Efter ett par månader eller så av funderingar har jag bestämt mig för att Null State inte ska använda sig av kaostärningen som finns med i Rotsystem.
Därmed blir regelsystemet såhär:
1) Slå så många tärningar (t6) du har i värdet. Lägg till en tärning om du är beväpnad.
2) Räkna antal lyckade (4-6 är lyckade).
3) Antal lyckade = hur bra du lyckades. Om du är i strid är antal lyckade = hur mycket skada du delar ut.
4) Vid tävling lyckas den med flest lyckade. Om det är oavgjort gör båda skada.
Rätt simpelt, eller hur? Snabbt är det också.
Dock betyder detta att jag definitivt behöver minska antalet skador man tål. I gamla systemet, som dubblade skadan om man använde vapen, tålde man 6 skador. Tanken var att man normalt sett inte skulle palla mer än max 2-3 träffar.
Jag har gjort ett google calc-blad där jag räknat ut dödligheter. Jag är helt sjukt nöjd över att ha hittat google calc's BINOMDIST-funktion; den gör alla tunga lyft i det där kalkylbladet.
Nå; om alla tål 3 skador så behöver personer med värde 1-2 alltid använda minst 2 respektive 3 anfall för att döda någon. Och då kan båda höja sina värden ett snäpp genom att skaffa ett vapen.
Den som har 1 i värde behöver antagligen minst fem anfall på sig för att mörda någon helt och hållet. Även med 7 i värde (6 plus vapen) har man bara 77% chans att döda med ett enda anfall. Den som har värde 7 dödar dock nästan helt säkert på sitt andra anfall.
Få överlever längre än tre stridsrundor.
Detta kan tänkas vara överjävla dödligt, men så är ju Null State också tänkt. Jag brukar säga att om man inte avverkar 2-3 rollpersoner per spelare och timme så spelar man fel... Det ska dös och lemlästas till höger och vänster, nya rollpersoner ska skapas i all hast medan klockan tickar ner.
Tankar?
Därmed blir regelsystemet såhär:
1) Slå så många tärningar (t6) du har i värdet. Lägg till en tärning om du är beväpnad.
2) Räkna antal lyckade (4-6 är lyckade).
3) Antal lyckade = hur bra du lyckades. Om du är i strid är antal lyckade = hur mycket skada du delar ut.
4) Vid tävling lyckas den med flest lyckade. Om det är oavgjort gör båda skada.
Rätt simpelt, eller hur? Snabbt är det också.
Dock betyder detta att jag definitivt behöver minska antalet skador man tål. I gamla systemet, som dubblade skadan om man använde vapen, tålde man 6 skador. Tanken var att man normalt sett inte skulle palla mer än max 2-3 träffar.
Jag har gjort ett google calc-blad där jag räknat ut dödligheter. Jag är helt sjukt nöjd över att ha hittat google calc's BINOMDIST-funktion; den gör alla tunga lyft i det där kalkylbladet.
Nå; om alla tål 3 skador så behöver personer med värde 1-2 alltid använda minst 2 respektive 3 anfall för att döda någon. Och då kan båda höja sina värden ett snäpp genom att skaffa ett vapen.
Den som har 1 i värde behöver antagligen minst fem anfall på sig för att mörda någon helt och hållet. Även med 7 i värde (6 plus vapen) har man bara 77% chans att döda med ett enda anfall. Den som har värde 7 dödar dock nästan helt säkert på sitt andra anfall.
Få överlever längre än tre stridsrundor.
Detta kan tänkas vara överjävla dödligt, men så är ju Null State också tänkt. Jag brukar säga att om man inte avverkar 2-3 rollpersoner per spelare och timme så spelar man fel... Det ska dös och lemlästas till höger och vänster, nya rollpersoner ska skapas i all hast medan klockan tickar ner.
Tankar?