Nekromanti NPC och deras levels

Storuggla

Champion
Listan på saker jag hatar är rätt lång och ibland motsägelsefull, men just idag hatar jag mest av allt levels man ger till NPCer.
Till att börja med tycker jag det är helknas att dänga på med fulla statblocks för NPCer och skulle hänsynslöst behandla dem som monster om jag stattade dem (Elak Magiker Som Ligger Bakom Konspirationen Att Döda Baronen, 5HD, AC 6 (Varför 6? Magi!), AL: C, MV: 12, Att: Dolk 1d4, Elak Dödsmagiattack 1d8, Charm Person, Darkness, Fireball) och strunta i levels, klasser och vad de egentligen bör kunna och inte kunna enligt reglerna.
Men det jag stör mig mest på är inflationen i levels. Den kommer sig oftast, som jag förstått det, av att en person som är viktig i settingen måste ha en hög level, dels som skydd mot murderhobo-rollpersoner och dels för att hög level = serious business.
Det är ju relativt vettigt kan man tänka, tills man öppnar ett supplement och ser statblocks som börjar med "Beggar, level 2 Rogue". En tiggare som beskrivs som en arm krake är level? En prinsessa som beskrivs som ha levt ett skydddat liv och aldrig mött något motstånd eller haft några svårigheter, level 8 Cleric. Var fan kom hennes xp ifrån? Farsan hennes är värre, han har suttit i rådslag de senaste åren men i sin ungdom var han med i ett krig, level 15. 15. Han är fan ingen krigare, han är böldpesten och ståltarzan i ett.
Nej fy, bort med jobbiga statsblocks och sänk folks level! Då blir det dels maffigare att gå upp i level och då betyder det något när man faktiskt gör det. Annars kommer jag skriva till kommunen om det här.

Storuggla, och hyresvärden

Botulf

Hero
Inflation av levels hos NPC:er tror jag är en bieffekt av den abstrakta naturen av att ha ett level system i sig kombinerat med viljan att allting ska kunna förklaras inom systemet. Exempelvis tiggaren har level två kan bero på om konstrukören velat att denne ska vara bättre på typ pick pocket än en level 1 tjuv för att han/hon just ägnar mycket av sin tid åt det. Men det enda sättet att göra det inom reglerna är att låta tiggaren få högre level och då följer ju massa annat med i paketet. Eller prinsessan som man vill framlyfta som gudfruktig och har mystiska krafter men enda sättet inom systemet är ju då att låta denne ha levels som cleric.

Man försökte väl komma runt hela den där problematiken med att det infördes i D&D möjlighet att få xp för annat än loot och döda monster. I BECMI så får länsherrar xp exempelvis. I så fall är det inte konstigt om en kung är Level 15.

Däremot inte sagt att det är en bra lösning, så jag håller med dig helt och hållet. Det bästa är att helt och hållet separera vad som är rimligt för en SLP och vad som gäller för en rollperson. Har tiggaren 95% i pick pocket så har han det för det fyller en narrativ funktion. Inte för att han är en level 12 Rogue och boss över det lokala tjuvgillet eller nått.

God45

#PrayersForBahakan
I mia spel är max leveln antingen 7 eller 10 för det mesta och jag håller levlarna nere rätt bra genom detta: Nästan ingen har levlar! Vanliga soldat har inga levlar, vanliga officerare har inte levlar, tjuvar har inte levlar. Om du har 1 enda level, en enda så är du en hjälte. Den gammla definitionen av hjälte där det inte handlade om moral men om att döda så många att ordet mördare inte längre räcker till. Vid level 4 är du Akkiles eller Hercules. Du leder armeer vid level 3. Du kan uppstoga till gudomlighet vid level 10.

Varför är kungen level 5? Hans blodlinje är stark. Om din far var level 1 är du och alla dina ätlingar det vid vuxen ålder. Om du klöser dig upp till level 5 kommer alla dina ättlingar också vara det.