På DanCon spelades Null State två gånger. Det var hemskt roligt.
Här är länken till Null State i dess helhet (det var ett par som frågade efter det...)
Nå; LordTengil och Simon sade båda att de efter lite vila nog hade speldesignkommentarer. De får gärna skriva dem i den här tråden =)
Just nu funderar jag på det här med skador och negativa modifikationer. Just nu får man -5 av en 5-skada, vilket i praktiken betyder att man löper stor risk att visserligen överleva en skada men bli jättetråkig att spela efter det.
Den quick-fix vi körde med den andra gruppen var att specialiteter aldrig når under 1.
En fundering jag har är vad det egentligen tjänar till att bli skadad. Vad vinner man egentligen på detta obehagliga mellanting mellan att vara användbar och att få skapa en ny rollperson? Man släpas runt som nåtslags invalid, ett varken-eller-stadium där man inte gör någon glad.
Möjliga lösningar:
- Alla har bara 1 hit point, så att säga. Får man något i skada så dör man. Pang bom, skapa ny rollperson. Hög dödlighet.
- Hit points påverkar inte träffchanser. mer cinematiskt; skador blir något estetiskt snarare än nåt som hindrar rollpersonen från att hoppa, slåss och hacka.
- Mellanting: Alla har 2 hit points. Den första ger -1 på allt. På nästa dör man.
Idéer, åsikter?
Här är länken till Null State i dess helhet (det var ett par som frågade efter det...)
Nå; LordTengil och Simon sade båda att de efter lite vila nog hade speldesignkommentarer. De får gärna skriva dem i den här tråden =)
Just nu funderar jag på det här med skador och negativa modifikationer. Just nu får man -5 av en 5-skada, vilket i praktiken betyder att man löper stor risk att visserligen överleva en skada men bli jättetråkig att spela efter det.
Den quick-fix vi körde med den andra gruppen var att specialiteter aldrig når under 1.
En fundering jag har är vad det egentligen tjänar till att bli skadad. Vad vinner man egentligen på detta obehagliga mellanting mellan att vara användbar och att få skapa en ny rollperson? Man släpas runt som nåtslags invalid, ett varken-eller-stadium där man inte gör någon glad.
Möjliga lösningar:
- Alla har bara 1 hit point, så att säga. Får man något i skada så dör man. Pang bom, skapa ny rollperson. Hög dödlighet.
- Hit points påverkar inte träffchanser. mer cinematiskt; skador blir något estetiskt snarare än nåt som hindrar rollpersonen från att hoppa, slåss och hacka.
- Mellanting: Alla har 2 hit points. Den första ger -1 på allt. På nästa dör man.
Idéer, åsikter?