Nekromanti [Null State] - ordtråden

hakanlo

Hero
"Twist" känns mycket mer Null State-igt än "vändning".

När man talar vardagligt om den senaste agentfilmen säger man "... och så var det förstås en rejäl twist i slutet". "Vändning" känns mer som en allmän term för att beskriva litteratur. Null State är mer film än litteratur. Vidare är tilltalet i Null State mer direkt och populärt än akademiskt och hyperkorrekt.

Ytterligare en sak: jag undrar om inte "vändning" litterärt ofta används för att beteckna en storys perepeti snarare än det man vanligen avser med twist? Jag är inte säker, men i så fall kan "vändning" vara tvetydigt eller aningen missriktande.

Om "twist" används bör pluralformen vara "twistar". Främmande ord brukar oftast få svenska böjningsmönster när det går, och med "twist" är det inga problem.

Att det står listat i SAOL som en dans är inget att bry sig om. Visst, det är bra att följa SAOL, men det är alltid så att alla ord inte finns med där.

Det du kan göra är att i texten claima definiera "twist" som en term - alltså, första gången den nämns skriver du ordet med kursiv text och förklarar vad du avser, dvs typ "ditt scenario bör alltid ha en twist. Med det menas en överraskande vändning i historien, då det agenterna tidigare tagit för sanning i ett slag visar sig vara skenbilder och tomma fasader". Om du gör så kan du använda ordet "guleböj" om du vill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Slår man mot eller för en egenskap?

Alltså, slår man ett slag mot styrka eller ett slag för styrka?

krank

Mina korrläsare tycks inte 100% överens vad gäller användandet av könsord i svordomar i texten.

Det gäller alltså en exempeltext; en exempelrollperson som använder "Kuken!" som svordom när det skiter sig. Vad tycker ni? Jag kanske är en depraverad typ, men för mig är det en del av min dagliga vokabulär och jag reagerar inte så mycket på det.

Ram

Skev
krank said:
Mina korrläsare tycks inte 100% överens vad gäller användandet av könsord i svordomar i texten.

Det gäller alltså en exempeltext; en exempelrollperson som använder "Kuken!" som svordom när det skiter sig. Vad tycker ni? Jag kanske är en depraverad typ, men för mig är det en del av min dagliga vokabulär och jag reagerar inte så mycket på det.
Hur mycket tillför "Kuken!" för dig i stället för "Fan!" eller liknande? Eller "#¤¤%#%¤"?

krank

Ram said:
Hur mycket tillför "Kuken!" för dig i stället för "Fan!" eller liknande? Eller "#¤¤%#%¤"?
För mig har kuken en lite punkigare känsla, "fan" svär en medelålders man i en relationsdramakomedi på SVT. "#¤¤%#%¤" svär bara seriefigurer som bryr sig om comics code eller liknande, eller riktar sig mot barn.

Ja, alltså, det är de associationer jag får, det jag upplever kuken tillför, som de andra inte tillför. Därmed inget ont om medelålders män eller seriefigurer.

EDIT: "piss", "skit" och "helvete" är alternativ jag övervägt, men jag tror att åtminstone helvete och skit redan använts, och jag vill inte att läsaren ska få för sig att jag har dåligt svordomsordförråd...

Ram

Skev
krank said:
För mig har kuken en lite punkigare känsla ...
Tycker det är ett asbra argument för kuken.

F.ö. kan jag tillägga att "Piss" som svordom är helt ute i min bok. Det funkar i "Du är fan inte värd ett piss", men inte som svordom. Skit är marginellt bättre. Jag föredrar "Satans djälva helvetes ...!". :gremsmile:

rjonas

Hero
För mig är kuken helt okej. Jag gillar dock svordomarna i serien Berglins bäst: Vaff, föff och helv.

krank

Siffror.
De skrivregler jag hittar säger i princip "ord upp till 12, men blanda inte".

Det jag tänker: </p>

- Det är svårt att räkna på ordtal; "fem plus sju" tar längre tid (iaf för mig) att greppa än "5 plus 7". Alltså bör det vara siffror när man räknar. </p>

- Det blir svårläsligt när det blir många siffror. "4 slår 3, 2 slår 1" är nästan oläsligt. Samtidigt som en jämförelse tekniskt sett är en räkning. </p>

Vad har ni för tankar?
</p>

solvebring

Superhero
Indeed!

Siffror när det är relaterat till värden och regler. När man räknar med det eller relaterar till någonting regeltekniskt som har med siffror att göra så bör det också skrivas med siffror: 1, 2, 3 osv.

I andra fall ord.

Så har jag alltid förhållit mig till detta iaf.

Om jag snackar om antalet spelare så skriver jag exempelvis "... rekommenderas minst tre stycken". Om jag däremot anger utgången av en tärningspöl skriver jag "... 5 + 3 + 6 = 14". Om jag berättar om tärningarnas funktion skriver jag t.ex. "...fyra sexsidiga tärningar". Om jag däremot anger en tärningskombination skriver jag t.ex. "... 2T6+1". Ja, bjabba, bjabba, bjabba. You all get it. =)

Big Marco

Läskig
krank said:
Slår man mot eller för en egenskap?

Alltså, slår man ett slag mot styrka eller ett slag för styrka?
Beroende på regelsystem kan även "med" vara korrekt. "Slag med styrka". Två varianter är "slå Styrke-slag" eller "slå ett slag (styrka)".

krank

solvebring said:
Om jag däremot anger en tärningskombination skriver jag t.ex. "... 2T6+1". Ja, bjabba, bjabba, bjabba. You all get it. =)
Så, några exempel att förhålla sig till:

Om en rollperson till exempel har 3 i Styrka, så är tärningsresultaten 1, 2 och 3 lyckade, men 4, 5 och 6 misslyckade.
Om
båda lyckas så vinner den med högst resultat på tärningen. En fyra
vinner över en trea, en tvåa över en etta. Om båda lyckats och har samma
resultat blir det oavgjort.
Rätt/fel? Siffror/bokstäver?

hakanlo

Hero
Jag har rekommenderat emot användningen av det ordet. Jag kan hålla med om att det ger en "punkigare" känsla och liknande, och jag själv bryr mig inte om att det det står i text, eller att det spontant brists ut i vid spelbordet. Men det känns en smula... onödigt... att flasha könsord i en tryckt produkt när det går lika bra med "helvete!".

Men jag tror det är ett ord som är onödigt att använda, eftersom det kan få en del personer att tycka det är stötande(även om man definitigt kan tycka det är värre att en av agenterna blir slafsad till köttfärs i ett annan exempel - men ta för Guds skull inte bort det!). Man kan också tycka att det är lite barnsligt.

Betänk att om man skriker "kuken" under en fotbollsmatch ger det automatiskt rött kort - alltså, ett känsligt ord för vissa.

Hade det varit tänkbart att låta personen skrika "fitta"?

Äh. Jag är kanske bara gammal och mossig.

Tillägg: Jag inser nu att min inlägg bara bevisar att "kuken" är punkigt! Så är det det som är avsikten, kör på då.

krank

Sereg said:
"Helvete" eller "Fan" funkar bättre tycker jag.
Jag tycker nog att de känns lite... Fantasilösa. Tecken på dåligt svordomsförråd, liksom.

Jag är dock absolut inte helt övertygad om att kuken nödvändigtvis är bäst; men jag vill nog ha något lite punkigt och fantasifullt.