Jag läser just nu återigen Warren Ellis' fantastiska serie Global Frequency. Jag blev lite inspirerad till ett rollspel, som jag tänkte försöka presentera lite översiktligt.
Grundidé
Spelarna spelar agenter för en mystisk organisation. Deras jobb är att städa undan diverse "unexploded bombs", alltså t.ex gamla regeringsexperiment som nu hotar den vanliga befolkningen, och så. Inte så mycket superhjältande och inte så mycket klassisk skräck eller ens urban fantasy; jag tänker en rätt så skitig och "vanlig" värld, fast med... inslag av dystopisk fantastik, framför allt av teknologisk natur. Man slåss mot bioniska soldater, hindrar utsläpp av biovapen, sånt.
Twisten
Grejen som gör spelet är att man skapar nya rollpersoner inför varje möte. Hög dödlighet hos rollpersonerna förväntas. Man har också generellt med sig ett par extra SLP:er som man kan ta över när ens rollperson dör.
Rollpersonerna är i varje fall specialister som är av nytta för organisationen.
Spelet är alltså ett utpräglat oneshotspel.
System
Jag vill nog ha ett system med båda fötterna i tradsim, men snuskigt uppsnabbat. Samtidigt ska det vara dödligt och gärna medge allvarliga blodförluster och så. Sedan ska alla rollpersoner ha Specialiteter, grejer man definierar själv utöver resten av systemets basplatta. Lite som Supergänget, fast, you know, inte lika samberättande och inte lika fånigt.
Det ska gå sjukt snabbt att skapa rollpersoner. Man ska kunna göra det på en halvminut. Samtidigt ska det vara flexibelt.
Systemet för strid och konflikter ska också vara sjukt snabbt. Men dödligt och blodigt.
Vart vill jag med det här? Jag vet inte, det var bara en idé jag fick och ville ha ur mig. Vad tycker ni? Är det nåt att fundera vidare på? Skulle ni vilja spela det här?
Grundidé
Spelarna spelar agenter för en mystisk organisation. Deras jobb är att städa undan diverse "unexploded bombs", alltså t.ex gamla regeringsexperiment som nu hotar den vanliga befolkningen, och så. Inte så mycket superhjältande och inte så mycket klassisk skräck eller ens urban fantasy; jag tänker en rätt så skitig och "vanlig" värld, fast med... inslag av dystopisk fantastik, framför allt av teknologisk natur. Man slåss mot bioniska soldater, hindrar utsläpp av biovapen, sånt.
Twisten
Grejen som gör spelet är att man skapar nya rollpersoner inför varje möte. Hög dödlighet hos rollpersonerna förväntas. Man har också generellt med sig ett par extra SLP:er som man kan ta över när ens rollperson dör.
Rollpersonerna är i varje fall specialister som är av nytta för organisationen.
Spelet är alltså ett utpräglat oneshotspel.
System
Jag vill nog ha ett system med båda fötterna i tradsim, men snuskigt uppsnabbat. Samtidigt ska det vara dödligt och gärna medge allvarliga blodförluster och så. Sedan ska alla rollpersoner ha Specialiteter, grejer man definierar själv utöver resten av systemets basplatta. Lite som Supergänget, fast, you know, inte lika samberättande och inte lika fånigt.
Det ska gå sjukt snabbt att skapa rollpersoner. Man ska kunna göra det på en halvminut. Samtidigt ska det vara flexibelt.
Systemet för strid och konflikter ska också vara sjukt snabbt. Men dödligt och blodigt.
Vart vill jag med det här? Jag vet inte, det var bara en idé jag fick och ville ha ur mig. Vad tycker ni? Är det nåt att fundera vidare på? Skulle ni vilja spela det här?