Nekromanti Nu blev det svårt...

Jaggernaut

Hero
...att välja vilket formun vi ska posta det här inlägget i.

Någon annan som såg Angel-avsnittet som gick nyss på fyran (repris ca 00.00 på torsdag). Vilken idé, jag gillar den skarpt! Okej idén är ju inte precis ny (exorcisten!!!) men den lilla twisten (om man nu ska kalla det ’twist’) på slutet har jag iaf inte sett förut.

Då börjar vi med att berätta om idén.

Tja Angel (den snälle vampyren från Buffy the Vampireslayer) har fått reda på att något är skumt med en viss familj så han far till huset för att kolla efter underligheter.

En scen om familjen (kom nog inte i den här ordningen) då de två ungarna bråkar (familjen har en son och en dotter, pojken som är äldst är kanske tio år) och mamman kommer in och försöker få dem att sluta att bråka och få dem i säng, de protesterar och då kommer fadern in (ser sträng ut) och säger åt dem att de ska gå och lägga sig (då blir det tyst på barnen). Sedan sätter fadern hänglås på dörrarna till barnens rum (de har varsitt) och modern frågar ifall det är nödvändigt, fadern tittar bara strängt på henne.

Väl framme så ser han att pojken från familjen kommer gående längs trädgården och ut på vägen. En bil kommer körandes i hög fart och Angel gör ett sådant där fint språng framför bilen och räddar pojkens liv. Då kommer pojkens föräldrar springande först fadern som skäller på ungen och sedan modern som gråtande tar pojken i sin famn. Hon tackar Angel och lägger märke till att Angel skadat sin axel då han räddade pojken. Hon insisterar på att Angel ska följa med så hon kan ta hand om skadan, mannen ser ogillande ut. Modern här väldigt tacksam och pratar en massa medan fadern försöker få Angel ut ur huset utan att vara oartig. Det hela slutar med att hon bjuder in Angel på middag nästa dag. Då Angel far därifrån ser man att dottern står vid fönstret och betraktar honom.

Angel kommer tillbaka hem till sig och säger att något är skumt. Modern verkar vilja berätta något med fadern kommer hela tiden ivägen. Angels medhjälpare snokade runt huset och hittade någon form av ectoplasma (eller vad det nu hette?) vilket är en speciell sorts demons avföring. De kommer fram till att någon i huset är besatt av en demon (givetvis faller misstankarna på fadern) och de hittar på ett medel som kommer att få demonen att avslöja sig ifall denne äter nämnda medel. De gör brownies (chokladkakor) av medlet som Angel sedan tar med sig till huset på middagen.

Här sitter de sedan kring matbordet och äter och Angel tittar spänt på fadern då det är till att äta brownies. Fadern tar en tugga och han sätter den i halsen och börjar hosta (aha tänker man det kanske är han som är besatt demonen iaf) men det enbart pga att pojken får ett demonutbrott.

Här följer en massa om att de måste rädda pojken, nu är det fadern som är sansad medan modern har brutit samman. De utför en exorcism men demonen flyr. Nu tar den fysisk form för att återhämta energi och de ger sig ut på demonjakt. De hittar demonen som kör sitt vanliga dravel om att den förledde själar innan tidens begynnelse, att den är mäktigast, att Angel (och medhjälparen) egentligen inte vet vad de heter eller vad de gör och sådant dravel.

Pojkens själ var bara den sista av tiotusen själar som jag förtärt [ungefär så]

Aha! Men du fick inte pojkens själ

Vilken själ?

Sedan drar demonen en historia om vad den inte skräms av (inte ens döden själv!!!) för att sedan avsluta att pojken i det huset är det enda han är rädd för (också något om tomhet). För i pojkens inre är det tomt, endast en svart tomhet (hur nu tomhet kan vara svart?), han har ingen själ. Demonen hoppade på pojken och försökte besätta honom (hände för länge sedan) men blev fångad i pojkens inre. Han fick sitta och se på allt elak som pojken gjorde (helt utan anledning (den är gången var det seriöst menat)), t.ex. som att elda upp sin farbror och döda en massa djur. Demonen har bara någotsånär kontroll över pojken då denne sov (annars ingen kontroll alls) så han försökte förmå pojken att ta sitt eget liv men misslyckades. Han försökte ta livet av pojken för att bli fri men då kom Angel och sabbade allt. Anel dödade demonen och skyndade tillbaks till huset och räddade dagen (han räddade flickan från att bli uppeldad av pojken).

Jag gillar idén och tänkte att man kan ta och använda den i rollspelssammanhang. Låta demonen hinta vad pojken är i färd att göra så att rollpersonerna får välja vad de ska göra. Gå i strid med demonen eller att låta denne gå fri (för att sedan bege sig ut på en jakt efter denne då flickan är räddad) och skynda sig tillbaka och rädda familjen/flickan. Givetvis så dödar man inte demonen bara sådär utan det krävs en rejäl fajt om det nu ens är möjligt?

Okej vad vill jag förutom att inspirera andra? Tja lite åsikter och egna idéer skulle inte vara helt fel.

Robban

Hero
Den absolut bästa iden jag fick av det här inlägget var en SLP-variant av fadern, annars inget speciellt (även om nu själva konceptet skulle funka mycket bra i Conspiracy X (så länge man får rollpersonerna intresserade på nåt sätt)...

Jaggernaut

Hero
Jippie jag fick ett svar!!!

Den absolut bästa iden jag fick av det här inlägget var en SLP-variant av fadern, annars inget speciellt

Kul att någon fick någon idé :gremlaugh:

<font face="kartika"> <font size="1"> Om jag ska vara riktigt ärlig så är blir jag inte lika inspirerad av inlägget då jag nu läser det i efterhand sådär... Kan bero på att idén inte är sådär jättebra (nog för att jag fortfarande tycker det är en kul idé, speciellt (eller kanske därför) då vi inte har spelat något liknande scenario förut). Man borde nästan stänga ned forumet under natten så att man inte skriver massa dumheter då man inte vet vad man heter. </font size> </font face>

chrull

Stockholm Kartell
oooh. inspiration till Little Fears! :gremgrin:

perfekt. mer sånt tack. även om jag inte hinner skriva ner några egna tankar. Det kommer visst kunder nu.

chrull