Nekromanti Nu får det fan vara dags...

Targon

Hero
...med en ordentlig förklaring till hur saker och ting ska vara.

1. Hur ska Eon stavas: Eon eller EON?

2. Hur ska Eon uttalas: Éon eller Eón?

Nu har jag hört och sett alldeles för många olika lösningar att jag inte längre vet vad som är upp och ned.

Azagthoth

Myrmidon
Detta har varit uppe förut. Det slutade med att alla enades om att göra som de själva vill, framförallt med uttalet. Om jag inte minns fel så är de inte ens överens bland Neogamesfolket.

Har också för mig att rollspelet skulle heta Eon och datorspelet EON. Jag kan dock ha fel.

Perenna

Swordsman

Enligt Neogejmarna skall Eon stavas just 'Eon', medan dataspelsvarianten kallades 'EON'. Förmodligen skulle det vara så för att man enkelt skulle skilja på dem i skrift.

Eon uttalas "Eå:n", om vi skall uttala det som det korrekta svenska ordet 'Eon'.

Targon

Hero
Eon uttalas "Eå:n", om vi skall uttala det som det korrekta svenska ordet 'Eon'.

Ok, som jag för det mesta gör. Men fatta vad man känner sig dum när man rör sig i sammanhang, inte minst i Lund, där alla uttalar ett långt E, så det blir E:on.

Perenna

Swordsman
Ok, som jag för det mesta gör. Men fatta vad man känner sig dum när man rör sig i sammanhang, inte minst i Lund, där alla uttalar ett långt E, så det blir E:on.

För det mesta säger jag också "E:on", trots att det egentligen är fel. Det känns på något sätt smidigare att säga när man pratar snabbt. Och om vi ändå bara pratar inom vår spelgrupp så spelar det inte så stor roll...

Sir Foilan

Hero
Re: Korrekt

Ville bara ge lite extra tyngd till det korrekta svaret.

Eon [Eå'n], betyder som de flesta kanske redan vet "mycket lång tidsrymd".

Riddaren

Swashbuckler
Men ni Lundare....

...ni uttalar det ju fel...självklart skall det uttalas på riktig Göteborska /images/icons/wink.gif

Riddaren - som inte kan göteborska

Emil

Hero
Så här ser jag på det...

Eon. Att skriva med versaler går bra i överkskrifter och dylikt, men det ser bara fånigt ut i löpande text. Det är ju ingen förkortning...

Ordet Eon (mycket lång tidrymd) uttalas [eÅ:n).

Men Eon är också ett rollspel och i det fallet uttalas det [E:ån]. Det gör båda jag och folket på Neogames.

/Emil

Targon

Hero
Re: Så här ser jag på det...

Men Eon är också ett rollspel och i det fallet uttalas det [E:ån]. Det gör båda jag och folket på Neogames

Varför? Av hävd eller av knas?

Rosen

Myrmidon

Ordet Eon (mycket lång tidrymd) uttalas [eÅ:n).
Men Eon är också ett rollspel och i det fallet uttalas det [E:ån]. Det gör båda jag och folket på Neogames.

Några här (iaf Targon; har för mig att han startade den) minns säkert en diskussion på Gemini-forumet angående olika rollspels namn och hur relevanta de egentligen var för spelen ifråga. Jag påpekade att 'Eon' väl egentligen bara är en ordlek på 'Neo', och Marco (tror jag det var) svarade att, jo det var det från början, men att det senare har vävts ihop en bakgrund som faktiskt anknyter namnet till spelet, och att den knuten skulle avslöjas i L&H.

Nu har jag ju fortfarande inte läst L&H, men av det jag har sett nämnt hittills så verkar kopplingen vara att Mundanas historia löper cykliskt i eoner - mycket långa tidsrymder.

Så, i såna fall ska det väl definitivt uttalas eÅ:n..?

--
Åke

Targon

Hero
Jag tackar...

...för detta utmärkta argument som inte blott stödjer utan faktiskt bekräftar min egen uppfattning om saken!

Har för övrigt omvärderat mitt tidigare negativa omdöme av grundstoryn i Gemini (såsom presenterad i mitt första inlägg i tråden på Gemini-forumet som du refererar till). Den är faktiskt rätt bra.

Big Marco

Läskig

När jag idag föreläste om rollspel vid Örebros Bok- & Biblioteksmässa så använde jag mig av båda uttalen. Mest korrekt är givetvis eÅ:n, men E:ån är mycket enklare att säga. =)

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag försökte tappert uttala det "Eo:n", men när jag under min PRAO upptäckte att till och med de som skapat spelet uttalade det "fel" gav jag upp...

Targon

Hero
Svårt att uttala?

men E:ån är mycket enklare att säga.

Skulle vilja säga att det naturligtvis beror på vad man är van vid. För egen del skulle jag aldrig påstå att E:ån är vare sig lättare eller svårare att uttala än eÅ:n. Att välja uttal utifrån det påståendet anser jag vara trams. Däremot skulle kanske "Kroellzlbröchmoriohr" vara en aning svårare att uttala.