Nekromanti Nummer

L07uS

Veteran
Tjenare allihop. Jag har en enkel liten fråga och hoppas på ett logiskt svar. Vad skall man änvända nummer till på neotech 2 rollformuläret?? Jag är mycker konfunderad över denna sak. Kunde de inte tryckt in ett ställe där man kan skriva Stridsvana vettigt istället.

Foggmock

Myrmidon
Vad jag vet och sagt så är det nummer på en soldat.

Och dessutom är det bättre att hantera Stridsvana som en färdighet, eftersom långt ifrån alla har det.

L07uS

Veteran
Okej då förstår jag. Det jobbiga med stridsvana är att det känns lite dumt att sätta det bland de övriga fördigheterna. Tycker att det är bättre i eon där det finns en egen plats för det. Visst det går väl bra att skriva det längst ned blande de övriga färdigheterna men det är ändå ett störande moment i min annars nästan perfekta vardag.

Foggmock

Myrmidon
Men det ÄR ju en övrig färdighet och inte ett eget regelbegrepp som t.ex. Quadosh i Eon.

Dessutom är det större chans att man kan slåss i Eon än i Neotech.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Slåss

"Dessutom är det större chans att man kan slåss i Eon än i Neotech."

Är det?

Det borde väl ändå vara ytterst beroende av spelgrupp. Jag kan på rak arm säga att vår Neotechspelgrupp idkar bra mycket mer gladvåld än våran Eonspelgrupp.

/Naug, mycket skeptiskt till objektiviteten i uttalandet

L07uS

Veteran
Re: Slåss

Håller helt med. En vanlig bonne i Eon kan säkert slåss lika bra som en helt vanlig proletär i Neotech.

Foggmock

Myrmidon

Är det?

Ja, eftersom Eonspelare de facto är koboldiska. :gremgrin:

Seriöst dock, ja, det tror jag. Iallafall i min version av ett Mundana fyllt med motsättningar och småbråk där inte bara adelsmännen tränas i svärdskonst.

I mitt Jorden 2059 however, är du antingen soldat eller en av FÅ i ett gatugäng med skjutvapen om du kan hantera ett dylikt. Vapen är ovanliga, alltså.

Detta ligger såklart bakom en helig IMHO-sköld som jag missade att markera i första inlägget.

Och så ska jag tillägga att vi inte har något gladvåld i min Neotechvärld. Bara surt, skitigt och smärtsamt våld. Njae, inte bara, men nästan. Ett par råa röjactionsessioner har vi allt haft.

Magnus L

Hero

I mitt Jorden 2059 however, är du antingen soldat eller en av FÅ i ett gatugäng med skjutvapen om du kan hantera ett dylikt.

Japp...men om personen i fråga känner att hans liv på nått sätt styrs av högre makt (d.v.s. han är en RP) så är han i 99 fall av 100 en sådan..

Magnus L

Hero
Re: Slåss (OT)

En vanlig bonne i Eon kan säkert slåss lika bra som en helt vanlig proletär i Neotech.

Definiera slåss.. vilken stolle som helst kan trycka in en avtryckare och med lite tur träffa..svärdsstrid är nått helt annat som man inte har en chans i om man är otränad..

Foggmock

Myrmidon

Japp...men om personen i fråga känner att hans liv på nått sätt styrs av högre makt (d.v.s. han är en RP) så är han i 99 fall av 100 en sådan..

Nej? Eftersom jag skrev 'mitt Jorden 2059' så säger jag emot. 99% av våra RP är INTE gängmedlemmar eller soldater. Soldater tenderar dessutom inte att välja att rycka in för att de känner sig styrda - i armén är man styrd om någon stans.

Foggmock

Myrmidon

vilken stolle som helst kan trycka in en avtryckare och med lite tur träffa..

Krille har på forumet på iallafall två ställen raddat upp statistik från FBI på skjutvapenvåld. Jag föreslår att du drar en sökning och läser om det.

svärdsstrid är nått helt annat som man inte har en chans i om man är otränad..

Där har du fel igen. Valdemar Atterdag körde iofs över bondehären på Gotland, men han mötte hårt motstånd.

Säger du att vilken stolle som helst kan avfyra en pistol säger jag att vilken stolle som helst kan ta upp ett svärd och med lite tur träffa.

Magnus L

Hero

Där har du fel igen. Valdemar Atterdag körde iofs över bondehären på Gotland, men han mötte hårt motstånd.

Givetvis..i ett slag är det oreda och kaos..men håll med om att vilken av atterdags tyska riddare kunde slå vilken av bönderna som helst i envig...när som helst..

Säger du att vilken stolle som helst kan avfyra en pistol säger jag att vilken stolle som helst kan ta upp ett svärd och med lite tur träffa.

Du får väl hålla med om att en pistol i händerna på helt otränad preson är farligare än ett svärd i händerna på en helt otränad person..det är skillnad på en riddare och en bonde..men även en åderförkalkad gamling kan skjuta ihjäl en fallskärmsjägare..eller?

Magnus L

Hero

Eftersom jag skrev 'mitt Jorden 2059' så säger jag emot.

Okej..mot det argumentet har jag inget att säga :gremwink:

Foggmock

Myrmidon

men håll med om att vilken av atterdags tyska riddare kunde slå vilken av bönderna som helst i envig...när som helst.

Det håller jag inte med om. Det är så otroligt mycket som spelar in. Ingen idé att spekulera i det. Dessutom var inte riddare vanliga på slagfältet. Hur det såg ut vid Visbys brandskattande vet jag dock inte, men antagligen var det mycket "vanliga soldater" på Atterdags sida.

Du får väl hålla med om att en pistol i händerna på helt otränad preson är farligare än ett svärd i händerna på en helt otränad person..

Kikade du på FBI-statistiken? Om inte, gör det så får du se hur farligt en pistol i händera på en otränad är. Och oavsett - en pistol är farligare för att den är snabbare, inte för att den är lättare att träffa med. Eller ännu bättre, har ni en skytteklubb på din ort, betala för en gång och skjut på en människostor träffbild på 20 meter och se hur bra det går.

men även en åderförkalkad gamling kan skjuta ihjäl en fallskärmsjägare..eller?

KAN är nyckelordet. En åderförkalkad gamling kan hugga ner en fallskärmsjägare med ett svärd också. Problemet är att fallskärmsjägaren antagligen skjuter både snabbare och bättre än gamlingen om de har hyfsat lika villkor.

Magnus L

Hero

Eller ännu bättre, har ni en skytteklubb på din ort, betala för en gång och skjut på en människostor träffbild på 20 meter och se hur bra det går.

Jodå...jag har skjutit pistol..en hel del i lumpen, så förbannat svårt är det inte..

I övrigt så verkar vi vara av olika åsikt och vi verkar inte kunna ge oss :gremwink:

Ett sista exempel: jag skulle kunna skjuta ihjäl en fallskämsjägare...lugnt..men ställ mig på en matta mot en kille som har svart bälte i judo...skulle kanske stå två sekunder..det är det jag menar..att svärdsfight är mer konst än eldstrid..i eldstrid är det mycke mer slump och tillfälligheter

Foggmock

Myrmidon

så förbannat svårt är det inte..

Tänk dig sen att någon springer ner för trappan, någon beskjuter dig med automateld från vardagsrummet och din partner har slängt sig ner mot golvet och du håller i din pistol. Först ska du bestämma dig om du ska skjuta, vem du ska skjuta och sen ska du TRÄFFA också. Förstår du mitt resonemang ang. att kunna slåss och att vara stridstränad?

Ett sista exempel: jag skulle kunna skjuta ihjäl en fallskämsjägare...lugnt..

Jag med.

men ställ mig på en matta mot en kille som har svart bälte i judo...skulle kanske stå två sekunder..

Vet han att du är otränad tar det nog fortfarande längre än två sekunder. Men jag tycker vi håller oss till svärd vs. skjuta eftersom ALLA kan svinga ett svärd och trycka på en avtryckare, men att be någon att göra ett judokast är inte riktigt samma sak.

att svärdsfight är mer konst än eldstrid..

I beg to differ. Har haft nöjet att träna med både västerländska svärd och katana (katana + wakizashi också, förbannat svårt men kul som tusan) och båda är tämligen kaotiska. Sparkar, greppningar, finter, sidoförflyttningar osv öppnar en hel del möjligheter för att saker går konstigt. Däremot i en eldstrid lägger du dig i skydd ASAP, spanar läget, angriper ditt mål. Det enda du kan göra som kaosar till det är nedhållande eller genomslående eld som då inte är direktbekämpande, men det är ju samma sak som att bara skjuta - fast man "missar". Visst, både nedhållande och genomslående eld har ett syfte, det första för att ens kamrater ska kunna ta en bättre position, det andra för att döda eller få målet att flytta sig. I en närstrid vill du ha din motståndare ur balans på ett eller annat sätt så att du kan nedgöra honom.

i eldstrid är det mycke mer slump och tillfälligheter

Min uppfattning är att om man sätter två soldater med varsin automatkarbin i ett mindre område är det den bästa skytten (inkluderat förmågan att reagera snabbt och hålla sig kall) som kommer vinna - såvida vi inte tar med kringgående rörelser och bakhåll i beräkningen.

Så nej, min gode vän, kaoset och slumpen finner du i närstriden, inte eldstriden. IMHO.

Krille

Super Moderator

"Så nej, min gode vän, kaoset och slumpen finner du i närstriden, inte eldstriden. IMHO."

IMHO: kaoset finns i strid, punkt!