Följande upplägg är väl beprövat och ger en bra balans mellan sidorna, rollerna fördelas vidare lämpligen genom utdelning av kort och nattfasen blir ju lite trixande men det gissar jag att du har koll på.
13-17 personer:
1SL, 3 varulvar (svarta kort), 7-11 bybor(röda kort), 1 siare (Ruter Kung), 1 väktare(Hjärter Ess)
18-21 personer:
1SL, 4varulvar, 11-14bybor, 1 siare, 1 väktare
Med färre spelare så finns det lite speciallösningar, är man 12 personer (där alla kan spelleda) så kan man köra att siaren får inte kolla någon första natten, men två andra natten, och den som dör första natten blir SL. Samma sak med 11 personer men där låter man dessutom det inte ske något mord alls första natten (man börjar alltså som vi gjort på forumet med ett drag).
När vi kommer ner på färre spelare så har jag inte samma erfarehet och spelet blir inte riktigt lika kul men det är fungerande med nio spelare vara två ulvar och lär ha spelats med ännu färre. Om du inte tänker ha med en väktare kan man också tänka sig att ändra gränserna lite uppåt. Generellt sett används regeln att antalet varulvar är 1/4-del av antalet spelare avrundat nedåt. (men som du ser så vill jag göra ett undantag för 16 spelare).
Den vedertagna terminologin i stora kretsar i sverige är att ha maffia, bybor, sheriff och läkare, hade det inte varit för att varulvar osv är betydligt vettigare rent temamässigt (varför skulle maffian vilja döda alla andra i byn tex?) så skulle jag propagerat hårdare för att folk lärde sig "rätt" ord
En annan detalj är röstningar som brukar ligga i en egen fas mellan dag och nattfasen.