Nekromanti [Null State] - Global Frequency som rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag läser just nu återigen Warren Ellis' fantastiska serie Global Frequency. Jag blev lite inspirerad till ett rollspel, som jag tänkte försöka presentera lite översiktligt.

Grundidé
Spelarna spelar agenter för en mystisk organisation. Deras jobb är att städa undan diverse "unexploded bombs", alltså t.ex gamla regeringsexperiment som nu hotar den vanliga befolkningen, och så. Inte så mycket superhjältande och inte så mycket klassisk skräck eller ens urban fantasy; jag tänker en rätt så skitig och "vanlig" värld, fast med... inslag av dystopisk fantastik, framför allt av teknologisk natur. Man slåss mot bioniska soldater, hindrar utsläpp av biovapen, sånt.

Twisten
Grejen som gör spelet är att man skapar nya rollpersoner inför varje möte. Hög dödlighet hos rollpersonerna förväntas. Man har också generellt med sig ett par extra SLP:er som man kan ta över när ens rollperson dör.

Rollpersonerna är i varje fall specialister som är av nytta för organisationen.

Spelet är alltså ett utpräglat oneshotspel.

System
Jag vill nog ha ett system med båda fötterna i tradsim, men snuskigt uppsnabbat. Samtidigt ska det vara dödligt och gärna medge allvarliga blodförluster och så. Sedan ska alla rollpersoner ha Specialiteter, grejer man definierar själv utöver resten av systemets basplatta. Lite som Supergänget, fast, you know, inte lika samberättande och inte lika fånigt.

Det ska gå sjukt snabbt att skapa rollpersoner. Man ska kunna göra det på en halvminut. Samtidigt ska det vara flexibelt.

Systemet för strid och konflikter ska också vara sjukt snabbt. Men dödligt och blodigt.



Vart vill jag med det här? Jag vet inte, det var bara en idé jag fick och ville ha ur mig. Vad tycker ni? Är det nåt att fundera vidare på? Skulle ni vilja spela det här?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Bara för att kasta ut nåt:

Rollpersoner har typ 6-8 egenskaper, som motsvarar både grundegenskaper och färdigheter.

Skalan är 1-10. Eller kanske 1-12?

Man köper dem genom att sätta ut ett antal pluttar, lite som i WoD. Det finns också möjlighet att välja från färdiga sets eller ett par olika tärningsmekaniker.

De har också en eller ett par specialsaker. De köps för egna pluttar. Man har en bra eller flera något sämre. de här sakerna lyckas man alltid med, om ingen med lämplig Specialisering sätter sig emot. De har alltså en egen skala, som ligger över den vanliga.


Det är ganska rak Pendragon: 1t12 under FV, om det nu blir 1-12. Det man slår blir ens Effekt.

När man ska skada någon så är Effekten så mycket minus motståndaren får på allting. Effekten dubblas av svärd, pistoler och sånt.

Försvar är binärt: Slå högre än den inkommande skadan eller få alltihop. Snabbast så.

Initiativet sköts enligt Polsk Riksdag: Den som säger att den gör nåt, gör det. Eventuellt kan man försöka agera samtidigt som nån annan, eller t.om före. Då kanske man har en Egenskap som heter Snabbhet eller nåt, som man jämför rakt av.


Kanske har jag nån form av ödespoäng som man kan använda för att tillfälligt boosta sina färdigheter eller så.



På detta vill jag ha nåt som gör att det känns blodigt och grafiskt när man blir skadad. Om man absolut vill ska man kunna sköta sociala situationer som konflikter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Jag skissade på ett rollformulär igår. Sex egenskaper, som går från 1-6. Man får pluttar: 10 för en rätt kass människa, upp till 25 för en rätt vass. Plus 2-3 specialkompetenser på annan skala.

Jag behöver fila bort serienumret på det här. Vad skulle kunna vara ett bra namn?

Det ska ju som sagt handla om unexploded bombs, om specialister och smart mobs, udda teknologi. En av mina favvogrejer i serien är när de ska stoppa en "bionic man". Verkligen ingen robocop...

Serien innehåller fantastik, men det är med en känsla av "verklighet", atyt allt är jobbigt, har biverkningar, och att det finns en realism i tänkandet (har man en bionisk arm så riskerar man infektioner som fan och måste förstärka skelettet också för att inte ryggraden ska gå åt helvete etc). Det finns teleportation, men det gör ont och är jobbigt. Undra om inte Fringe och Arkiv X kan ingå som inspirationskällor också?

Knyta an till att det är sex egenskaper? "Frequency Six"? Äh, jag vet inte. behöver namn.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Global Frequency som rollspel?

Nu har jag inte läst Global Frequency. Men det lilla jag läst (wikipedia) verkar intressant.

Kan man på något sätt knyta an regelsystemet till världen, alltså någon unik grundegenskap/färdighet eller liknande? För det som du presenterat verkar ganska bra, men generiskt.

Och varför inte använda ett existerande system?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Re: Global Frequency som rollspel?

Jag har egentligen inte så mycket att säga, annat än att det låter som en intressant idé. Att tvingas skapa nya rollpersoner inför varje spelmöte borde användas i flera spel.

Det viktigaste elementet i Global Frequency, förutom spekulativt teknobabbel, är action och tidspress, så oavsett hur systemet ser ut så måste det kunna återskapa det. Jag skulle antagligen välja att ha någon form av tidsmätare som avgör hur lång tid rollpersonerna har på sig innan bomben exploderar, nanovirusen släpps ut eller den nyvaknade AIn raderar hela Internet och aktiverar Rysslands hela kärnvapenarsenal. Om tidsmätaren räknas upp med slumpmässig hastighet har spelarna dessutom en anledning att vara nerväsa, eftersom de aldrig kan veta hur lång tid de har kvar.

Sedan undrar jag om du tänkt dig att alla rollpersonerna ska vara fältagenter, eller om någon av dem ska fylla Alephs roll som informations- och kommunikationssamordnare? Det är visserligen en roll som inte är strikt nödvändig, men som jag tycker skulle kunna vara intressant. Jag gillar tanken på att spela någon som bara är en röst i de andra rollpersonernas huvuden. Nu blie det säkert lättast om den rollen fylls av spelledaren, som då kan portionera ut information i den takt han eller hon finner lämplig.

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Sereg said:
Kan man på något sätt knyta an regelsystemet till världen, alltså någon unik grundegenskap/färdighet eller liknande? För det som du presenterat verkar ganska bra, men generiskt.
Det är det man har sina specialiseringar till.

Jag tycker för den del inte att "generiskt" är en egentlig kritik. System, för mig, ska vara i bakgrunden och inte störa. Det är den principen jag följt i designen. "Generiskt" betyder att det inte har nåt man sitter och tänker på. Det är bra.

Sereg said:
Och varför inte använda ett existerande system?
För att jag inte hittat ett enda regelsystem i något spel någonsin som jag tyckt varit bra. Definitivt inte till det här spelet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Gurgeh said:
Att tvingas skapa nya rollpersoner inför varje spelmöte borde användas i flera spel.
Det tycker jag verkligen inte (jag tycker ju tvärtom att det som är givande med rollspel är att få spela samma rollperson under längre kampanjer), men låt gå...


Gurgeh said:
Det viktigaste elementet i Global Frequency, förutom spekulativt teknobabbel, är action och tidspress, så oavsett hur systemet ser ut så måste det kunna återskapa det. Jag skulle antagligen välja att ha någon form av tidsmätare som avgör hur lång tid rollpersonerna har på sig innan bomben exploderar, nanovirusen släpps ut eller den nyvaknade AIn raderar hela Internet och aktiverar Rysslands hela kärnvapenarsenal. Om tidsmätaren räknas upp med slumpmässig hastighet har spelarna dessutom en anledning att vara nerväsa, eftersom de aldrig kan veta hur lång tid de har kvar.
Det här tänker jag mig att SL löser med hjälp av finurliga SL-knep, som givetvis kan skrivas ner. Jag vill nog verkligen inte ha något fysiskt kring spelbordet som tvingar spelarna att tänka på systemet.

Gurgeh said:
Sedan undrar jag om du tänkt dig att alla rollpersonerna ska vara fältagenter, eller om någon av dem ska fylla Alephs roll som informations- och kommunikationssamordnare? Det är visserligen en roll som inte är strikt nödvändig, men som jag tycker skulle kunna vara intressant. Jag gillar tanken på att spela någon som bara är en röst i de andra rollpersonernas huvuden. Nu blie det säkert lättast om den rollen fylls av spelledaren, som då kan portionera ut information i den takt han eller hon finner lämplig.
Jag tänkte i ett inledande skede mest på fältagenter.

Jag funderar dessutom på att göra min variant av organisationen mer egalitär och decentraliserad. Ingen enhetlig Aleph eller Miranda som återkommer. Någon upptäcker ett problem, berättar för andra på någon gemensam plats (jag tänker internet... telefoner känns så '90). Det finns dedikerade Operators; någon Operator plockar "fallet" och börjar aktivera agenter.

Eventuellt finns det rykten om de som byggde nätet man använder och sånt...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Okej, lite grejer jag tänker på just nu, innan jag glömmer bort dem:

- Organisationen är decentraliserad. Man agerar via... En chat? Ett forum (a' Hunter)? Något på internet.

- Det finns en del i organisationen som har mer respekt än andra. När man gör bra grejer får man respekt. Respekt mäts konkret - det är lite som "like" på facebook eller så.

- Respekt kan användas för att få saker hittade eller gjorda "privat". Resten av Nätet agerar då kontakter, som fixar fram grejer. Grejerna kostar Respekt.

- En del av de som är anslutna till Nätverket agerar servrar, spindlar i nätet. Informationen skickas peer-to-peer, men det finns trackers som ser till så att allt funkar. De här typerna kallas Operatörer, och det är de som generellt ser till så att rätt personer "aktiveras".

- Det här är inte Global Frequency. Det är ett rollspel inspirerat av Global Frequency. Eller ja, det är det nu - skit i trådtiteln. Jag ändrar den när jag orkar, eller har ett bättre namn.

- Det finns givetvis de som håller koll på andra, och har systemets "självsanering" som huvuduppgift. De ser till så att folk sköter sig, helt enkelt.

- I allmänhet har man nicks eller kanske serienummer, och lär sig aldrig varandras namn. "OldBoy1976" och "PixiePink17" träffas en gång för att slå ut ett biovapen från yttre rymden, men skiljs åt utan att veta mer om varandra än utseende, nick och kompetens.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Vad behöver man egentligen för att komma på balla stories i ett sånt här spel? Och med "balla stories" menar jag såklart "intressanta grundplots med inslag av 'verkliga' versioner av fantastik".

Alltså, för mig är en av huvudgrejerna med Global Frequency det här som en del moderna serier pysslar med, att man avmystifierar och gör saker... "realistiska". Inom en gräns, såklart - bioniska män och teleportörer finns inte på riktigt såvitt jag vet. Men det är egentligen inte "realism" utan mer känslan av "såhär skulle det faktiskt vara". Det känns lika tungt och nothing-is-free som vår verklighet.

Finns det nåt ord för det här? Det är samma princip, tycker jag, som trenden att ha superhjältar med mycket starka negativa mänskliga sidor, svagheter, psykoser,l whatever. "Såhär skulle det nog faktiskt vara om folk faktiskt fick superkrafter"...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Re: Global Frequency som rollspel?

Vad behöver man egentligen för att komma på balla stories i ett sånt här spel? Och med "balla stories" menar jag såklart "intressanta grundplots med inslag av 'verkliga' versioner av fantastik".
Ta en godtycklig dagstidning (av den typ som skriver om andra saker än dokusåpadeltagare och otrogna prinsesspojkvänner). Leta tills du hittar en artikel om teknologi eller vetenskap. Fundera över hur tekniken eller vetenskapen ifråga skulle kunna utvecklas och bli farlig. Vrid upp det till 11.

Jag tror att det skulle kunna vara en effektiv metod att grunda konceptet i verkligheten, under förutsättning att man kan hitta en användbar artikel naturligtvis.

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Gurgeh said:
Ta en godtycklig dagstidning (av den typ som skriver om andra saker än dokusåpadeltagare och otrogna prinsesspojkvänner). Leta tills du hittar en artikel om teknologi eller vetenskap. Fundera över hur tekniken eller vetenskapen ifråga skulle kunna utvecklas och bli farlig. Vrid upp det till 11.

Jag tror att det skulle kunna vara en effektiv metod att grunda konceptet i verkligheten, under förutsättning att man kan hitta en användbar artikel naturligtvis.

/tobias
Riktigt bra förslag.

Ett lite mer avancerat är att göra samma sak i en Illustrerad Vetenskap... om man undviker en del av de mer skruvade artiklarna där, då.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Jag funderar på att kalla spelet <Null State>, som arbetsnamn. Jag vet inte, det var bara nåt som dök upp i huvudet under promenaden hem idag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Global Frequency som rollspel?

Det här projektet får tre tummar upp av mig. Följer det med spänning.

Utförliga relger för parkour måste finnas. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Magnus Edlund said:
Utförliga relger för parkour måste finnas. :gremsmile:
Det är iofs mer en sån grej jag tänkte mig att man har som sin Specialisering...

Jag såg smilien, men vill passa på att motivera mig: Tanken är att man ska känna sig speciell i sin specialisering. Det här är något man ska vara bland de bästa i världen på, eller en av de få som överhuvudtaget kan. Det känner jag inte riktigt kan representeras inom ramarna för traditionella rollspel: Där höjer man helt enkelt en färdighet, en färdighet alla andra också har. Och det funkar ypperligt, när man ska spela hyfsat normala människor.

Men agenter för Null State är inte vanliga människor. Även om de flesta har privatliv etc, så är de världsmästare på något; specialister helt enkelt.

Tanken är att man hittar på en eller flera Specialiseringar, och köper dem på en helt annan skala. Som sagt, stöter man inte på någon som har en Specialisering att motstå med, så lyckas man automatiskt, vinner automatiskt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

  • Styrka (vara stark, lyfta/flytta etc)
  • Rörlighet (springa, hoppa, gymnastisera, ninja)
  • Skjuta (avfyra eldhandvapen, pilbågar, kasta sten)
  • Slåss (boxning, tae kwon do, barslagsmål)
  • Social (prata, ljuga, lisma, förföra, övertyga, köpslå)
  • Smart (minnas saker, lära sig, räkna ut matteproblem)
  • Perception (uppfatta fara, hitta ledtrådar först)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Spelledartips

Man bygger ett äventyr på följande sätt:

1. Hitta ett teknologiskt, vetenskapligt eller pseudovetenskapligt fenomen som känns spännande. Vrid upp volymen till 11 eller tills saken ifråga innebär ett problem. Fokusera på "realism"; känslan av "såhär skulle det faktiskt kunna göra". Hämta inspiration från populärvetenskapliga tidskrifter eller liknande.

2. Hitta på SLP:er som ska agera och ha åsikter och agendor i scenariet. Se till att det finns minst 2-3 motstående agendor, inklusive Null States. Här kan man använda dagstidningar, kolla på personer, grupper och politiker som kan göras om till SLP:er och organisationer.

3. Hitta på en intressant twist, om du vill. Något visar sig vara något helt annat, en SLP visar sig arbeta för en helt annan organisation eller har en annan agenda, och så vidare.

4. Fundera på en öppningscen och en huvudsaklig "arena" eller arenor där äventyret ska utspela sig.

Kom sedan på vilka specialiteter som bäst skulle passa det aktuella scenariet, och tillverka rollpersoner med dessa specialiteter.

Stress och press: Det är en bra grej att stressa spelare. Det kan göras genom att man till exempel har en fysisk klocka som tickar ner (äggklocka, eller liknande) eller bara genom att man har en fast tidsgräns och att man som SL då och då påminner om hur mycket tid som är kvar. Se till så att rollpersonerna inte har tid till allt de vill utföra. Fundera på förhand lite kring hur lång tid saker tar.

Dela gärna upp tidsgränserna. Det kan finnas flera i samma äventyr.

Man kan givetvis också använda andra metoder, som att konstant kräva snabba svar av spelarna, spela i realtid eller använda hetsig bakgrundsmusik.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Global Frequency som rollspel?

krank said:
Stress och press: Det är en bra grej att stressa spelare. Det kan göras genom att man till exempel har en fysisk klocka som tickar ner (äggklocka, eller liknande) eller bara genom att man har en fast tidsgräns och att man som SL då och då påminner om hur mycket tid som är kvar. Se till så att rollpersonerna inte har tid till allt de vill utföra. Fundera på förhand lite kring hur lång tid saker tar.

Dela gärna upp tidsgränserna. Det kan finnas flera i samma äventyr.

Man kan givetvis också använda andra metoder, som att konstant kräva snabba svar av spelarna, spela i realtid eller använda hetsig bakgrundsmusik.
Jag har inte så mycket att tillägga: förutom att jag gillar det du presenterat hittills.

Musik är också något som jag själv funderat på att använda mig av i större utsträckning (istället för att man bara spelar Willow eller Conan-soundtracket på repeat i bakgrunden). När en actionscen inleds så kan man sätta på någon hårdare låt (metall eller liknande), och när låten är slut så är också scenen slut och skurkarna kom undan eller blev dödade.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Global Frequency som rollspel?

Null State

Organisationen finansieras av okända källor. Det ryktas nog att den styrs av andra än de man tror, att den subtilt dirigeras av någon mörk makt.

Klart är ju att den rent krasst går regeringars ärenden genom att hyscha ner saker allmänheten inte bör få reda på. Samt att man ju städar upp. De ansvariga ställs sällan till svars ordentligt.

Man vet inte hur många medlemmar organisationen har. Kanske bara några hundra. Kanske tusentals. Kanske en miljon. ingen vet.

Att Null State finns viskas det om, men ingen vet något säkert. Det finns en del konspirationsteorier bland vanligt folk, och en och annan dåre som hävdar sig ha sett något - och andra dårar som tror dem. Urban legends, typ.



jag tänker mig att det finns ett antal exempelagenter, ganska många, i grundboken. Liksom en hyfsad lista med färdiga grundplots, och en komplett krönika från ett spelmöte.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Global Frequency som rollspel?

Låter asbra. Samtidigt känns det ganska lika "Agent", som det snackas om i en annan tråd.
 
Top