Nekromanti Nu... Classified Information

Jarre

Swordsman
Så.

Då var det klart. Spelet Classified Information finns nu tillgängligt för nedladdning här på rollspel.nu (vid skrivandet endast via en länk under Senaste nytt ).

Classified Information är ett spel som försöker simulera världen som den ser ut idag. Spelet är mångsidigt och har många möjliga spelstilar. Spelsystemet kallas SGT10, som bygger på svårighetsgrader och använder sig av 2T10, vilka är de enda tärningarna som används. Spelet har utvecklats under circus 16 månader och började som ett infall framför OS-hockeyn 2002, för att sluta i ett välfungerande spelsystem med många timmars testande bakom sig. Classified Information vänder sig främst till lite erfarna spelare, men är för den skull inte invecklat eller svårspelat utan tvärtom enkelt och fritt.

Materialet till Classified Information består än så länge av förutom en regelbok, också av en vapenmodul och ett rollformulär. Man kan även ladda ner frekvent använda speldata och även ett tresidigt häfte med spelledarinformation. Ytterligare moduler, så som material till andra världskriget och nutida utrustning är på utvecklings-/planeringsstadiet.

Hoppas någon tar sig tid att åtminstone kolla på det. Skicka gärna synpunkter till mig på MatsLundqvist@privat.utfors.se

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker fortfarande att ni skulle fokusera spelet på ett tema. Jag förstår att ni vill ha ett spel som ska kunna användas till alla typer av spel, detta återspeglas också i färdighetslistan och i de yrken man kan välja mellan; men bilderna berättar en helt annan historia. 90% av bilderna föreställer militärer som gör militära saker. De övriga 10 %-en föreställer antingen beväpnade poliser, sjukvårdare eller brandmän; det vill säga actionfyllda situationer. Det finns ingen bild på en vanlig civilperson som gör något lugnt och stillsamt. Jag tror att spelet skulle tjäna på om ni koncentrerade det på militär/agent/polisaction (vilket det verkligen ser ut att handla om). Då skulle ni dessutom kunna skriva en lite mer omfattande världsbeskrivning med koncentration på dessa områden.

(Nej, jag har inte hunnit läsa speciellt mycket ännu, bara tittat på bilderna. Jag svarar för att jag vet hur trist det är att skicka in ett spel och mötas av mördande tystnad.)

/tobias

Kakan

Veteran
okej, jag har inte kollat så jättemycket på det, men jag kan ge ett par kommentarer iaf

-störtskönt system för utbildning och yrkesverksamhet!
-roliga bakgrundstabeller som inspirationskälla när man inte vet vad man ska spela
-en jäkla massa räknande och formler, det står jobbiga saker som något genom något minus något blir något annat över allt.. kunde man inte kommit undan det där på något sätt?
-fallenhet var löst på ett snyggt sätt (med kostnadsökningsgrejjen)
-lite klurigt att sätta sig in i allt.. det är liksom mycket text och ganska mycket formler så man behöver liksom sträckläsa ganska mycket, man kan inte bara hoppa runt som man känner för.. eller så har jag fel, lusläste det inte..

Jarre

Swordsman
Tja, egentligen inte, men går säkerligen att använda som ett sådant, så länge man spelar i en värld likt Jorden i modern tid. Jag har varken viljan, ambitionen eller tiden att utveckla spelet till ett universellt regelsystem, utan endast ge spelare möjligheten att använda ett och samma regelsystem till de flesta nutidsbaserade rollspel, vare sig det handlar om James Bond-action, kusliga herrgårdsäventyr eller indiana Jones-äventyr..

Jarre

Swordsman
Jag uppskattar din konstruktiva kritik (och även alla andras för den delen). Det känns bra att bara någon tagit sig tid att ladda ner filerna och kolla igenom dem..

Slutarbetet med spelet blev något hastigt, och vi var tvungna att ta de bilder vi fick tag på. Och då de bildkällor vi använt oss av var relativt lättillgängliga fick det bli de vi använde. Vårt mål var/är egentligen att använda bilder som täckte upp hela det område som vi vill att spelet ska täcka in, alltså även några åt rysar-, civil- och agenthållet.

Får jag tid och ork ska jag försöka skapa lite fler bilder som täcker upp även de andra utlovade spelsätten.

Jag ska inte stå här och försvara spelet som ett perfekt system för alla olika nutida spelsätt. Om sanningen ska fram så har vi mest använt spelet som ett medium för våra militär- och undersökningsäventyr. Där har vi funnit att det fungerat väl och tja, det är väl inom dessa områden vi också kommer att fortsätta spela med CI som system.

Som sagt, tid och ork begränsar mig just nu. I mån av dessa kanske en uppdaterad version av spelet kommer ut senare. Där borde jag ha skrivit mer bakgrundsinformation om fler områden, inte minst om militär, polis och agentverksamhet.

Jarre

Swordsman
Tack för kommentarerna!

Kul att du gillar systemet för utbildning och arbetande!

Formlerna, ja. Jo, det skulle verkligen vara lättare utan så många olika termer etc. Det går att lösa på ett smidigare sätt - jag har bara inte kommit på det ännu. Det ska väl sägas att man inte behöver alla dessa värden till alla spelsätt/-stilar och rollpersoner. Ta endast med de ni anser kan komma till användning i era äventyr. Jag kan själv säga att jag knappast till exempel Uthållig rörelse, Belastningsförmåga och Läketakt. De finns med för att man ska ha möjligheten att använda dem, inte för att kanske kommer att göra det med alla rollpersoner.

Jo, Fallenhet och kostnaden för att höja färdigheter fungerar relativt bra. Lite omständigt i vissa fall, men man får rätt snabbt upp en bra rutin och då går det snabbare.

Du har rätt i att spelet innehåller en massa text, och det finns delar av den som inte är 100% relevant. Dock hoppas jag att den inte är allför tung, ger tips till spelare och spelledare, och är förstålig för dessa.

L337

Warrior
Det borde gå att använda till cyberpunk eller så länge tillbaka det finns handeldvapen.