Nekromanti Nu är tillbaks igen efter typ 2 år?

Eon2

Veteran
<font face="Comic Sans MS"> Snygga uppdateringar dom gjort här va /images/icons/alien.gif ialla fall så undrar jag två saker........

1.
Varför är alltid stridsreglerna så komplicerade när dom har skrivits av folk från neogames....

2.
Varför finns det inga detaljerade äventyr som man kan ladda hem, utan bara en massa äventyrsförslag

Hare bra

/Eon2 /images/icons/king.gif + /images/icons/dragon.gif = /images/icons/devil.gif <font face="Comic Sans MS">

Magnus L

Hero
Varför finns det inga detaljerade äventyr som man kan ladda hem, utan bara en massa äventyrsförslag

Om det är äventyr till Eon du söker kan jag rekomendera mina äventyr i serien Nattens Ängel. Del 1 och 2 kan laddas ner från http://www.spelaroll.net/naug

Del 3 kommer snart.

Helmgast
Armandes testamente

Man ska undvika Comic sans ms, det har vickevire sagt (en av mina spelkamrater).

Du kan ju alltid hämta hem Armandes testamente på www.neogames.se

Perenna

Swordsman
Varför är alltid stridsreglerna så komplicerade när dom har skrivits av folk från neogames....

Neogames har aldrig skrivit några komplicerade regler...

Komplicerade regler?

Huruvida de upplevs som komplicerade eller ej är ju i första hand en fråga om ens förmåga att förstå det som avhandlas. Det som av en person kan upplevas som komplicerat kan av en annan tyckas hur enkelt och glasklart som helst. Under mina år som spelledare för eon har jag stött på ett stort antal männskor tillhörandes båda fallangerna.

Mitt råd till dig blir att använda bara grundregelrna och strunta i alla frivilliga regler. Då borde du inte uppleva det som lika komplicerat!

"I live to serve..."

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Komplicerat och grejer.

1.

Komplicerat är en ganska relativ term du..
Har du spelat/tittat på rolemaster ? Där kan vi snacka komplicerade stridsregler !
Eon Framstår som d20 systemet i jämförelse.

2.

Troligtvis för att skriva detaljerade äventyr är jobbigt och kräver en massa tid, så när man väl har gjort och skrivit färdigt så kanske man inte vill ge ut dom gratis, utan tjäna en slant på dom. Problemet med det är att trots att folk skriker och tjoar om äventyr så säljer dom inte i butikerna. Om det inte är nån som köper dom så lönar det sig inte att göra dom osv osv

Så för att lösa problemet så måste nån godhjärtad själ antingen sätta sig ner och slita häcken av sig för att skriva ett detaljerat äventyr av god kvalité, för att sedan ge ge ut det gratis.
En annan lösning skulle vara att det äventyret som skrivs är så makalöst bra att alla vill ha det.

troligtvis så kommer ingen av dessa fall inträffa inom en snar framtid.
Så det är bara skriva dina egna äventyr tills dess /images/icons/wink.gif

Kimon

Swordsman
Re: Komplicerat och grejer.

Har du spelat/tittat på rolemaster ? Där kan vi snacka komplicerade stridsregler !

Nu var det ju _väldigt_ länge sedan jag spelade Rolemaster (typ 2nd ed), men jag minns inte att stridsreglerna var såå svåra.
Däremot så tog det ju lite tid att få ut ett resultat av attacken.
Visst. Det var lite uträkningar, men de hörde snarare samman med rollpersonsskapande/utrustning och belastade inte själva stridsfasen.

Ser dock inte så stora skillnader mot EON i det här avseendet.

Håller helt med då det gäller äventyrsbiten dock.

Vindhand

Myrmidon
1.

Det är neogames nisch i marknaden. Jag gissar att det ursprungligen går att spåra till spelskaparnas individuella preferenser... Nu är NG har profilerat sig är det dock ganska svårt att byta. Om de släpper ett nytt spel kommer alla förvänta sig att det är fyllt till brädden med regler och åter regler. Folk som inte gillar detta kommer därför inte ens titta åt det. Folk som gillar det kommer titta åt det och antingen upptäcka skillnaden (och inte köpa det) eller köpa det (och bli grymt besvikna)...

2.

För att det är vansinnigt mycket mer jobb. Ett äventyrsförslag är ruskigt enkelt att göra (sammanfatta poängen med det senaste rollspelsmötet typ). Ett detaljerat äventyr är en hel produktion :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Komplicerat och grejer.

De är väl inte så mycket _kompicerade_ som att de kräver att man tittar i en massa tabeller hela tiden. Jag är tveksam till att de mekanikmässigt är komplexare än Eons regler (med alla chockslag, extraskador, brytrisk m.m.)... snarare tvärtom eftersom allt sådant är inbakat i tabellerna istället för att hanteras manuellt.

Eon Framstår som d20 systemet i jämförelse.

D20 är på inget vis en god representant för ett okomplicerat system. Det är en till synes enkel grundprincip som överlastats med högar och åter högar av småmodifikationer. D20 är _fyllt_ med saker som ger små plus eller minus på slaget, vissa modifikationer "stackar", vissa gör det inte...

Eon2

Veteran
Re: Två konventsäventyr

Jag littar på dig Emil, eonse brukar ha bra äventyr
/images/icons/frank.gif = Eon2

/images/icons/king.gif + /images/icons/dragon.gif = /images/icons/devil.gif