Nekromanti [Null State] - Idéer till systemet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Resumé för er som inte kommer ihåg:

Systemet har skala 1-6, en rollperson består av sju Egenskaper (Styrka, Rörlighet, Skjuta, Slåss, Social, Smart, Perception) som man får 20 poäng att spendera på och ett valfritt antal Specialområden man får 6 poäng att spendera på. Systemmässigt lyckas man alltid automatiskt med sina Specialområden om inte någon med ett motsvarande Specialområde sätter sig emot.

Man slår högt under eller lika med FV för att lyckas med saker, med en t6.

Saker som jag funderar på:

Rollpersonsporträtt: Man skapar äventyr genom att använda en dagstidning. Är det inte lite ballt att använda ansikten ur samma tidning till rollpersoner? Man klipper eller river ut och sätter fast på formuläret med lim, tejp, gem eller whatnot.

Skalor: Med en skala 1-6 (egentligen 0-6) kan man bli så bra att man inte kan misslyckas. Frågan är om skalan ska vara 0-5 för Egenskaper för att man alltid ska kunna misslyckas på en sexa.

Vapenskador: Just nu slår man sin Skjuta och gör dubbla resultatet i skada. Har jag 4 och slår 3 så gör jag 6 i skada. Skadan dras av från motståndarens Egenskaper. Det här gör att tärningsrull på 1-2 i stort sett är instant disable, och resten typ dödar. Det här känns väldigt dödligt.

Ett alternativ är att använda addition istället. Eventuellt ett fast värde för ganska stora vapengrupper.

Eller bara använda det lyckade värdet rakt av. På en skala 0-5 är 1-2 en ganska ordentlig sänkning. Ännu mindre matte, dessutom.

Tålighet: Jag undrar om jag ska låta alla ha samma tålighet mot skador. Hur mycket skiljer det sig egentligen mellan folk? Ett alternativ kan ju vara ett separat värde, som kostar mer att höja. Skulle kunna innehålla stridsvana och allt möjligt annat som kan tänkas göra att man inte blir lika off vad gäller skador.

Skydd: Skottsäkra västar och annat borde ju rimligen ha effekt. På nivå 1-6 kan till och med jag räkna subtraktion. Hm...

krank

Tony.M.Meijer said:
Okey... vad är frågan?
"Vad tror ni"?

Alltså, spontana tankar och kommentarer? Verkar jag tänka snett nånstans? Där jag presenterat alternativ, har jag glömt något bra alternativ, eller vilket av de jag presenterat är bäst?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tja, det finns väl inte så mycket att säga. Systemet är så skiljt från världen att jag knappt kan ge några kommentarer på det, jag menar, det du har där är inte så mycket mer än en utan någon egentlig verklighetsförankring.

KamiFisk

Hero
Rollpersons portätten låte väldigt awesome, men det kan ju kännas lite opersonligt om man klipper ut en snubbe från en tidning.

Du kanske borde flytta upp skalan ett snäpp 1-7 på en T8
Då kan man fortfarande misslyckas men det är mindre chans.
att misslyckas på en av 6 gånger känns lite väl hårt.

Ang skador
I närstrid kan det skillja grymt mycket mellan tåligheten hoss olika kämpar. Jag har tränat kampsport i 20 år och mött folk som kan ta enormt mycket stryck. och folk som rammlat ihop av att man petar på dom.

Det jag kommer på nu.
Skaboppel.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
För att koppla det här med vad jag skrev tidigare, med ditt system så har alltså en mupp som aldrig har skjutit så mycket som en slangbella innan men har pysslat med yoga lite på fritiden säg en 1 på 6 att träffa med ett skjut-vapen, men denna kan inte döda sina motståndare oavsätt träff?

Eller kryppskytten som inte kan missa men vars tredje skott inte är dödligt...

hakanlo

Hero
Det ar alltid kul att kommentera sadana har utkast, sa jag ger mig pa det utan sarskilt ingaende kunskap eller sarskilda meriter!

krank said:
Systemet har skala 1-6, en rollperson består av sju Egenskaper (Styrka, Rörlighet, Skjuta, Slåss, Social, Smart, Perception)
Stilmassigt kanske alla egenskaper skulle kunna vara verb? Vad sags om Orka, Rora sig, Skjuta, Slass, Prata, Tanka, Upptacka?

krank said:
Rollpersonsporträtt: Man skapar äventyr genom att använda en dagstidning. Är det inte lite ballt att använda ansikten ur samma tidning till rollpersoner?
Later som en bra ide, sarskilt om tidningen ocksa ar basen for aventyr. Fragan ar: hur blir ett aventyr baserat pa Veckorevyn? Bilsport? Min Hast?

krank said:
Skalor: Med en skala 1-6 (egentligen 0-6) kan man bli så bra att man inte kan misslyckas. Frågan är om skalan ska vara 0-5 för Egenskaper för att man alltid ska kunna misslyckas på en sexa.
Nar tarningen val rullar bor man alltid kunna misslyckas. Man kan tanka sig oppna slag eller motsvarande. Forslag: utfallet 6 pa en tarning raknas alltid som 3, men man slar en ny tarning och lagger till. (Det genomsnittliga slaget borde da bli ca 6 aven for en 6:a, men inget ovre max finns).

krank said:
Vapenskador: Just nu slår man sin Skjuta och gör dubbla resultatet i skada. Har jag 4 och slår 3 så gör jag 6 i skada. Skadan dras av från motståndarens Egenskaper. Det här gör att tärningsrull på 1-2 i stort sett är instant disable, och resten typ dödar. Det här känns väldigt dödligt.

Ett alternativ är att använda addition istället. Eventuellt ett fast värde för ganska stora vapengrupper.

Eller bara använda det lyckade värdet rakt av. På en skala 0-5 är 1-2 en ganska ordentlig sänkning. Ännu mindre matte, dessutom.

Tålighet: Jag undrar om jag ska låta alla ha samma tålighet mot skador. Hur mycket skiljer det sig egentligen mellan folk? Ett alternativ kan ju vara ett separat värde, som kostar mer att höja. Skulle kunna innehålla stridsvana och allt möjligt annat som kan tänkas göra att man inte blir lika off vad gäller skador.

Skydd: Skottsäkra västar och annat borde ju rimligen ha effekt. På nivå 1-6 kan till och med jag räkna subtraktion. Hm...
Detta verkar valdigt dodligt. Och visst bor rustningar hjalpa.
Forslag: Skador slas pa samma satt som jag foreslog ovan (6 = 3 + omslag). Resultatet dras av fran alla egenskaper som tidigare. Den individuella taligheten som du efterfragar ar ett "naturligt skydd" pa skalan 0-2, vilket dras av fran skadan. Det gjor att man kan fa "skramor", alltsa bli traffad utan att det har annat an kosmetisk effekt. Likaledes kan rustningar ocksa ha en motsvarande effekt. Eftersom tarningsslagen ar oppna pa utfallet 6, ar det fortfarande mojligt att helt ta ut nagon som har mycket skydd.

krank

McFisk said:
Rollpersons portätten låte väldigt awesome, men det kan ju kännas lite opersonligt om man klipper ut en snubbe från en tidning.
Jag tror tvärtom att det kan hjälpa till att mycket snabbt få en bild av rollpersonen. Det är inte som att di kommer spela den längre än ett äventyr ändå...

McFisk said:
Du kanske borde flytta upp skalan ett snäpp 1-7 på en T8
Då kan man fortfarande misslyckas men det är mindre chans.
att misslyckas på en av 6 gånger känns lite väl hårt.
Alla har inte t8:or hemma. Målet är att man ska kunna spela det här spelet utan att köpa specialtärningar...

McFisk said:
Ang skador
I närstrid kan det skillja grymt mycket mellan tåligheten hoss olika kämpar. Jag har tränat kampsport i 20 år och mött folk som kan ta enormt mycket stryck. och folk som rammlat ihop av att man petar på dom.
Noterat; skadesystemet är det jag funderar mest på just nu, tillsammans med huruvida jag ska ha skala 1-5 eller 1-6...

krank

Tony.M.Meijer said:
För att koppla det här med vad jag skrev tidigare, med ditt system så har alltså en mupp som aldrig har skjutit så mycket som en slangbella innan men har pysslat med yoga lite på fritiden säg en 1 på 6 att träffa med ett skjut-vapen, men denna kan inte döda sina motståndare oavsätt träff?
Eh, den personen har väl antagligen inte ens en "dutt" i Skjutvapen?

Tony.M.Meijer said:
Eller kryppskytten som inte kan missa men vars tredje skott inte är dödligt...
Är du krypskytt och är tänkt att vara bra på det skaffar du Krypskytt som Specialitet, och lyckas därmed alltid - utom när du försöker skjuta på någon som av nån anledning har som specialitet att undvika att bli skjuten av krypskyttar. Och då gör du maxskada; "lyckas automatiskt" innebär att man räknar lyckandet som en sexa.

krank

Hakanlo said:
Stilmassigt kanske alla egenskaper skulle kunna vara verb? Vad sags om Orka, Rora sig, Skjuta, Slass, Prata, Tanka, Upptacka?
En god poäng, ska fundera på saken.

Hakanlo said:
Later som en bra ide, sarskilt om tidningen ocksa ar basen for aventyr. Fragan ar: hur blir ett aventyr baserat pa Veckorevyn? Bilsport? Min Hast?
Man bör välja en tidning med viss omsorg; det huvudsakliga är att det kan finnas någon form av teknologirelaterade nyheter i den. Lättast är t.ex populärvetenskapliga tidskrifter medan kvällstidningar är hyfsade, vecko-revyn och min häst är direkt dåliga

Men vill man ha en utmaning så...

Hakanlo said:
Nar tarningen val rullar bor man alltid kunna misslyckas. Man kan tanka sig oppna slag eller motsvarande. Forslag: utfallet 6 pa en tarning raknas alltid som 3, men man slar en ny tarning och lagger till. (Det genomsnittliga slaget borde da bli ca 6 aven for en 6:a, men inget ovre max finns).
Jag tycker hemskt illa om ob-mekanik; det blir lätt Neogamesfenomenet med att man sitter där och rullar, och rullar, och rullar.... Det är tråkigt att rulla trning (tycker jag), och att sitta och addera resultat är ännu tråkigare (tycker jag).

Däremot funderar jag på att använda en lösning där man slår två t6:or samtidigt, utan att lägga ihop dem, och använder det resultat som är "bäst" (lyckat är bättre än misslyckat, högt lyckat är bättre än lågt lyckat). Då kan man plötsligt säga t.ex att 6-6 alltid är misslyckat.

Hakanlo said:
Detta verkar valdigt dodligt.
Mjo, jag har diskuterat det här med dödligheten. Tydligen är ryktet om kulors dödlighet tämligen överdrivet... de flesta som skjuts blir dör inte. De blir instant-disabled, dvs de blir skadade och kommer med god sannolikhet att behöva spendera månader om inte år på sjukhus... och när de kommer ut kommer de att vara ärrade och antagligen ha men för livet.

Därför funderar jag nu på att generellt inte ha one-shot-one-kill utom för personer med Specialitet som är vapenrelaterad - alla andra måste för att döde ha möjligheten att göra ett överlagt "killing shot" eller liknande, dvs när man gjort sin fiende hjälplös och värdelös kvidande på marken eller medvetslös så måste man faktiskt ta sig tiden och samvetet att gå och döda denne ordentligt.

Hakanlo said:
Den individuella taligheten som du efterfragar ar ett "naturligt skydd" pa skalan 0-2, vilket dras av fran skadan. Det gjor att man kan fa "skramor", alltsa bli traffad utan att det har annat an kosmetisk effekt. Likaledes kan rustningar ocksa ha en motsvarande effekt. Eftersom tarningsslagen ar oppna pa utfallet 6, ar det fortfarande mojligt att helt ta ut nagon som har mycket skydd.
Jag ska fundera på saken... Jag vill inte har mer "meck" än absolut nödvändigt.

krank

Det här var dumt av mig, märker jag. Jag borde såklart ha presenterat, åtminstone i korthet, dels spelvärlden och dels vilka mål jag har med systemet.

Spelet
Rollpersonerna är vanliga människor som råkar vara experter på något eller ett par områden. De har knytits till en internationell konspiration som heter Null State, som sysslar med att ta hand om extrema situationer som uppkommer genom teknologisk vårdslöshet. "Unexploded bombs" är Warren Ellis' term.

Systemet
Man har inte samma rollperson längre än ett spelmöte, generellt. Om ens det; rollpersoner ska kunna avverkas under relativt korta äventyr och bytas ut. Det ska gå snabbt nog att skapa rollpersoner för att detta inte ska innebära nåt större avbrott.

Systemet ska gå att spela med saker man har hemma (t6-tärningar från yatzy eller whatever, kvällstidningen man ändå köpte).

Förberedelsetiden ska vara minimal; Från "Ska vi spela Null State" till att man börjar ska det kunna vara max nån halvtimme, inklusive skapande av rollpersoner och äventyrsbygge. Detta stller ordentliga krav på lätt rollpersonsskapande och på att SL får ordentliga hjälp att bygga äventyr.

I spel ska systemet vara snuskigt enkelt. Inte mer än absolut nödvändigt. Och ja, jag vet att för vissa är en Eon-nivå på detaljerna Absolut Nödvändig. För mig är det knappt nödvändigt att skilja på olika vapen, om man säger så. Jag har aldrig använt mig av vapens räckvidder i spel, och aldrig förstått vapenrunkeri eller långa vapenlistor. När jag spelar har jag en pistol, eller ett gevär, eller en stor/liten automatbössa. Möjligen kan jag ha nåt specialvapen, typ en ljudbössa, plasmabössa, prickskyttegevär eller blixtskjutare. De är specialfall.

Så; om Neotech är en långtradare och BRP är en personbil, så vill jag ha en cykel.

Om Neotech är en forskningsrapport och BRP är en Eddings, så vill jag ha en Kalle Anka-serietidning.

Är ni med på vilken tyngd och detaljrikedom jag vill ha hos systemet nu? Alltså, ta enklast möjliga system (singla slant, eller bara rulla 1t6 högt är bra, lågt dåligt). Jag vill inte vara särdeles långt därifrån.

krank

Tärningsslaget modifieras till att man slår två t6:or utan att lägga ihop resultatet.

Det gör dels att man kan ha fummel på 1-1 och dels får man fenomenet "enkelträffar" resp. "dubbelträffar" att tolka och leka med. (dvs, en eller båda tärningarna har ett värde lägre än eller lika med FV)

Varför fummel på 1-1? För att "högt är bättre" i systemet.

Fummel betyder inte att man snubblar på osynliga sköldpaddor; det betyder att man misslyckas. Inga fummeltabeller.

Svårighetsgrader har jag nog inte med i så hög grad. kanske att SL kan sänka folks FV med 1-2 steg tillfälligt under riktigt extrema omständigheter.

Skador är jag fortfarande fundersam över. Jag vill ju hemskt gärna slippa skadeslag.

En idé jag just fick är att låta dubbellyckat innebära dubblering av slagets resultat (dvs dubblering av det bästa lyckade resultatet), medan singellyckat är det lyckade resultatet rakt av.

Man skulle också kunna låta 6-6 vara "alltid lyckat". Då kan även en otränad person ha en chans (1/36) att lyckas.

Finns det ett värde i att kunna simulera alla specialfall? Den vapenotränade yogatypen, måste han kunna träffa med vapen - eller är chansen att han gör det så liten att den är försumbar?

Jag upplever att konstruktörer av tradsystem ofta gräver ner sig i specialfall - de hör om extremfall och tycker att deras system såklart måste täcka även dessa. Jag är ganska ointresserad av specialfallen; för mig duger det bra att använda normalfallen.

Död av kulor blir man tydligen inte så lätt, som sagt. De flesta som blir skjutna blir allvarligt skadade, men dör inte om de inte lämnar skadan obehandlad. Det ger ett problem; spelare har svårt att släppa rollpersoner som inte är döda.

Det har ett par lösningar, som jag ser det:

- Göra vapen mer dödliga än i verkligheten.
- Tvinga spelare att byta rollpersoner när de blir "disabled".
- Införa dödliga sekundära skott. När folk träffas av flera kulor ökar sannolikheten att de dör på fläcken, så man skulle kunna låta skott som avfyras mot någon som redan blivit disabled ha en chans att döda personen. Säg, på dubbellyckat.

Jag lutar åt en kombination av de två senare.

Tålighet är problematiskt. Eller ja, det är mer användbart än någon annan Egenskap jag har i systemet just nu, typ. Jag funderar på att låta den ha ett rätt lågt värde från början och att man kan höja till ett ganska högt pris (säg, dubbelt eller fyrdubbelt kostnaden för vanliga egenskaper).

Det skulle i vilket fall som helst behöva vara en ganska enkel mekanik. Traditionell BRP-rustningsmekanik kanske, där man subtraherar från vapenskadan? Eller ska man vara mer modern och använda trösklar? (Skadan måste över X för att göra skada.) Det är iofs inte så bra, för då kommer alla skador som kommer över tröskeln att göra full skada, dvs "man blir inte ofta skadad, men när man blir det så är det rejält". För riktiga biffar finns inte att man blir "lite skadad".

Jag tänker mig att skottsäkra västar som man börjar med ingår i det man betalar för.