Nekromanti NPCer i DMG v.5

Organ

Out of time, out of mind
DMGn till v.3 innehöll färdigstattade NPCer. Så om man plötsligt behövde en level 8 Ranger så var det bara att bläddra fram till rätt sida. Mycket praktiskt. Innehåller den till v.5 det med?

anth

Vetefan
Nope.
Det närmaste du kommer är NPC:erna i MM, ungefär ett dussin olika.
DnD5 är mycket enklare än DnD3 så en NPC-ranger fungerar inte alls som en PC-ranger.
För det första räknas NPC:er som "monster" så deras HD beror på storlek. Alla small creatures har d6 som HD, så en NPC halfling barbarian har d6 som HD. Alla medium creatures har d8 som HD så en half-orc wizard har d8 som HD.
För det andra har alla monster (och NPC:er) betydligt mer hp än rollpersonerna. En level 0 NPC kan mycket väl ha 5 HD och 20 hp.
För det tredje har NPC:er betydligt färre förmågor än rollpersonerna, så en NPC-ranger kanske har en eller två av ranger-förmågorna.
Däremot är DnD5 enkelt så det är lätt att bygga NPC:er (men det är givetvis mer jobb än om det fanns färdiga NPC:er i DMG).

MattiasLejbrink

Swordsman
Det hela är extremt MMORPG-inspirerat där "mobsen" har mycket hp så striden tar längre tid och sen har de en eller två "ultimates" som RP måste se upp för (lite).

Jag har gjort en hel del NPC:er och det som funkade bäst för mig var att ta en förlaga, alltså den som ligger närmst det du söker, och sedan modda utifrån den grunden. Gör du stora förändringar får du fundera på att ändra Challenge.

Staffan

Myrmidon
DMGn stöder ju iofs att göra NPCer på samma sätt som PCs, och har t o m två subklasser speciellt för skurk-NPCer (Cleric: Death Domain och Paladin: Oathbreaker).

CapnZapp

Myrmidon
MattiasLejbrink;n74334 said:
Det hela är extremt MMORPG-inspirerat
För dig som råkar läsa ovanstående vill jag komma med en avvikande åsikt:

5E är extremt icke-inspirerat av MMOs i jämförelse med föregångaren, 4E.

Det Mattias talar om här är enbart det underbara förhållande att NPCer inte måste byggas som fulla karaktärer (men att det också går bra om man vill).

Varför är det "underbart"? Jo därför att annars blir det fullständigt ohållbart att skapa höglevel-NPCer. Åtminstonde jag vägrar lägga ner mer till på att skapa en NPC än det tar spelarna att besegra denne.

anth

Vetefan
Staffan;n74887 said:
DMGn stöder ju iofs att göra NPCer på samma sätt som PCs, och har t o m två subklasser speciellt för skurk-NPCer (Cleric: Death Domain och Paladin: Oathbreaker).
Jupp, men då får man göra dem "för hand". det finns inga "färdiga" NPC:er så som det fanns i DnD3.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n74954 said:
Jupp, men då får man göra dem "för hand". det finns inga "färdiga" NPC:er så som det fanns i DnD3.
Jag vill minnas ett fan som skrev ett script till 4E för att generera "samtliga" NPCer (alltså alla kombinationer av ras, klass och level, inklusive hur varje klass stödde minst två olika arketyper lite som subclass funkar nu).

Om bara WotC kläcker ur sig en fungerande SRD kan du hoppas på något liknande till 5E, Organ! :)