Nekromanti [Null State] - Att rita kartor

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När man förbereder och spelleder Null State-scenarier så tänker jag mig att man använder kartor rätt mycket. Då behöver jag kommunicera till läsaren hur man gör.

Såhär ser texten ut:

När ni spelar Null State så är kartor en bra hjälp för att snabbt skapa en känsla av platsen där rollpersonerna är. Kartorna behöver inte vara vackra - allt som krävs är att de ger en känsla av proportioner, form och volym.

(illustration: en skiss av ett rum)

Du som är spelledare behöver inte hitta på hela kartan på förhand, utan behöver egentligen bara hitta på hur den allra första platsen rollpersonerna kommer till ser ut, och vilka hinder som finns där. Då får spelarna något att bita i; och medan de försker lösa de hinder du satt upp så kan du fundera över vad som kan tänkas finnas i nästa rum eller på nästa plats. Du behöver egentligen bara hela tiden befinna dig ett steg före spelarna.

Ett tips är att fundera lite kring listorna på sidan XX, och göra lite snabba anteckningar om vad, ungefär, du vill ha med. På en militärbas vill man till exempel antagligen ha med åtminstone saker som toaletter och sovsalar, antagligen några kontor, kanske ett och annat laboratorium.

(exempel på växande karta)

Listorna på sidan XX är alltså typ de här.

Illustrationerna kommer att vara inscannade, handritade kartor. Exemplet kommer att vara en steg-för-steguppritad sådan karta, från en korridor som sedan får ytterligare rum när rollpersonerna utforskar, för att till slut bli "färdig".

What say you?

solvebring

Superhero
Najs, en mycket bra idé och jag diggar de där listorna hårt. Tja, inget fel på en sådan grej. Dessutom mycket nybörjarvänligt, någonting som alltid är positivt i mina ögon. Texten är det inte heller några fel på, den säger det den ska säga, rätt och slätt. Förövrigt kan man ju lägga till fler pysseltips som att använda rutat papper för att lätt och snabbt kunna strukturera en karta och relativt lätt ordna med skala osv. T.ex. en ruta = 1 kvadratmeter osv. Tja, nu vet jag inte om sådana pysseltips behövs men det kan säkerligen alltid kännas lite mysigt med lite "så här kan du spelpyssla".
Well, well... Eller så är det bara jag som är en jävla mystomte. :gremsmile:

Kort och gott: Jag gillar den här delen som sjutton. Det är en mycket bra grej att ha med i ett spel, och kombination karta + listor är ruskigt behändig.

krank

solvebring said:
Förövrigt kan man ju lägga till fler pysseltips som att använda rutat papper för att lätt och snabbt kunna strukturera en karta och relativt lätt ordna med skala osv. T.ex. en ruta = 1 kvadratmeter osv. Tja, nu vet jag inte om sådana pysseltips behövs men det kan säkerligen alltid kännas lite mysigt med lite "så här kan du spelpyssla".
Det är jag också. Jag hade bara inte tänkt på det; framför allt detta med rutat papper är ju så liksom inbyggt i ens tänkande efter alla dessa år att det liksom känns självklart. Ska tas med!

Skalorna kan vara lite kluriga att tänka på från början tror jag, men som tips - absolut! Så kan man få en känsla för skalan, framför allt - är rummet 5*6 eller 20*30 liksom.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Förövrigt kan man ju lägga till fler pysseltips som att använda rutat papper för att lätt och snabbt kunna strukturera en karta och relativt lätt ordna med skala osv. T.ex. en ruta = 1 kvadratmeter osv. Tja, nu vet jag inte om sådana pysseltips behövs men det kan säkerligen alltid kännas lite mysigt med lite "så här kan du spelpyssla".
Det är jag också. Jag hade bara inte tänkt på det; framför allt detta med rutat papper är ju så liksom inbyggt i ens tänkande efter alla dessa år att det liksom känns självklart. Ska tas med!

Skalorna kan vara lite kluriga att tänka på från början tror jag, men som tips - absolut! Så kan man få en känsla för skalan, framför allt - är rummet 5*6 eller 20*30 liksom.
:gremgrin: Well, vad kan jag annat säga än att det glädjer mig, och att det förövrigt inte finns så många bra kartpyssel-kapitel där ute i övrigt.

KamiFisk

Hero
Du borde ha med en lien legend för hur man ritar kartor också. Till exempel tecken för dörrar, fönster m.m det betyder att om alla kan regelsystemet ser alla direkt att det där är en dörr så slipper man "Peka och fråga fenomenent" som gärna uppstår.

I övrigt tycker jag att texten är bra och saklig.

krank

Okej, nu har jag funderat vidare.

Jag har ritat upp de symboler jag själv använder som nåtslags "bas" när jag ritar rum:

Sedan har jag samlat lite allmänna tips och så:

- Börja med väggar, dörrar, fönster. Fortsätt med hissar och trappor. Till slut, ruta upp möblemang och annat, och eventuella personer i rummet.
- Rutat papper är jättebra, och jag rekommenderar svart kulspetspenna med smal spets (eller heter det udd?).
- Jag brukar ha en ruta som ungefär en meter, eller en normal "dörrbredd". Om jag vill använda en annan skala, så ser jag till att mina dörrar följer den skalan - en dörr kanske tar en halv ruta, till exempel. Då går det snabbt att se ungefär vilken skala man använder.

Attachments

KamiFisk

Hero
Legenden funkade bra tyckte jag, vill du vara mer avancerad kan du ju alltid lägga till lite extra "ikoner" typ dörr med elektronisk lås osv.

Udd känns fel att använda. men jag tror vilket som helst går bra. =)

solvebring

Superhero
Najs bajs!

Kort och gott tycker jag allt är bra. ... Med undantag för dörrarna. Nu vet jag inte vad en verklig ledend för planritning säger om saken (tycks fan inte kunna googla rätt på några) men för mig är inte det där en dörr, dessutom är dörrsymbolen för lik fönstersymbolen - därmed risk för missförstånd.

... Jepp, det var allt. Du har fått med allt nödvändigt vad jag kan se. Man kan ju utveckla det med möblemangssymboler, lampor osv. men det känns som överkurs. Vad det gäller sådant som möbler så räcker det oftast med rektanglar och kvadrater märkta med ett "T" för bord, "S" för soffa osv. "Så brukar jag göra, och det brukar bli så bra så".

Kort och gott, well done!

krank

solvebring said:
Kort och gott tycker jag allt är bra. ... Med undantag för dörrarna. Nu vet jag inte vad en verklig ledend för planritning säger om saken (tycks fan inte kunna googla rätt på några) men för mig är inte det där en dörr, dessutom är dörrsymbolen för lik fönstersymbolen - därmed risk för missförstånd.
Tja, det brukar funka rätt bra för mig. Fördelen mot den vanliga dörrsymbolen är att den här går mycket snabbare att rita =)

KamiFisk

Hero
Kom på ett annat tips som kan vara användbart.
Skugga områden utan rum så att man tydligare ser kartan.

Solvebring: Cartographersguild.com där kan man hitta det mesta i kartväg. Sålänge man är medlem.