Hmm
* Ni kommer att vara på level 4 igen på nolltid, i alla fall om König väljer "rätt" varelser. Det finns nämligen ett antal CR 3, CR4, och CR 5 varelser i Monster Manual som är relativt lätta att smacka ner för ett level 1 party. König kan ju dock vara elak och i stället lägga in Orcs, Hobgoblins och dylikt med riktiga class levels, då kan ni räkna med däng.
* För varje ny karaktär ni gör så blir ni säkert bättre på reglerna (vet vilka feats och classes som rockar, mäktiga combos, etc) och kan skapa mer tuffa karaktärer än de föregående. Att dumpa en halvkackig level 3-4 karaktär för en ny karaktär behöver alltså inte vara så dåligt och kan löna sig i längden.
* Spelar nog liten roll hur bra rollspelare man är, spelar man en kackig karaktär så blir det inte så kul tycker de flesta, även de som generallt inte gillar hacking. Har ni extremt låga grundegenskaper kanske ni vill överväga att köra med "the Destiny Mechanic" som Atlas Games introducerade i halvhyfsade supplementet Touched by the Gods., eller något liknande. Själv ser jag dock inte höga grundegenskaper som något problem. Det ger ju bara karaktärerna en behövlig extra knuff i början. Rollpersonerna ska väl sticka ut lite från mängden ändock och vara mer ämnade för äventyr och ära än vanliga medelmåttor?
* Undvik helst att argumentera (tjafsa?) med din DM utan försök istället att föra en öppen dialog med honom. Lyssna på vad han har att säga, chansen är stor att han har rätt. Spelledare ser oftast saker och ting i betydligt större perspektiv och vet vad som är bäst för kampanjen medan spelarens vy gärna stannar vid den egna karaktären. Det är dessutom trots allt spelledarens kampanj och han som lägger ned mest slit och pengar på den.