Nekromanti Nostalgitripp - Wizard's Crown och klassiska CRPGs

Big Marco

Läskig
Eftersom jag fn är sjuk så håller jag på att spela igenom en gammal klassiker - Wizard's Crown (ett datarollspel, "CRPG") från 1986. Spelet är en nostalgitripp utan dess like då det var det första CRPG:t jag köpte själv (den första jag fick var Questron och Phantasie II). Spelet är extremt underhållande än idag, tack vare den mycket taktiska strids- och skademotorn. Jag inser nu i efterhand att mycket av Wizard's Crown (tillsammans med Knights of Legend) finns med i Eon. Storyn är inte mycket att hänga i granen, men djupet i rollpersonsbyggandet, de jobbiga trade-off-besluten, de hårda striderna och tillfredsställelsen att systemet gör det möjligt att klyva sköldar med yxor, att spjut når längre, att slagor ignorerar sköldar, att initativsystemet är klurigt och att skadesystemet är grisigt (Liksom, hur kul är det inte att se: "The defender is hit with a severe wound to the head, causing a serious bleeding"?!).

Här finns med info om Wizard's Crown: Mobygames

Men under letandet efter liknande spel sprang jag på en länk till den gyllene eran av datarollspel. Jag har spelat nästan alla som omnämns och det är inte annat än att jag blir lite tårögd av läsningen: Artikel om CRPGs Golden Age