Tjo.
Pillar till och från med Sci-Fi-rollspelet Nova.
Fokuserar nu på att ordna till karaktärsskapandet precis som jag vill ha det men står inför ett problem med färdigheterna.
Jag vill ge spelare flera vägar att gå, du ska kunna fokusera helt på teknik och vetenskap exempelvis och lägga alla dina poäng där och öva upp dessa färdigheter, men detta vill jag uppnå utan att göra det allt för rörigt.
Så, hur optimerar jag bäst färdigheterna?
En version kan vara att ha exempelvis cybernetik. Ska man då ha den som en egen färdighet och vad ska färdigheten innebära?
Låt säga att en karaktär har fokuserat helt på cybernetik som då ger honom både teoretiska och praktiska kunskaper inom området. Borde inte då samma karaktär kunna utföra diverse simplare obduktioner eller kirurgiska ingrepp? Men tänk om han har 0 i färdigheten Kirurgi?
Hur löser jag det här bäst? Ska jag ha ett fåtal färdigheter och istället fördjupningar man kan köpa för att med en färdighet kunna bredda sina kunskaper?
En annan lösning jag tänkt på, som underlättare i andra liknande situationer, är att kombinera två färdigheter. Låt säga att en karaktär med cybernetik även måste ha kirurgi för att praktiskt kunna operera in saker i folk, alltså kan han inte använda cybernetik på det sättet, praktiskt, högre än vad hans värde i kirurgi är.
Förstår ni? Det blir luddigt för jag vet inte hur jag ska förklara det bättre.
Då ställs jag även inför ett annat problem. Som nämnt vill jag ge spelare många olika vägar att gå för sina karaktärer, men vart ska man dra gränsen?
Ska jag exempelvis ha en huvudfärdighet, Teknik eller vetenskap, och i denna färdigheten kan man sedan köpa födjupningar, nanoteknik, cybernetik etc?
Eller ska jag ha allt sådant som egna färdigheter?
Ett annat problem är färdigheter som klättra och hoppa. Dom är roliga, men ganska diffusa. Alla kan ju klättra och hoppa liksom, men vill man vara duktig på det måste det finnas någonting som återspeglar detta, men är det värt att ha det som egna färdigheter?
Kom med förslag.
Jag står väl egentligen inför två val.
1. Ha färre, men bredare färdigheter och istället en uppsjö av fördjupningar att köpa beroende på vad man vill fokusera på. (Men då återstår problemet ovan. Om cybernetik exempelvis ligger under teknik, vad avgör om en karaktär praktiskt kan operera in det i kroppen på en människa?)
2. Skippa fördjupningar och ha fler färdigheter, men då på någotvis kombinera detta bra. Exempelvis som ovan att man inte praktiskt kan operera in cybernetiska implantat till ett högre värde än vad man har i kirurgi.
ELLER. Att man kan göra allt vad färdigheten innefattar och istället använda liknande färdigheter till halva värdet. Exemplet ovan fortsätter, en cyberdoktor har riktigt högt i cybernetik, men i en situation måste han göra ett kirurgiskt ingrepp på en kamrat som kanske blivit skadat. Detta ligger då utanför hans område men hans begränsade kunskaper i att utföra kirurgiska ingrepp låter honom göra detta till halva värdet av cybernetik.
Vad tror ni? Ett av valen, en kombination av de båda eller något helt annat?
En viktig notis är att jag inte är så förtjust i "modeflugan" med indierollspel, pölar hit och dit. Jag vill ha ett "traditionellt" rollspel med färdighetspoäng etc etc. Inspirationskällor både till universumet och regelsystemet är andra liknande spel såsom Neotech, Mass Effect, Dark Heresy och Traveller.
Pillar till och från med Sci-Fi-rollspelet Nova.
Fokuserar nu på att ordna till karaktärsskapandet precis som jag vill ha det men står inför ett problem med färdigheterna.
Jag vill ge spelare flera vägar att gå, du ska kunna fokusera helt på teknik och vetenskap exempelvis och lägga alla dina poäng där och öva upp dessa färdigheter, men detta vill jag uppnå utan att göra det allt för rörigt.
Så, hur optimerar jag bäst färdigheterna?
En version kan vara att ha exempelvis cybernetik. Ska man då ha den som en egen färdighet och vad ska färdigheten innebära?
Låt säga att en karaktär har fokuserat helt på cybernetik som då ger honom både teoretiska och praktiska kunskaper inom området. Borde inte då samma karaktär kunna utföra diverse simplare obduktioner eller kirurgiska ingrepp? Men tänk om han har 0 i färdigheten Kirurgi?
Hur löser jag det här bäst? Ska jag ha ett fåtal färdigheter och istället fördjupningar man kan köpa för att med en färdighet kunna bredda sina kunskaper?
En annan lösning jag tänkt på, som underlättare i andra liknande situationer, är att kombinera två färdigheter. Låt säga att en karaktär med cybernetik även måste ha kirurgi för att praktiskt kunna operera in saker i folk, alltså kan han inte använda cybernetik på det sättet, praktiskt, högre än vad hans värde i kirurgi är.
Förstår ni? Det blir luddigt för jag vet inte hur jag ska förklara det bättre.
Då ställs jag även inför ett annat problem. Som nämnt vill jag ge spelare många olika vägar att gå för sina karaktärer, men vart ska man dra gränsen?
Ska jag exempelvis ha en huvudfärdighet, Teknik eller vetenskap, och i denna färdigheten kan man sedan köpa födjupningar, nanoteknik, cybernetik etc?
Eller ska jag ha allt sådant som egna färdigheter?
Ett annat problem är färdigheter som klättra och hoppa. Dom är roliga, men ganska diffusa. Alla kan ju klättra och hoppa liksom, men vill man vara duktig på det måste det finnas någonting som återspeglar detta, men är det värt att ha det som egna färdigheter?
Kom med förslag.
Jag står väl egentligen inför två val.
1. Ha färre, men bredare färdigheter och istället en uppsjö av fördjupningar att köpa beroende på vad man vill fokusera på. (Men då återstår problemet ovan. Om cybernetik exempelvis ligger under teknik, vad avgör om en karaktär praktiskt kan operera in det i kroppen på en människa?)
2. Skippa fördjupningar och ha fler färdigheter, men då på någotvis kombinera detta bra. Exempelvis som ovan att man inte praktiskt kan operera in cybernetiska implantat till ett högre värde än vad man har i kirurgi.
ELLER. Att man kan göra allt vad färdigheten innefattar och istället använda liknande färdigheter till halva värdet. Exemplet ovan fortsätter, en cyberdoktor har riktigt högt i cybernetik, men i en situation måste han göra ett kirurgiskt ingrepp på en kamrat som kanske blivit skadat. Detta ligger då utanför hans område men hans begränsade kunskaper i att utföra kirurgiska ingrepp låter honom göra detta till halva värdet av cybernetik.
Vad tror ni? Ett av valen, en kombination av de båda eller något helt annat?
En viktig notis är att jag inte är så förtjust i "modeflugan" med indierollspel, pölar hit och dit. Jag vill ha ett "traditionellt" rollspel med färdighetspoäng etc etc. Inspirationskällor både till universumet och regelsystemet är andra liknande spel såsom Neotech, Mass Effect, Dark Heresy och Traveller.