Nekromanti [Null State] Skrivregler -- interpunktion och listor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo... Null State har ett antal listor. Nu funderar jag hur de ska formateras.

Här har vi några olika listor:

Lista 1:
  1. Övergripande intrig
  2. Delproblem
  3. Hinder
Lista 2:
  • Det är en operatör som vänt sig mot Null State och släppt ut nanovirus i syfte att distrahera rollpersonerna medan hon tar sig in i Null States databaser.
  • ”Utomjordingen” rollpersonerna jagar visar sig vara en artificiell intelligens som stulit en militär robotprototyp och rymt från sina militära skapare.
  • Problemtyp – vilken sorts problem är det?
  • Miljö – vad är det för typ av omgivning?
  • Platser – vilka konkreta platser finns i den miljön?
  • Tidsgräns – händer något om spelarna inte lyckas lösa problemet i tid? I så fall vad?
Lista 3:

Öppna stadsmiljöer
  • Ett övergivet sjukhus där någon fortfarande betalar för elen.
  • En polisstation där det finns något radioaktivt bland beslagtaget gods.
  • Ett museum som saknar flera värdefulla artefakter.
  • En skola som ligger precis i vägen för…
  • En smutsig källare där pengar, varor och personer byter ägare.
  • En fotostudio där någon rivit ut all film ur kamerorna.
  • En bro under vilken de hemlösa börjat dö av mystiska orsaker.
Lista 4:

Det är 60 minuter tills…
  • …zombiehorden anfaller.
  • …de nedsövda besättningsmännen vaknar.
  • …nanoviruset aktiveras och får blodet att koka i ådrorna på de som infekterats.
  • …det livsuppehållande systemet stängs av.
  • …hela militärbasen rasar ner i sprickan.
  • …atombomben sprängs.
  • …flygplanet måste nödlanda.
  • …nervgasbehållarna punkteras och släpper ut sitt dödliga innehåll över hela London.
  • …rymdstationen brinner upp i atmosfären.
  • …nätverket startar upp så att AI:n kan rymma ut på internet.
PROBLEMET

...är att jag skulle behöva konsekventa, vettiga regler för det här. För som synes är jag inte konsekvent just nu.

Enligt den här länken så borde, om jag fattat det rätt, den fjärde listan (60 minuter...) bara ha punkt i slutet på den sista listpunkten, och alla ellipsisar (... alltså) ska bort. Övriga kanske är att betrakta som "hela meningar"?

Den här komplicerar det hela lite genom att lägga in en hybridvariant. Där skulle då alla utom 60 minuter-listan också kunna ha liten bokstav och punkt bara på den sista listpunkten. Eller ska den andra listans listpunkter betraktas som hela meningar och ha stor bokstav och punkt på alla listpunkter?

Vad tycker ni?

gizmo

temporary sunshine
krank;n35870 said:
Enligt den här länken så borde, om jag fattat det rätt, den fjärde listan (60 minuter...) bara ha punkt i slutet på den sista listpunkten, och alla ellipsisar (... alltså) ska bort. Övriga kanske är att betrakta som "hela meningar"?

Den här komplicerar det hela lite genom att lägga in en hybridvariant. Där skulle då alla utom 60 minuter-listan också kunna ha liten bokstav och punkt bara på den sista listpunkten. Eller ska den andra listans listpunkter betraktas som hela meningar och ha stor bokstav och punkt på alla listpunkter?

Vad tycker ni?
Hela meningar är bara saker med subjekt, predikat, objekt. Bara lista 1 innehåller hela meningar.
Själv skulle jag inte avsluta annat än hela meningar med punkt (förutom sista punkten i listan).

Punkterna i lista 3 avslutar en påbörjat mening men är inte själva hela meningar.
Själv skulle jag avsluta dem med semikolon, den sista med punkt. Det är i grunden inget annat än en uppräkning.

I alla fall som inte är hela meningar, går det med både stor eller liten bokstav i början. Du kan välja, men va konsekvent.

Ellipserna tror jag är mest en smaksak, jag skulle tro varken eller är inkorrekt.
Men själv skulle jag definitivt köra utan. Onödig fyllsel. Man läser ju varje punkt tillsammans med srartdelen som en vanlig mening. Skulle du skriva ut alla skulle du inte heller ha ellipser.
Snow said:
Du menar att lista 2 är meningar va? (lista 1 är det knappast).

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag tycker det ser helt okej ut, det är olika sorts listor. Däremot skulle jag sätta mellanslag innan och efter ellipsen eftersom den bryter av en mening och inte ett ord. Jag skulle inte ta bort dem.
Kanske skulle listorna kunna typas på olika sätt för att särskilja sig, om du känner att det är ett problem att de är formaterade olika.

Lista 1 kan få punkter i stället för siffror.

Lista 2 mixar olika innehåll i olika satser. Vad är listans budskap? Checklista för skrivande av äventyr eller förslag på övergripande intriger? Formateringsmässigt ser den bra ut.

Lista 3 behöver bara ett kolon efter rubriken ("Öppna stadsmiljöer:"). Möjligen fler, eller färre, meningar som avslutas med ellipsis.

Lista 4 blir väl lite speciell, i och med att varje punkt i listan ska avsluta meningen som rubriken inleder. Kan formateras om till
"Om 60 minuter händer följande:
•Zombiehorden anfaller.
•De nedsövda besättningsmännen vaknar."
osv.

Då tror jag att det är mer konsekvent.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lista 1 är en strukturlista med vilken ordning man ska jobba när man hittar på ett scenario. Först övergripande, sedan borrar man ner.

Lista 2 är exempel på twister i övergripande intriger.

Lista 3's "Öppna statsmiljöer" är en rubrik, och inga andra rubriker i hela spelet har kolon. Jag borde kanske gjort det tydligare.
Mannen i skogen said:
Kan ettan börja som en punktlista med de övergripande momenten, vilka sedan blir rubriker med nya punktlistor med likadan formatering?