Nekromanti Nu tummar jag....

Mask_UBBT

Hero
...med högsta sannolikhet på vad som är både tillåtet och accepterat, men jag behöver lite såndär tråkig hjälp...

Jag suger på svenska.
Inte så att jag inte kan nyttja språket på ett bra sätt, men jag kan inte själva uppbyggnaden bakom. Jag vet ungefär vad man gör med subjekt, verb och adjektiv, resten har försvunnit i pappersflygplan och teckningar på svenskalekionerna i sexan.

Nu har jag hamnat i en situation där jag behöver de kunskaperna. Dessutom behöver jag dem på engelska. Jag behöver alltså någon som kan hjälpa mej att översätta och lite kort förklara vad följande ord betyder.

Pronouns
-Nominative case
-Demonstrative case
-Possessive case
-direct object, indirect object, etc

Nouns
-Noun Declension
--Direct Object / Definite case
--Indirect Object / Motion to / Dative case
--Locative / Prepositional case
--Ablative case

Postpositions
-ablative
-dative
-possessive for personal pronoun
-singular interrogative pronoun
-singular demonstrative pronoun

Verbs
--Infinitive
--Gerund
--Past Definite
--Past Perfect
--Past Indefinite
--Past Narrative
-Progressive
-General
-Imperative

Om det fanns någon som kunde hjälpa med det här skulle jag vara skyldig personen en kola under resten av livet. Eller iaf tills jag köper en kola till personen i fråga...

/Mask

Lambendil_UBBT

Warrior
Försök + kompletterande länk

Med risk för att göra jättefel översätter jag ett par av dessa termer. Dvs de jag kan. Jag heter trots allt "språkvän" på detat forum och skryter med att ha skrivit ett eget spårk, men nu är det väl upp till bevis.

Pronouns (pronomen, personbeskrivningar)
-Nominative case (nominativ form, jag, du, han, hon)
-Demonstrative case (öhm...)
-Possessive case (ägande form. Min, mitt, din, ditt)
-direct object, indirect object, etc (före detta ackusativ och dativ. ge till honom)

Nouns (substantiv, ting, saker)
-Noun Declension (öhm...)
--Direct Object / Definite case (direkt objekt=det som påverkas av verbet.)
--Indirect Object / Motion to / Dative case ( indirekt är Hanna i följande mening:

Jag ger bollen till Hanna.

Bollen är direkt, den GES, Hanna är indirekt.

--Locative / Prepositional case (lokativer har jag för mig har med plats och position att göra, i, över, under. Typ prepositioner.)

--Ablative case (har för mig att ablative är "in i" eller ut ur.)

Du, jag ger upp och ger dig följande länk istället

Language Construction Kit

Där förklaras alla dessa termer. Visserligen med engelsk förklaring, men man förstår dem ändå.

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, jag ska försöka hjälpa dig i den utsträckning det går.... lite ringrostig...

Pronouns - Pronomen
-Nominative case - Nominativ (kasus), jag, du, han, hon, den, det....
-Demonstrative case - demonstrativ kasus (öhh, den enda delen av grammatiken jag aldrig begripit :gremblush:)
-Possessive case - possessiv (kasus), min, din, hans, hennes, dess.... ägandeformen av substantiv (till exempel "bokens" kallas genitiv i svenskan, men det skulle kunna kallas possessiv också.
-direct object, indirect object, etc - direkt respektive indirekt objekt (motsvarande ackusativ- och dativobjekt som i "jag ger vatten åt hunden", där "vatten" är direkt objekt och "åt hunden" indirekt objekt).

Nouns - substantiv
-Noun Declension - substantivböjning
--Direct Object / Definite case
--Indirect Object / Motion to / Dative case -
här snackar vi om ovan nämnda "åt hunden".
--Locative / Prepositional case - ett kasus (en substantivform) som på ett ungefär motsvarar vår preposition "på" eller "vid".
--Ablative case - ett kasus som på ett ungefär motsvarar vår preposition "från"

Postpositions - postpositioner (vissa språks, till exempel japanskans, motsvarighet till prepositioner, alltså ord som "på", "i", "med")
-ablative - se ovan
-dative - se ovan
-possessive for personal pronoun - possessivformen av personliga pronomen (kallas helt enkelt "possessiva pronomen"), "hans, hennes, dess"
-singular interrogative pronoun - Ett interrogativt pronomen i singularis, exempelvis "vem", "vilken"
-singular demonstrative pronoun - som sagt, jag har aldrig fattat "demonstrativa pronomen" :gremblush:

Verbs - Verb (no shit)
--Infinitive - grundformen av verbet (infinitiv). Grundformen av "springa" är just "springa".
--Gerund - Gerundium. termen används bland annat i spanskan för en form motsvarande engelskans -ing-form (som i "I am running"), det vill säga något som sker *nu*.
--Past Definite - Detta och nedanstående beskriver olika aspekter av förgånget tempus. Alla motsvarar alltså svenskans "imperfekt" (jag sprang) och "perfekt" (jag har sprungit) på olika sätt. Jag kan inte vara mer detaljerad här... :gremblush:
--Past Perfect
--Past Indefinite
--Past Narrative
-Progressive -
progressiv form, alltså motsvarande engelskans "-ing"-form
-General - ehhhh, never heard of.
-Imperative - imperativ. Kommenderande form. "spring!"

Zaphod_UBBT

Swordsman
Klipp från IRCen

Zaphod__> De demonstrativa pronomena...
Zaphod__> Är inte de typ "denne"
Zaphod__> "denna"
Zaphod__> "detta"
Dnalor> Boy, is my face red
Dnalor> Det var ju DETERMINATIVA pronomina som jag inte behärskade
Zaphod__> Jag tror det, iaf.
Dnalor> ^_^
Zaphod__> Hahahaha
Zaphod__> OMG!
Zaphod__> Nej, det gör inte jag heller.
Zaphod__> Men det är ju mer eller mindre föråldrat språkbruk.

Klippt från ircen, men jag fick ta bort vänsterdelen av klamrarna runt nicken för att det blev taget som html-taggar.

Zaphod, som menar att det används som pronomen i stil med "Dennes företaganden går ofta i stöpet" istället för "Hans företaganden går ofta i stöpet". Men jag kan inte lova något, då de fortfarande inte ens nämnt det i skolan. (Mäh, grundskola.) Jag utgår alltså bara från vad jag tror är rätt.