Nekromanti Nu passar jag på!

Pom

Swashbuckler
(Det är lungt och skönt här på D&D-forumet för närvarande, så jag bryter väl min kortvariga självpåtagna inte-starta-trådar-på-D&D-för-att-det-alltid-kommer-troll-exil. :gremcool:)

Är det någon som har erfarenhet av att köra med spontana clerics enligt modellen från UA? I så fall vilka erfarenheter?

rks

Warrior
Jag har erfarenhet av det då jag i min kampanj HELT tog bort beredandet av magi för clerics. Det funkade väldigt bra och alla var mycket nöjda.

Det verkar lite bakvänt att en person som får sin kraft från en gudom inte ska kunna använda den som det behövs där och då, utan måste bereda det X timmar i förväg... Se gärna OOTS för tokiga exempel...

Pom

Swashbuckler
Utmärkt, utmärkt.

Sedan ett par omgångar är en druid i min grupp spontan av sig och jag är fortfarande lättad över att ha lyckats förmå en spelare av en hemkokt wizard-variant att bli renodlad sorcerer (bara jag kan få honom att bli raskare med sina timestop-eskapader :gremsuck: ). Jag har inget principiellt mot att förbereda magi, men det tar hemskt mycket speltid - en dyrbar vara.

Men druiden ifråga är på episk nivå och därför är det inte helt lätt att utvärdera vad som skulle gälla för folk av mer modest rang. Och clericer är trots allt inte identiska med druider.

Men jag har svårt att tänka mig några obalanserande faktorer så här i förväg, och om du har kört med det utan några problem tror jag det är värt att pröva.