Re: Slåss (OT)
så förbannat svårt är det inte..
Tänk dig sen att någon springer ner för trappan, någon beskjuter dig med automateld från vardagsrummet och din partner har slängt sig ner mot golvet och du håller i din pistol. Först ska du bestämma dig om du ska skjuta, vem du ska skjuta och sen ska du TRÄFFA också. Förstår du mitt resonemang ang. att kunna slåss och att vara stridstränad?
Ett sista exempel: jag skulle kunna skjuta ihjäl en fallskämsjägare...lugnt..
Jag med.
men ställ mig på en matta mot en kille som har svart bälte i judo...skulle kanske stå två sekunder..
Vet han att du är otränad tar det nog fortfarande längre än två sekunder. Men jag tycker vi håller oss till svärd vs. skjuta eftersom ALLA kan svinga ett svärd och trycka på en avtryckare, men att be någon att göra ett judokast är inte riktigt samma sak.
att svärdsfight är mer konst än eldstrid..
I beg to differ. Har haft nöjet att träna med både västerländska svärd och katana (katana + wakizashi också, förbannat svårt men kul som tusan) och båda är tämligen kaotiska. Sparkar, greppningar, finter, sidoförflyttningar osv öppnar en hel del möjligheter för att saker går konstigt. Däremot i en eldstrid lägger du dig i skydd ASAP, spanar läget, angriper ditt mål. Det enda du kan göra som kaosar till det är nedhållande eller genomslående eld som då inte är direktbekämpande, men det är ju samma sak som att bara skjuta - fast man "missar". Visst, både nedhållande och genomslående eld har ett syfte, det första för att ens kamrater ska kunna ta en bättre position, det andra för att döda eller få målet att flytta sig. I en närstrid vill du ha din motståndare ur balans på ett eller annat sätt så att du kan nedgöra honom.
i eldstrid är det mycke mer slump och tillfälligheter
Min uppfattning är att om man sätter två soldater med varsin automatkarbin i ett mindre område är det den bästa skytten (inkluderat förmågan att reagera snabbt och hålla sig kall) som kommer vinna - såvida vi inte tar med kringgående rörelser och bakhåll i beräkningen.
Så nej, min gode vän, kaoset och slumpen finner du i närstriden, inte eldstriden. IMHO.