Nekromanti Nova. Teaser: Alpha - Profilskapandet.

Pirog

Veteran
Nova är ett Sci-Fi-rollspel som för tillfället ligger på ett långsamt gående tåg mot färdig produkt.
Än sålänge finns det inte mycket jag tänker avslöja men jag ger er en kort lista på lite av hur det ser ut i dagsläget och bifogat de första raderna om skapandet av en profil.
Jag ser gärna att ni kommer med kritik och framförallt -Önskemål- om vad ett Sci-Fi-rollspel inspirerat av bl.a. EVE Online, Warhammer 40k, Event Horizon och generell cyberpunk, bör innehålla om just Du fick bestämma.

Smakprov på vad Nova kommer ha att erbjuda:
- En stor spelvärld direkt från start, med oändligt utrymme för egengjorda områden.
- Flera spelbara raser med en hel del egen och unik teknologi.
- Mycket vikt på rymdfarande ger ett system för att kunna starta med din eller gruppens alldeles egna farkost direkt från början.
- System för kloning av din karaktär vilket, med den rätta plånboken eller rätta kontakterna, kan spara dig tid vid eventuellt bortgången karaktär.
- Ett regelsystem där siktet ligger på balansen mellan livsfarlig realism och snabbt och enkelt.

Vad vi eftersöker:
Illustratör. (Som kan rita på eget initiativ och egna ideér men samtidigt som på "beställning".)
Layoutare. (För att få våra tråkiga vita men textfyllda dokument till något alldeles särskilt. Ramar, bakgrunder, whatever.)
*Allt arbete sker ideellt och utan några som helst lov om ersättning. Vi gör det här som en hobby och inte som ett yrke.*

Vill du veta något särskilt? Bara fråga, det finns inga dumma frågor... bara ibland. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är litet tveksam till er böjning av "attribut". En attribut, flera attributer? Jag skulle snarare säga 'ett attribut', flera attribut, det attributet, de attributen'.

Genesis

Ni dés ni maître
Än sålänge finns det inte mycket jag tänker avslöja
Varför inte? Ju mindre du avslöjar, desto lägre är chansen att folk blir intresserade. Och är du orolig för att folk skall stjäla konceptet, så var inte det. Mig veteligen har det aldrig hänt på wrnu (eller någon annanstans, heller, men det har det säkert). Folk här har alldeles för många egna idéer (Jag har ett tjugotal) för att sno andras.

Vad vi eftersöker:
Illustratör. (Som kan rita på eget initiativ och egna ideér men samtidigt som på "beställning".)
Layoutare. (För att få våra tråkiga vita men textfyllda dokument till något alldeles särskilt. Ramar, bakgrunder, whatever.)
*Allt arbete sker ideellt och utan några som helst lov om ersättning. Vi gör det här som en hobby och inte som ett yrke.*
Det där kommer inte att fungera. Speciellt inte om du inte berättar mer om projektet. Jag gör bilder ibland, men vill du få folk att jobba gratis så måste de vara intresserade av ditt projekt. Och om du bara säger "Vi gör ett scifi-rollspel", så finns det inte så mycket att bli inspirerad av. Det finns ju redan massor av scifi-rollspel.

Jag tänkte att jag skulle säga det, så att Krille slipper, för en gångs skull: Sälj dig. Folk på det här forumet ser nya rollspelskoncept stup i kvarten, och vet dessutom att 49 av 50 aldrig når stadiet av färdig produkt. Så det är svårt att engagera sig, om det inte finns något häftigt att engagera sig i. Vad det är, är ju naturligtvis olika från person till person. Men mer än det du skrivit krävs nog för att folk skall orka engagera sig. Så: vad är extra häftigt med ditt rollspel? Vad handlar det om? Skjuta rymdmonster? Boldly go where no man has gone before? Den oändliga rymdens tomhet och ensamhet? Vart kommer ditt rollspel att föra mig, där jag inte har varit förut, om jag redan spelat science fiction?

Jag postar nedan ett designhjälpverktyg som jag tycker är rätt bra. Det kallas Power 19, och är utvecklat av Troy Costisick. Det är bra för att bli på det klara med vad som är häftigt med spelet, så att man därmed kan förmedla det till andra. Speciellt frågorna 15-17 rekommenderas.

//Genesis, som inte menar att du inte har ett coolt koncept, bara att det inte syns i inlägget.

[url="http://socratesrpg.blogspot.com/2006/01/what-are-power-19-pt-1.html" said:
Socratic Design[/url]]
1.) What is your game about?**

2.) What do the characters do?**

3.) What do the players (including the GM if there is one) do?**

4.) How does your setting (or lack thereof) reinforce what your game is about?

5.) How does the Character Creation of your game reinforce what your game is about?

6.) What types of behaviors/styles of play does your game reward (and punish if necessary)?

7.) How are behaviors and styles of play rewarded or punished in your game?

8.) How are the responsibilities of narration and credibility divided in your game?

9.) What does your game do to command the players' attention, engagement, and participation? (i.e. What does the game do to make them care?)

10.) What are the resolution mechanics of your game like?

11.) How do the resolution mechanics reinforce what your game is about?

12.) Do characters in your game advance? If so, how?

13.) How does the character advancement (or lack thereof) reinforce what your game is about?

14.) What sort of product or effect do you want your game to produce in or for the players?

15.) What areas of your game receive extra attention and color? Why?

16.) Which part of your game are you most excited about or interested in? Why?

17.) Where does your game take the players that other games can’t, don’t, or won’t?

18.) What are your publishing goals for your game?

19.) Who is your target audience?

**Denotes key question that should be answered/discussed first and foremost when designing a RPG.

Rickard

Urverk speldesign
Folk på det här forumet ser nya rollspelskoncept stup i kvarten, och vet dessutom att 49 av 50 aldrig når stadiet av färdig produkt.
Precis vad jag tänkte om detta projekt när jag läste "En stor spelvärld direkt från start, med oändligt utrymme för egengjorda områden". Vad jag vet så är det endast Niklas73s gigantoprojekt Starchallege som blivit klart och han har skrivit på spelet sedan början av 90-talet (±5 år) och enligt mig är väldigt ihärdig.

/Han som missförstod, för Stjärnornas krig har också en stor värld från början, även om de beskrivna planeterna är få och dessa beskrivs likt mindre länder

Pirog

Veteran
Förstår helt och hållet vad ni syftar på och tackar så mycket för Genesis tips, dom kommer användas för att gå framåt.

Men, så vill jag påpeka en sak.
Det här är kan vi som sagt kalla en Alpha Teaser, alltså är den långt ifrån färdig. Jag vill inte gå djupt inpå hur mycket vi har klart än eller en massa detaljer då jag hellre övverraskar positivt än negativt och inkluderar mer än väntat än mindre än lovat när produkten når färdigt stadium.
Dessutom vill jag lämna så mycket utrymme som möjligt åt era ideer och önskemål. Att vi söker illustratörer etc är dessutom det bara en fotnot, vi klarar oss bra länge till utan sånt.
Med andra ord, hade jag velat sälja mej hade jag gjort det, det är bara inte det som riktigt är tråden.
Se det som ett utropstecken. "Hey där! Vi gör ett scifi-spel med förhoppningar att bli något alldeles extra, vad vill du se i ett sådant spel?".
Och om gigantprojektet Starchallenge har jag ingenting att säga då jag aldrig någonsin sett eller hört något om det, men jag kan ju bara notera att jag aldrig nämner hur länge vi själva har skrivit på vårt. Vi kan ha skrivit 10min eller 10år, det spelar ingen roll. Meningen med tråden är som sagt inte att berätta för er att om några veckor släpps ett nytt ballt SciFi-spel, för det gör det inte...

Men jag tackar för kritiken och väntar med spänning på önskemål och idéer. Vad saknar ni i andra SciFi-rollspel? Vad vill ni se i ett nytt?