Listan på saker jag hatar är rätt lång och ibland motsägelsefull, men just idag hatar jag mest av allt levels man ger till NPCer.
Till att börja med tycker jag det är helknas att dänga på med fulla statblocks för NPCer och skulle hänsynslöst behandla dem som monster om jag stattade dem (Elak Magiker Som Ligger Bakom Konspirationen Att Döda Baronen, 5HD, AC 6 (Varför 6? Magi!), AL: C, MV: 12, Att: Dolk 1d4, Elak Dödsmagiattack 1d8, Charm Person, Darkness, Fireball) och strunta i levels, klasser och vad de egentligen bör kunna och inte kunna enligt reglerna.
Men det jag stör mig mest på är inflationen i levels. Den kommer sig oftast, som jag förstått det, av att en person som är viktig i settingen måste ha en hög level, dels som skydd mot murderhobo-rollpersoner och dels för att hög level = serious business.
Det är ju relativt vettigt kan man tänka, tills man öppnar ett supplement och ser statblocks som börjar med "Beggar, level 2 Rogue". En tiggare som beskrivs som en arm krake är level? En prinsessa som beskrivs som ha levt ett skydddat liv och aldrig mött något motstånd eller haft några svårigheter, level 8 Cleric. Var fan kom hennes xp ifrån? Farsan hennes är värre, han har suttit i rådslag de senaste åren men i sin ungdom var han med i ett krig, level 15. 15. Han är fan ingen krigare, han är böldpesten och ståltarzan i ett.
Nej fy, bort med jobbiga statsblocks och sänk folks level! Då blir det dels maffigare att gå upp i level och då betyder det något när man faktiskt gör det. Annars kommer jag skriva till kommunen om det här.
Storuggla, och hyresvärden
Till att börja med tycker jag det är helknas att dänga på med fulla statblocks för NPCer och skulle hänsynslöst behandla dem som monster om jag stattade dem (Elak Magiker Som Ligger Bakom Konspirationen Att Döda Baronen, 5HD, AC 6 (Varför 6? Magi!), AL: C, MV: 12, Att: Dolk 1d4, Elak Dödsmagiattack 1d8, Charm Person, Darkness, Fireball) och strunta i levels, klasser och vad de egentligen bör kunna och inte kunna enligt reglerna.
Men det jag stör mig mest på är inflationen i levels. Den kommer sig oftast, som jag förstått det, av att en person som är viktig i settingen måste ha en hög level, dels som skydd mot murderhobo-rollpersoner och dels för att hög level = serious business.
Det är ju relativt vettigt kan man tänka, tills man öppnar ett supplement och ser statblocks som börjar med "Beggar, level 2 Rogue". En tiggare som beskrivs som en arm krake är level? En prinsessa som beskrivs som ha levt ett skydddat liv och aldrig mött något motstånd eller haft några svårigheter, level 8 Cleric. Var fan kom hennes xp ifrån? Farsan hennes är värre, han har suttit i rådslag de senaste åren men i sin ungdom var han med i ett krig, level 15. 15. Han är fan ingen krigare, han är böldpesten och ståltarzan i ett.
Nej fy, bort med jobbiga statsblocks och sänk folks level! Då blir det dels maffigare att gå upp i level och då betyder det något när man faktiskt gör det. Annars kommer jag skriva till kommunen om det här.
Storuggla, och hyresvärden