För några månader sedan (vet inte hur många, kan ha varit länge sen) hörde jag lite om Numenera.. En fantasyvärld som säger sig vara ny och fräsig. Just då var min reaktion "meh".
Sedan blev det en kickstarter för Torment: Tides of Numenera. Och eftersom jag gillade Planescape: Torment så blev jag också intresserad av denna "uppföljare".
Och så blev jag påmind om Numenera.
Rollspelet är inte släppt än. Det finns ett gäng makalöst snygga illustrationer på hemsidan, och av vad jag kan utläsa är det något slags fantasy-med-teknologigrejs-variant.
Jag är väldigt pepp av bilderna, det enda som hindrat mig från att förbeställa PDF:en på drivethrurpg är att det av nån anledning känns som en såndär bok man gärna vill ha i fysiskt format. Den verkar massiv och framför allt snygg. Jag gillar stämningen i bilderna. Det verkar vara ett enkelt och ballt rollpersonsskapande.
Och så sägs det att spelet ska avlasta SL en hel del och ge massa bra råd, tips och hjälp att improvisera och spelleda...
Vem vet mer?
Är ni pepp?
Verkar det ballt?
Tror ni det blir bra?
EDIT: Korrigerad stavning
Sedan blev det en kickstarter för Torment: Tides of Numenera. Och eftersom jag gillade Planescape: Torment så blev jag också intresserad av denna "uppföljare".
Och så blev jag påmind om Numenera.
Rollspelet är inte släppt än. Det finns ett gäng makalöst snygga illustrationer på hemsidan, och av vad jag kan utläsa är det något slags fantasy-med-teknologigrejs-variant.
Jag är väldigt pepp av bilderna, det enda som hindrat mig från att förbeställa PDF:en på drivethrurpg är att det av nån anledning känns som en såndär bok man gärna vill ha i fysiskt format. Den verkar massiv och framför allt snygg. Jag gillar stämningen i bilderna. Det verkar vara ett enkelt och ballt rollpersonsskapande.
Sen verkar det dessutom finnas lite stats och skills och sånt, tyvärr.It’s built, in fact, like constructing a sentence that describes your character. Each character has a type, a descriptor, and a focus. The sentence looks like this:
I am a [descriptor] [type] who [focus].
In other words, descriptor is an adjective, type is a noun, and focus is a verb. So you might say, “I am a tough glaive who controls beasts.” Or perhaps “I am a clever nano who crafts illusions.” Or even, “I am a graceful jack who explores dark places.” This means that foci always have interestingly constructed names like, “Commands Mental Powers,” or “Exists Partially Out of Phase.” It’s odd at first, but once you’re used to it, it’s fun.
Och så sägs det att spelet ska avlasta SL en hel del och ge massa bra råd, tips och hjälp att improvisera och spelleda...
Vem vet mer?
Är ni pepp?
Verkar det ballt?
Tror ni det blir bra?
EDIT: Korrigerad stavning