magic har ju inneboende mekanismer för att jämna ut spelet (Anfaller du motståndaren så gör du skada på honom samtidigt som motståndaren får ett taktiskt övertag och kan organisera sitt försvar så att han dödar dina varelser osv.) men Doomtrooper har jag aldrig fått att fungera riktigt.
Dessutom fanns det på tok för många kort som bara var försämrade versioner av andra, ovanligare kort. Magic har också klassskillnad på sina kort, men det är sällan så att de bra korten är alltigenom bättre än de dåliga, i varje tänkbar situation och hur man än mäter det.
Jag gillade korten dock. Snyggt med runda bildfönster. Jag ändrade om reglerna och gjorde ett sorts snabbspelat actionspel av det hela som vi kallade för plasmahjärnorna, och det var så kul att vi började på ett eget kortspel med det namnet, alltså med plasmahjärnorna-reglerna fast helt nya kort. Det var värsta superseriösa projektet, vi köpte kortlekar för 20 spänn, ritade kortmotiv på papper för hand, tuschade och färglade sedan, (rätt ambitiöst och välgjort på sina håll) klippte ur och klistrade fast på korten och satte slutligen självhäftande plast över för att ge dem en tålig yta. När man tänker tillbaka så undrar man ju varför vi lade ner så djäkla mycket arbete på dem, det blev ju knappt tillräckligt med kort för att man skulle kunna spela det. Men de blev å andra sidan fina att titta på.
En av mina favvo-CCG var Netrunner. Grymt ballt spel i grunden, men man hade tänkt lite fel när man utformat korten, så det blev inte så kul att konstruera lekar (det är ett unikt spel i det avseendet; det är fantastiskt roligt att spela på bara en Starter, men blir tråkigare och tråkigare ju fler kort ni köper.)
/Rising
skulle vilja använda grunden i Netrunner till ett Thief-aktigt brädspel där spelarna hjälps åt att försöka vinna över själva spelet (ungefär som i Kniza's Sagan om Ringen) och har en massa planer och skisser på hur det projektet skulle kunna genomföras... Bara så att ni vet, alltså. :^V´´´