Nekromanti Novell - Tacksam för ALL hjälp!

solvebring

Superhero
Jag skriver inte ofta nu för tiden. Detta är för att jag är trött på att bara skriva noveller jag sedan ser som värdelösa då jag skrivit en ny och än en gång utvecklats i mitt skrivande, vilket jag alltid gör på något sätt i varje seriös novell jag plitar ned. Men jag är väldigt intresserad av att skriva, något jag "diggar" hårt. :gremwink:

Saken är den att jag vet dock inte om det jag skriver ens uppskattas, eller ens läses... Eller kanske läses och sedan spys galla över. Jag vore tacksam om folk ville tala om lite för mig om hur det jag gör ser ut. Jag har några noveller, 3-4 st här på rollspel.nu som jag vore tacksam om folk läste.

Den senaste novellen jag skrivit, förutom en jag håller på med, är denna: Riddaren Kommer Hem ... LÄS DEN! =)

Det jag söker är kritik och sanning om mina små verk ens ger läsintresse för någon...?

ripperdoc

Myrmidon
Det är bra att skriva, keep it up. Men sannolikheten är inte så hög att någon läser vad du skriver, vare sig det är bra eller dåligt. Det dräller av noveller på nätet och folk har nog ofta bättre saker att göra än att läsa dem. Särskilt fantasynoveller lider av problemet att de alla berättar om varsin värld. De som skriver dem gör det ofta för att de är fascinerade av sin värld, men de som läser dem vill hellre ha en novell som kan stå för sig själv, en novell där världen inte är så viktig.

Nåja, jag läste igenom halva novellen. Du skriver bra, det är inget att oroa sig för. Men du bad om kritik så här kommer den:

* Ett par stavfel - mer korrektur skulle inte skada

* Klassiska fantasynamn. Inte min favorit direkt - namnen verkar inte tillhöra ett gemensamt språk - de hade kunnat platsa i vilken klassisk fantasyvärld som helst. Detta behöver inte vara dåligt, men personligen ser jag gärna lite mer originella namn.

* Innehållet i novellen lockar inte direkt. Noveller skall, för att vara bra, ta tag i läsaren tidigt och på en relativt kort textmängd få fram en eller ett par poänger. Din novell saknar det där extra (nu läste jag bara halva, men om det extra bara finns i slutet så tappar man läsare). Den verkar för mig vara en väldigt typisk fantasynovell som mer är ett sätt att visa upp delar av en värld man gillar.

Du kan kanske få fler att läsa dina noveller om de publiceras på sajter där folk främst surfar för att läsa, exempelvis sockerdricka.nu eller elfwood.lysator.liu.se .

Och jag ska vara ärlig - även om din novell inte var dålig så kommer jag inte att fortsätta läsa dina noveller (eller andras heller för den delen) - jag har prioriterat bort novelläsning sedan länge, tråkigt nog...

Jag tycker dock att du ska fortsätta skriva. Det ger riktigt bra träning att skriva, analysera, låta andra analysera och sedan slänga novellen. Och därefter skriva nästa novell, med lite mer skicklighet än förra gången. Att skriva handlar om att slänga...

/RipperDoc - rak

EDIT: Lade till sista paragrafen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Får väl säga som Ripperdoc att det troligtvis inte är så måna som läser noveller här, oavsett om de är bra eller dåliga. Det är åtminstone få som kommenterar dem.

Jag anar en intressant och mer actionfylld fortsättning på det du skrivit nu. Men den börjar lite segt.

Sedan kan ju diskuteras om användningen av typiska fantasynamn, åtminstone i kombination med tempelriddare.

Du hade råkat tappa några ord här och där. Exempelvis när riddaren tittar på kvinnans sår...

Men fortsätt gärna och skriva. Att skriva är svårt och kräver mycket arbete.

/Ulfgeir

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns bara två saker att göra om man vill bli bra på att skriva, egentligen: läsa mycket och skriva mycket. Framför allt är det viktigt att läsa böcker på svenska, för annars bygger man inte upp ett tillräckligt ordförråd. Gärna en hel del böcker vars originalspråk är svenska också, för översättningar tappar ofta lite i stilistisk kvalitet. Läs inte bara böcker inom en viss genre "bara för att": översatt dussinfantasy typ Eddings ger knappast någonting. (Förutom Andreas Romans Eonböcker, då. De är utmärkta som exempel på hur man absolut inte, under några omständigheter, bör skriva.) Pretto är ofta bra språkligt; det finns en anledning till att folk får nobelpris. Naturligtvis är det inte meningslöst att läsa böcker på andra språk, för man kan alltid snappa upp berättarteknik och liknande.

Jag kan rekommendera författare som August Strinderg, Harry Martinson, Eyvind Johnson och Hjalmar Söderberg om man vill åt klassiker med fantastisk språkbehandling. Bland nyare författare är jag väldigt förtjust i Peter Nilson.

Det är inte så att jag lyder mina egna råd, jag läser mest på engelska och skriver alldeles för lite, men jag har åtminstone den ambitionen.

/Dimfrost, dagens pretto

solvebring

Superhero
* Ett par stavfel - mer korrektur skulle inte skada
Jo det är sant, den enda som kollar dem innan jag lägger upp dem eller ens bestämmer mig för att spara dem är jag. Vet inte, de enda jag har att be är morsan och farsan, och fantasy... Nja, inte deras pryl att ens intressera sig för, men det är klart, har ju aldrig frågat.

* Klassiska fantasynamn. Inte min favorit direkt - namnen verkar inte tillhöra ett gemensamt språk - de hade kunnat platsa i vilken klassisk fantasyvärld som helst. Detta behöver inte vara dåligt, men personligen ser jag gärna lite mer originella namn.
Hm, vore roligt om du förklarade närmare om detta och kunde ge mig några exempel, vet själv om detta och skulle gärna kunna ändra på det. Dock känner jag på mig att jag i så fall, som t.ex. Tolkien som har olika namnarter till olika raser, skulle behöva språkforska en massa för att ens kunna börja med något sådant.

* Innehållet i novellen lockar inte direkt. Noveller skall, för att vara bra, ta tag i läsaren tidigt och på en relativt kort textmängd få fram en eller ett par poänger. Din novell saknar det där extra (nu läste jag bara halva, men om det extra bara finns i slutet så tappar man läsare). Den verkar för mig vara en väldigt typisk fantasynovell som mer är ett sätt att visa upp delar av en värld man gillar.
Okej, det där är värt att tänka över... :gremsuck:

Du kan kanske få fler att läsa dina noveller om de publiceras på sajter där folk främst surfar för att läsa, exempelvis sockerdricka.nu eller elfwood.lysator.liu.se .
Tack, får lov att kolla över det med.

Jag tycker dock att du ska fortsätta skriva. Det ger riktigt bra träning att skriva, analysera, låta andra analysera och sedan slänga novellen. Och därefter skriva nästa novell, med lite mer skicklighet än förra gången. Att skriva handlar om att slänga...
Sant sant... Tackar, det avr ett givande svar som både gav lärdom och funderare... :gremsmile:

solvebring

Superhero
Får väl säga som Ripperdoc att det troligtvis inte är så måna som läser noveller här, oavsett om de är bra eller dåliga. Det är åtminstone få som kommenterar dem.
Nej, jag har lagt märke till det jag med. :gremsmirk:

Jag anar en intressant och mer actionfylld fortsättning på det du skrivit nu. Men den börjar lite segt.
Menar du att fortsättningen lär bli det, eller menar du senare i texten i den här?

Sedan kan ju diskuteras om användningen av typiska fantasynamn, åtminstone i kombination med tempelriddare.
Skulle du kunna förklara dig lite närmare?

Du hade råkat tappa några ord här och där. Exempelvis när riddaren tittar på kvinnans sår...
Var snäll, (gäller även andra), och släng upp ett citat på sådana saker så jag slipper leta upp det i novellen sen.

Men fortsätt gärna och skriva. Att skriva är svårt och kräver mycket arbete.
Tack för påknuffningarna! :gremgrin: