Nekromanti Nu skall här spelas! Men övergångsscener...?

Ram

Skev
Jag skall spela en kampanj under mellandagarna. Inget revolutionerande, men jag har lyckats samla ihop fyra av mina gamla polare från förr för att spela lite.

Det vi skall spela är ett klassiskt dungeon crawl med lite twistar. Plotten som spelarna upplever den kommer att vara ungefär så här:
En lokal orkstam har efter år av relativa fredligheter börjat bli extremt aggressiv. Den lokale fogden/ståthållaren har fått sin truppstyrka reducerad av pest och rekryterar rollpersonerna för att undersöka och eliminera problemet. När orkstammen har neutraliserats så visar det sig att de har bildat en allians med en ung man med drakliknande drag.

I en by får de reda på att en mindre grupp bestående av en storvuxen man med två yxor och två ulvar, en ung kvinna med isande blick, en storvuxen krigare, en ung nervös man samt ett antal tjänare och legoknektar.

Vidare undersökningar leder till en övergiven borg där en mindre armé av olika ras och härkomst har samlats. De leds av en mäktig trollkvinna, även hon med starka drakliknande drag.

Ytterligare vidare undersökningar leder till ett stort tempel i bergen där slutstriden står.

Allt är rejält vanilj. Det som hänt är att en ond... Eh, snubbe har följt en legend om ett gammalt draktempel och när han väl kommer dit så finner han en draksten som över tid förvandlar de i dess närhet till drakar. Den första skurken kommer att vara den nervösa unge mannen i övergång till att bli drake, den andre skurken kommer att vara trollkvinnan med den isande blicken och slutstriden kommer att vara mot den onde snubben och dennes ulvar med en near end strid mot den store killen.

Spelsystemet kommer att vara Drakar och demoner 6 (!) som jag köpte av Krigerius för ett tag sedan även om det skall moddas en hel del. Jag kommer att köra med minis och använda skirmishkartorna. Skurkarna kommer att spelas av Dracotaur rager för ärkeskurken, ulvarna av redspawn firebelchers (tack, Dante :gremsmile: ), den kalla trollkvinnan blir en redspawn arcaniss och den nervöse pojken blir en greenspawn zealot.

Världen skall vara en vaniljfantaysvärld där orker och troll är vanliga, men tyngre saker som drakar och liknande är mycket ovanliga.

Wow, det blev långt... "Kort" intro till något som är en ganska kort fråga.

---

Det som jag skulle vilja ha lite hjälp med är de ledtrådar som för underökningen vidare. Jag har för närvarande två övergångsscener (fast när äventyret är klart så kommer jag nog att ha tre, jag planerar för en dunge till). I den första scenen så har jag tänkt använda Brevet, en klassiker i ledtrådssammanhang. "När du har rekryterat orkerna, se till att de samlas i Ven tillsammans med de andra". I det andra fallet har jag tänkt använda en scen där de blir vittnen till en scen genom ett litet hål i en grottvägg eller liknande. Trollkvinnan pratar med en man och ber denne bege sig till templet och varna Lenam att Ven har fallit men att hon skall se till att döda äventyrarna. Ja, jag kommer att hårdrälsa. Jag har inte tid med en massa utsvävningar när vi skall klämma in en hel kampanj på ett dygn... :gremsmile:

Men de scenerna... Tja, de funkar. Men jag vill gärna ha några bättre. Någon som har några förslag?