Resumé för er som inte kommer ihåg:
Systemet har skala 1-6, en rollperson består av sju Egenskaper (Styrka, Rörlighet, Skjuta, Slåss, Social, Smart, Perception) som man får 20 poäng att spendera på och ett valfritt antal Specialområden man får 6 poäng att spendera på. Systemmässigt lyckas man alltid automatiskt med sina Specialområden om inte någon med ett motsvarande Specialområde sätter sig emot.
Man slår högt under eller lika med FV för att lyckas med saker, med en t6.
Saker som jag funderar på:
Rollpersonsporträtt: Man skapar äventyr genom att använda en dagstidning. Är det inte lite ballt att använda ansikten ur samma tidning till rollpersoner? Man klipper eller river ut och sätter fast på formuläret med lim, tejp, gem eller whatnot.
Skalor: Med en skala 1-6 (egentligen 0-6) kan man bli så bra att man inte kan misslyckas. Frågan är om skalan ska vara 0-5 för Egenskaper för att man alltid ska kunna misslyckas på en sexa.
Vapenskador: Just nu slår man sin Skjuta och gör dubbla resultatet i skada. Har jag 4 och slår 3 så gör jag 6 i skada. Skadan dras av från motståndarens Egenskaper. Det här gör att tärningsrull på 1-2 i stort sett är instant disable, och resten typ dödar. Det här känns väldigt dödligt.
Ett alternativ är att använda addition istället. Eventuellt ett fast värde för ganska stora vapengrupper.
Eller bara använda det lyckade värdet rakt av. På en skala 0-5 är 1-2 en ganska ordentlig sänkning. Ännu mindre matte, dessutom.
Tålighet: Jag undrar om jag ska låta alla ha samma tålighet mot skador. Hur mycket skiljer det sig egentligen mellan folk? Ett alternativ kan ju vara ett separat värde, som kostar mer att höja. Skulle kunna innehålla stridsvana och allt möjligt annat som kan tänkas göra att man inte blir lika off vad gäller skador.
Skydd: Skottsäkra västar och annat borde ju rimligen ha effekt. På nivå 1-6 kan till och med jag räkna subtraktion. Hm...
Systemet har skala 1-6, en rollperson består av sju Egenskaper (Styrka, Rörlighet, Skjuta, Slåss, Social, Smart, Perception) som man får 20 poäng att spendera på och ett valfritt antal Specialområden man får 6 poäng att spendera på. Systemmässigt lyckas man alltid automatiskt med sina Specialområden om inte någon med ett motsvarande Specialområde sätter sig emot.
Man slår högt under eller lika med FV för att lyckas med saker, med en t6.
Saker som jag funderar på:
Rollpersonsporträtt: Man skapar äventyr genom att använda en dagstidning. Är det inte lite ballt att använda ansikten ur samma tidning till rollpersoner? Man klipper eller river ut och sätter fast på formuläret med lim, tejp, gem eller whatnot.
Skalor: Med en skala 1-6 (egentligen 0-6) kan man bli så bra att man inte kan misslyckas. Frågan är om skalan ska vara 0-5 för Egenskaper för att man alltid ska kunna misslyckas på en sexa.
Vapenskador: Just nu slår man sin Skjuta och gör dubbla resultatet i skada. Har jag 4 och slår 3 så gör jag 6 i skada. Skadan dras av från motståndarens Egenskaper. Det här gör att tärningsrull på 1-2 i stort sett är instant disable, och resten typ dödar. Det här känns väldigt dödligt.
Ett alternativ är att använda addition istället. Eventuellt ett fast värde för ganska stora vapengrupper.
Eller bara använda det lyckade värdet rakt av. På en skala 0-5 är 1-2 en ganska ordentlig sänkning. Ännu mindre matte, dessutom.
Tålighet: Jag undrar om jag ska låta alla ha samma tålighet mot skador. Hur mycket skiljer det sig egentligen mellan folk? Ett alternativ kan ju vara ett separat värde, som kostar mer att höja. Skulle kunna innehålla stridsvana och allt möjligt annat som kan tänkas göra att man inte blir lika off vad gäller skador.
Skydd: Skottsäkra västar och annat borde ju rimligen ha effekt. På nivå 1-6 kan till och med jag räkna subtraktion. Hm...