Nu kommer inte hela rapporten här och nu; jag ska scanna in kartan och rollpersonerna och lite sånt sen. Tänkte plita ner lite intryck, idéer och tankar innan de försvinner.
Spelade gjorde Cybot, Arvidos, Rising och Dr Graevling. Det var fett najs; lite av ett dream team. Humöret var på topp och fullt av bejakande positiva utrop redan när vi trädde in i rummet vi annekterade för våra syften.
Vad hände då? Rollpersonerna åkte rymdskyttel till en rymdstation i omloppsbana kring solen, som forskade kring solens "mörka tvilling", den bruna jätte som kallas Nemesis (googla får ni se, teorierna är ascoola). det visade sig sedan att stationen still stor del ägdes av Google, av nån anledning...
Nåväl; man undersökte saker, Rising gillade att spränga saker, folk for ut i rymden och dog av explosioner. Tempot var högt, och vi spelade 60 minuter i realtid - efter 60 minuter skulle stationen störta in i solen. Man lyckades ta reda på vad som hänt, och ge sig därifrån i escape pods innan stationen for in i solen, men man misslyckades med att hindra de av utomjordiskt signalvirus förvandlade besättningsmedlemmarna från att sno skytteln och åka mot jorden... Allt var ballt, swish bang! och humöret var på topp. Många goda och för all del onda skratt. Kanske beskriver jag händelseförloppet i mer detalj senare.
Sammanfattning av vad jag kommer på ska fixas:
- Guide för nybörjaren hur man improviserar en karta till en bas. Tydligen upplevde åtminstone en del av de kring bordet att kartan jag använde var förberedd, men i själva verket hittade jag bara på. Det kändes coolt.
- Hälsomätaren behöver förtydligas; både med liten dödskalle för att visa riktningen och kanske med små pilar för att visa att skador begränsar övriga värden.
- Det är bra med listor, fler såna.
- Längre kampanjer; delvis lyckat eller hellyckat? Få extra poäng på nästa uppdrag, om man kör kampanj. Bygger på att operatören nästa gång kan vara mer noga i att välja agenter.
- Jag behöver bli bättre på att integrera rollpersoner i berättelsen. Nu hade vi två från början som inte alls passade. men det var askul ändå.
- Tidsgränsen är awesome, och ska fortsätta vara en mycket stark rekommendation.
- Old School Gaming-tänket med att man säger vad man gör när man undersöker saker, det ska förklaras och utvecklas i regeltexten.
- Jag tror att det ska finnas skrivet i boken lite hur man kan tänka för att improvisera regler under flödande spel. behövs regler för att avgöra vilka som skadas av en stor explosion? Radiakförgiftning? Nåt annat? Bygg själv!
Spelade gjorde Cybot, Arvidos, Rising och Dr Graevling. Det var fett najs; lite av ett dream team. Humöret var på topp och fullt av bejakande positiva utrop redan när vi trädde in i rummet vi annekterade för våra syften.
Vad hände då? Rollpersonerna åkte rymdskyttel till en rymdstation i omloppsbana kring solen, som forskade kring solens "mörka tvilling", den bruna jätte som kallas Nemesis (googla får ni se, teorierna är ascoola). det visade sig sedan att stationen still stor del ägdes av Google, av nån anledning...
Nåväl; man undersökte saker, Rising gillade att spränga saker, folk for ut i rymden och dog av explosioner. Tempot var högt, och vi spelade 60 minuter i realtid - efter 60 minuter skulle stationen störta in i solen. Man lyckades ta reda på vad som hänt, och ge sig därifrån i escape pods innan stationen for in i solen, men man misslyckades med att hindra de av utomjordiskt signalvirus förvandlade besättningsmedlemmarna från att sno skytteln och åka mot jorden... Allt var ballt, swish bang! och humöret var på topp. Många goda och för all del onda skratt. Kanske beskriver jag händelseförloppet i mer detalj senare.
Sammanfattning av vad jag kommer på ska fixas:
- Guide för nybörjaren hur man improviserar en karta till en bas. Tydligen upplevde åtminstone en del av de kring bordet att kartan jag använde var förberedd, men i själva verket hittade jag bara på. Det kändes coolt.
- Hälsomätaren behöver förtydligas; både med liten dödskalle för att visa riktningen och kanske med små pilar för att visa att skador begränsar övriga värden.
- Det är bra med listor, fler såna.
- Längre kampanjer; delvis lyckat eller hellyckat? Få extra poäng på nästa uppdrag, om man kör kampanj. Bygger på att operatören nästa gång kan vara mer noga i att välja agenter.
- Jag behöver bli bättre på att integrera rollpersoner i berättelsen. Nu hade vi två från början som inte alls passade. men det var askul ändå.
- Tidsgränsen är awesome, och ska fortsätta vara en mycket stark rekommendation.
- Old School Gaming-tänket med att man säger vad man gör när man undersöker saker, det ska förklaras och utvecklas i regeltexten.
- Jag tror att det ska finnas skrivet i boken lite hur man kan tänka för att improvisera regler under flödande spel. behövs regler för att avgöra vilka som skadas av en stor explosion? Radiakförgiftning? Nåt annat? Bygg själv!