Nekromanti Numenera?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För några månader sedan (vet inte hur många, kan ha varit länge sen) hörde jag lite om Numenera.. En fantasyvärld som säger sig vara ny och fräsig. Just då var min reaktion "meh".

Sedan blev det en kickstarter för Torment: Tides of Numenera. Och eftersom jag gillade Planescape: Torment så blev jag också intresserad av denna "uppföljare".

Och så blev jag påmind om Numenera.

Rollspelet är inte släppt än. Det finns ett gäng makalöst snygga illustrationer på hemsidan, och av vad jag kan utläsa är det något slags fantasy-med-teknologigrejs-variant.

Jag är väldigt pepp av bilderna, det enda som hindrat mig från att förbeställa PDF:en på drivethrurpg är att det av nån anledning känns som en såndär bok man gärna vill ha i fysiskt format. Den verkar massiv och framför allt snygg. Jag gillar stämningen i bilderna. Det verkar vara ett enkelt och ballt rollpersonsskapande.

It’s built, in fact, like constructing a sentence that describes your character. Each character has a type, a descriptor, and a focus. The sentence looks like this:

I am a [descriptor] [type] who [focus].

In other words, descriptor is an adjective, type is a noun, and focus is a verb. So you might say, “I am a tough glaive who controls beasts.” Or perhaps “I am a clever nano who crafts illusions.” Or even, “I am a graceful jack who explores dark places.” This means that foci always have interestingly constructed names like, “Commands Mental Powers,” or “Exists Partially Out of Phase.” It’s odd at first, but once you’re used to it, it’s fun.
Sen verkar det dessutom finnas lite stats och skills och sånt, tyvärr.

Och så sägs det att spelet ska avlasta SL en hel del och ge massa bra råd, tips och hjälp att improvisera och spelleda...

Vem vet mer?
Är ni pepp?
Verkar det ballt?
Tror ni det blir bra?

EDIT: Korrigerad stavning

krank

Re: Numenara?

http://www.numenera.com/game-play/actions-in-numenera/

The thing to remember–and this is the kind of thing that makes people’s heads kind of explode when they first hear it, so hang on–is that this is the way everything works. The players are always making the rolls, and the GM is moderating the task levels. So in combat, when the character attacks, the player rolls for the attack. When the NPC attacks the character, the player rolls for her character to dodge.
Jag vet inte om jag tycker att det är "HEAD ASPLODE"-nivå på den där mekaniken; visst har vi sett den nånstans? Egentligen är den ju raka motsatsen till det jag gillar (jag vill ju helst att SL ska slå alla tärningar dolt) men jag gillar tanken. Är lite sugen på att se det in action.

krank

Oh, Numenara hade tydligen en egen helt vansinnig kickstarter. En HALV MILJON DOLLARS?!

Och fortfarande hittar jag inte ett ord om saken här på wrnu?

anth

Vetefan

Eftersom Monte Cook hoppade av jobbet som lead designer för DnD:Next för att göra Numenara så måste det, rent objektivt, vara bättre än DnD:Next.

anth

Vetefan

krank said:

The players are always making the rolls, and the GM is moderating the task levels. So in combat, when the character attacks, the player rolls for the attack. When the NPC attacks the character, the player rolls for her character to dodge.
Jag vet inte om jag tycker att det är "HEAD ASPLODE"-nivå på den där mekaniken; visst har vi sett den nånstans?
Jo då, det är en optional rule i boken Unearthed Arcana från 2004 - och jag har använt den i DnD4.

krank

anth said:
Eftersom Monte Cook hoppade av jobbet som lead designer för DnD:Next för att göra Numenara så måste det, rent objektivt, vara bättre än DnD:Next.
Jag är alldeles för ointresserad av Next och alldeles för oinsatt i Cook för att kunna säga varken bu eller bä om det där. Jag har hört Cooks namn och nån gång i urtiden gjorde jag ett försök att läsa Ptolus, det är väl ungefär vad jag har i ryggsäcken på det området...

Arfert

Facit

Jag med. Det gäller bara att inte bli lurad av att bilderna är tokbra. Det är ju lätt att göra.

krank

Arfert said:
Jag med. Det gäller bara att inte bli lurad av att bilderna är tokbra. Det är ju lätt att göra.
Och trots det finns det så jäkla många rollspel med fula bilder... =)

//Krank, som skulle kunna köpa Numenara som ren "konstbok", lite beroende på hur frekvensen bilder kontra text är.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Lätt men dyrt, skulle jag vilja påstå =)

Det enda man behöver göra för att få skitsnygga bilder är att punga ut med en smärre (eller ibland större) förmögenhet.

Arfert

Facit

ja, jag önskade att jag hade råd med "lyxillustratörer" och glassigt tryck. Det verkar ju ändå vara det viktigaste för en majoritet. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître

krank said:
It’s built, in fact, like constructing a sentence that describes your character. Each character has a type, a descriptor, and a focus. The sentence looks like this:

I am a [descriptor] [type] who [focus].
Uppenbarligen snott rakt av från Det sjätte inseglet. :gremsmile:

Sodivra

Champion

Jag gillar det jag sett av settingen, vacker och spirituell, liksom. Det väcker visioner och nyfikenhet i mig, och det räcker för att sätta igång. Jag är ganska inne på kloster och filosofi just nu, och jag tycker Cook fångar det lite när han skriver att i ett samhälle så finns det här och i ett samhälle finns det här, olika främmande och märkliga villkor för livet och medvetandet beroende på lokal kunskap, liksom. Om ni fattar vad jag menar? Äh, det är så jag grokkar det iallafall, och jag vet att jag skulle nog kunna göra balla möten och scener av det.

Systemet verkar vara något jag kan använda, även fast jag spelar utifrån ett samberättarparadigm? Vi får se. Om inte så vet jag hur jag kan hacka det. Men först och främst vill jag se uppleva Monte Cook själv har tänkt sig.

Jag vill spela det, med andra ord!

krank said:

The thing to remember–and this is the kind of thing that makes people’s heads kind of explode when they first hear it, so hang on–is that this is the way everything works. The players are always making the rolls, and the GM is moderating the task levels. So in combat, when the character attacks, the player rolls for the attack. When the NPC attacks the character, the player rolls for her character to dodge.
Jag vet inte om jag tycker att det är "HEAD ASPLODE"-nivå på den där mekaniken; visst har vi sett den nånstans? Egentligen är den ju raka motsatsen till det jag gillar (jag vill ju helst att SL ska slå alla tärningar dolt) men jag gillar tanken. Är lite sugen på att se det in action.
Jag tycker det är teh shit. Efter Apocalypse World så tittar jag som SL på andra spel och är helt "måste jag slå tärningar som SL nu?? stööööön!"

Approachen att endast spelarna slår tärningar flätas ihop väldigt bra med det som jag kallar The Zen of Apocalypse World i den här artikeln, så jag hoppas det är ett fruktbart tankesätt även i Numenara. Obs, kanske inte helt förståeligt det jag skriver i länken, det är lite oslipat. För den som vill kan jag försöka förklara noggrannare.

Så, avslutande omdöme: Jag är nyfiken! (Vilket är ett ännu bättre omdöme än "Jag är positiv!" :gremsmile: )

Max Raven

T12-kultist

Som extremt oinsatt, så ska det enligt vad jag hört vara väldigt likt 3.X*, fast i "framtiden" och med en del extramekaniker (och om man ogillar stunts bör man verkligen ogilla "klanta dig eller få inte exp"-mekaniken). Så rent designmässigt så är casters Op och fighters suger fett, förutom i allra första början.

Jag är extremt ointresserad.

*Som Cook var en av chefsdesignerna för.

krank

Max Raven said:
Som extremt oinsatt, så ska det enligt vad jag hört vara väldigt likt 3.X*, fast i "framtiden" och med en del extramekaniker (och om man ogillar stunts bör man verkligen ogilla "klanta dig eller få inte exp"-mekaniken). Så rent designmässigt så är casters Op och fighters suger fett, förutom i allra första början.
Långt mer än jag hört iaf =)

Låter som att man eventuellt får modda systemet eller byta ut det om man ska spela. Tur att det mest är estetik och spelvärld som lockar mig =)

Max Raven

T12-kultist

krank said:
Låter som att man eventuellt får modda systemet eller byta ut det om man ska spela. Tur att det mest är estetik och spelvärld som lockar mig =)
Jag har nog missat charmen med Numenera där, själv. Fast jag gillade inte Scrapped Princess heller (även om jag tyckte om Arvet från Shannara-böckerna när det begav sig).

En del snygg artwork, dock.

/surgubbar sig

krank

Max Raven said:
Jag har nog missat charmen med Numenera där, själv. Fast jag gillade inte Scrapped Princess heller (även om jag tyckte om Arvet från Shannara-böckerna när det begav sig).
Shannaraböckerna gillade jag som fasen. Eller, jag gillade dem fram tills man fick reda på just den grejen, då. För det var väl inte uppenbart från början? Om det var det var väl jag helt enkelt för ung och dum...

Men jag känner att konceptet tilltalar mig mer nu än tidigare. Så länge det inte ser ut som Scrapped Princess; det är något med anime-fantasyestetik som verkligen får mig att känna "nej tack". Plotten verkade ball dock, av det jag läste på Wikipedia.

Jag vet inte, det var något med artworken som fick det att funka i mitt huvud...

Max Raven

T12-kultist

krank said:
Max Raven said:
Shannaraböckerna gillade jag som fasen. Eller, jag gillade dem fram tills man fick reda på just den grejen, då. För det var väl inte uppenbart från början? Om det var det var väl jag helt enkelt för ung och dum...
Nej, har för mig att man kan lista ut det rätt tidigt i Arvet-böckerna, men lite osäker på när det dyker upp annars - har vaga minnen att jag märkte det när de slogs mot kräcklan eller vad-den-nu-hette.

krank said:
Men jag känner att konceptet tilltalar mig mer nu än tidigare. Så länge det inte ser ut som Scrapped Princess; det är något med anime-fantasyestetik som verkligen får mig att känna "nej tack". Plotten verkade ball dock, av det jag läste på Wikipedia.
Eh, estetiken just i Scrapped Princess var inte snygg (det var mycket .hack-era över det) men anime-fantasy kan se snyggt ut.

Bolongo

Herr Doktor

Visst är det ute nu?

Jag har i alla fall PDF:en. Men det kanske bara är vi Kickstarter backers som fått den ännu. :gremtongue:

Jag hade kunnat replikera på en del missuppfattningar i den här tråden, men jag vill göra en ordentlig genomläsning först. Sedan lägger jag mina vana trogen upp recension på min blogg. :gremwink:

krank

Bolongo said:
Visst är det ute nu?

Jag har i alla fall PDF:en. Men det kanske bara är vi Kickstarter backers som fått den ännu. :gremtongue:

Jag hade kunnat replikera på en del missuppfattningar i den här tråden, men jag vill göra en ordentlig genomläsning först. Sedan lägger jag mina vana trogen upp recension på min blogg. :gremwink:
Ser fram emot recensionen! Och alla ev. kommentarer du har på vägen. Jag är som sagt jäkligt pepp på produkten som sådan.

PDF:en släpps officiellt den 14:e.