Nekromanti Null State på DanCon!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Jag fick förmånen att speltesta Null State med två grupper a' tre forumiter på DanCon. Ett av mina mål med konventet var att få spela med Genesis, Simon och TheSod - och det fick jag!

Först ut var en grupp bestående av Pilzeman ("Dash"), Genesis ("Hardcore") och TheSod ("Walter (PPK)").

Jag förklarade världsläget och spelets fokus, och bläddrade febrilt i mina medtagna nummer av Illustrerad Vetenskap. Problemet var att numren knappt innehöll någon teknik eller tekniska landvinningar... Det var mest urinvånare och nya pilotdräkter, och det kände jag inte riktigt att jag kunde göra något coolt av. Till slut hittade jag lite oljeplattformar och en om urhavens blodtörstiga hajar...

Mina spelledaranteckningar var ungefär såhär:

Oljeplattform - förråd, sovbunkar, vaktpass - fiskmän, larmsystem
Undervattensbas - labb, akvarium - urfiskar,fiskmän, stressade soldater, larmsystem

Jag skrev alltså ner två platser (i anslutning till varandra) och några saker jag ville ha med, plus några hinder.
Medan jag gjorde dessa kollade jag på de nyskapade rollpersonerna för att vara säker på att ingen bara hade specialiteter som inte alls funkade på en oljeplattform, att alla skulle kunna fylla en funktion.


Sedan var det dags att ge sig in. Teamet, bestående av agenterna Dash, Hardcore och Walter (PPK), satt i en helikopter på väg ner till en oljeplattform utanför sydamerikas kust. Militären hade förlorat kontakten med den, och Null State hade noterat att plattformen dels inte levererat någon olja sedan den byggdes för över ett decennium sedan och dels mottog lite för mycket förnödenheter för en vanlig oljeplattform...

Det är dessutom 60 minuter tills plattformen rasar ner i en undervattensspricka, som den av någon anledning byggts precis bredvid...

Tick-tick.

Omedelbart när helikoptern landar ger sig agenterna in och börjar reka stället. Bland det första man stöter på är en död arbetare (eller, han är klädd som en arbetare, men har tom namnbricka), vars strupe slitits sönder av någon eller... något. Med något större försiktighet leder undersökningarna längre in i basen. Efter ett tag tar man sig in i den centrala kammaren, där en låtsas-oljeborr visar sig vara en hiss längre ner - men något lurar i den stora nedsläckta salen, och hissen kräver fingeravtryck och kod. Hardcore går för att hämta ficklampor och annat i ett förråd, men ambushas på vägen av en fisk/människohybrid som han helt enkelt slår ihjäl. "Aha, fucking fiskmän". Förutom ficklampor hittar Hardcore också... en tryckluftsborr! Och dykardräkter, eftersom det är osäkert om bara fiskmän egentligen ska åka hiss.

Fiskmannen har fortfarande soldatkläder på sig och dessutom sitt gamla keycard. Som han hjälpsamt nog skrivit sin kod på, för att inte glömma. Fisksoldatens hand och keycard låter gänget åka ner i hissen...

Kartan som bifogas ritade jag upp på plats; hela tiden bara något rum eller två före spelarna i tanken.

30 minuter kvar.

Ner mot den hemliga basen... Ganska snart stöter gänget på laboratorier där det både finns stora glastankar med misslyckade fiskhybridsexperiment, men också en än större, med en stor grotesk hajliknande fisk med bölder och konstiga utväxter. Den dödar de genom att pumpa ut vattnet ur dess tank.

De upptäcker också att det finns ett gäng helt vanliga soldater kvar, som barrikaderat sig i ett rum och skjuter på allt som rör sig. I striden mot dem går en av agenterna åt... Vem var det? Var det Dash? Hursomhelst, det visar sig att en av soldaterna är en Null Stateinfiltratör. Tyvärr har inte han heller nån direkt koll på vad som hänt... men gruppen kan nog baserat på den stora hajen och det de sett räkna ut vad som är på G, så att säga. Man hittar också ännu en stor haj i ett gigantiskt akvarium.


I slutänden bestämmer sig gruppen för att spränga stället och fly i en ubåt de hittade, och sedan använda ubåtens torpeder för att ta ihjälp överlevande fiskmän från plattformen etc. Man matar också den stora hajen i akvariet med en av bomberna (bomberna hittades i förrådet nere i basen).

Precis innan bomberna briserar, så anfaller en fiskman som gömt sig på ubåten Walter (PPK) och slafsar honom rätt rejält innan Hardcore kör upp sin tryckluftsborr där solen inte når. På fiskmannen, då.

I övrigt följs planen; man torpederar oljeplattformen när den faller ner i sprickan. Allt tycks frid och fröjd. Överlevande agenter tar sig via ubåten i land.

Men... har man inte bara sett tre fiskmän? En uppe, en man dödade i basen, en på ubåten? Fanns det inte fyra tankar? Just det! En slemmig skugga smyger sig ut från ubåten när agenterna lämnat den...

---

Ojojoj, vad det är drygt att skriva krönika när man är lagom konventsbakis (inte alkohol, bara snedvridet dygn, för mycket socker och kattallergi)... Jag har säkert missat en massa grejer.

Genesis tyckte att det kändes old-schooligt och påpekade att det är ganska linjärt, vilket såklart är fallet. Målet är ju bestämt, däremot sättet de väljer att ta hand om problemen på vägen är det inte. Det fanns inga färdiga lösningar.

Sedan pratade vi lite om det här med tråkiga dödsspiraler. Det är en förhållandevis hög risk att ens rollperson efter en skada blir helt värdelös resten av äventyret. En snabb fix är väl att helt enkelt säga att specialiteter aldrig sjunker längre än till 1... Det testade jag med den andra gruppen, den med Simon, LordTengil och Catboots.

Får se när jag orkar skriva om deras möte med de datoriserade mördarbina...
 

Attachments

Top