Nekromanti NPCs som använde Diplomacy

Scarab

Veteran
Om en NPC använder Diplomacy mot rollpersonerna, hur gör man då? Gör man Opposed Checks, och om NPCn vinner, hur gör man då?

Storuggla

Champion
Du, där har man ett könsligt område. Ska SL sitta och på fullt allvar säga till sina spelare att "Du går på det här, så här tycker du nu."?
Vet kan ju vara lite okul minst sagt. Men ja, om spelarna gett sig in i en opposed check helt av egen vilja, ska de inte stå sitt kast? Det här tål att grunna på...

Storuggla, kan inte tänka så klart just nu

Oldtimer

Slava Ukraini!
Om en NPC använder Diplomacy mot rollpersonerna, hur gör man då? Gör man Opposed Checks, och om NPCn vinner, hur gör man då?

Absolut ingenting. Det finns framgår i reglerna (någonstans) att Diplomati bara kan användas mot spelledarfigurer (NPC). Ingen kan tvinga spelarna till att tycka om någon viss person.

/Mikael

Scarab

Veteran
Jaha, just det. Det är kanske stycket där det står att rollpersonernas Reactions inte kan ändras (indifferent, wishes harm, wishes well etc.)
Tackar!

Storuggla

Champion
Ajajaj, vad ska man säga? Tja, vem vet hur tjommen vill använda sin Diplomacy-färdighet /images/icons/wink.gif

Storuggla, piiinsamt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det lämpligaste är väl att spelledaren försöker övertala spelaren att göra det, om man nu vill använda diplomacy. Får man fråga vad det hela handlar om mer exakt, för det är nog olika från situation till situation hur man ska göra...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men... [lite ot]

Nu ska du inte vara sådan.../images/icons/laugh.gif Till och med stora ugglor får göra misstag. Även om de lär få höra det väldigt lång tid... Muahahahahahahahaha

Troberg

Sinister eater
Jag skulle spela NPCn så bra jag nånsin kunde när det gällde att manipulera spelarna enligt NPCns planer. Om möjligt skulle jag nog också stackat leken lite mot spelarna genom att till exempel låta andra NPCs stötta diplomaten (de har vunnits över av hans diplomati).

Brukar inte vara så svårt att få spelarna att tro att de vill samma sak som en NPC...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Precis. En i min spelgrupp säger att "spelledaren sa så, då måste det vara så" så det skulle inte vara svårt att få spelarna att tro att npc har rätt. Men han kan ju ha fel ibland också. Det är alltid lika kul. /images/icons/grin.gif

Boobis

Warrior
Ingen kan tvinga spelarna till att tycka om någon viss person.

Magi kan. Dessutom anser jag att höga (vääldigt höga) nivår i färdigheter som Diplomati eller egenskaper som Utstråling skulle kunna ha (nästan) magiska effekter. Om man vidgar resonemanget lite:

Hur hanterar ni när någon blir utsatt för en "förhäxa person" (Charm Person)?

Själv tyckker jag att det finns tillfällen då man måste "tvinga" på en spelare vad hans rollperson känner. Lyckligtvis bukar det inte vara några problem i min spelgrupp utan de tackar och tar emot ;)

btw Oldtimer, du länkade en gång till ett dokument som beskrev ett poängsystem för handlingar. Var hittar man det?

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Magi är ju en annan sak. Här kan man ju behöva "påminna" en spelare vad hans rollfigur tänker och tycker ibland, till exempel om han blivit offer för en Förhäxa person.

"Poängsystem för handlingar"? Du tänker kanske på min alternativa beskrivning på vad man kan göra under en stridsrunda i D&D? Den hittar du på svenska HÄR och på engelska HÄR.

Det är inte direkt något poängsystem, utan bara det sätt som jag föredrar att beskriva det istället för originalets lätt förvirrande "Standard action", "Full-round action", "Move-equivalent action", osv. Det finns ju de som gjort mycket mer avancerade poängdrivna system, men jag föredrar originalet - fast kryddat på mitt vis. /images/icons/smile.gif

/Mikael

Storuggla

Champion
Re: Men... [lite ot]

Till och med stora ugglor får göra misstag. Även om de lär få höra det väldigt lång tid... Muahahahahahahahaha

Neeeeej... /images/icons/sad.gif

Storuggla, ångrar det redan

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Men... [lite ot]

Såja, såja... Inte ta det så hårt... *tröstar*