Nekromanti Nutida rollspel

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte kolla mig för bland er alla om ni kör rollspel i nutida miljö med anknytning till agent-, spec op- eller liknande verksamheter.

Vilka spel kör ni i så fall och vad anser ni om dem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Merc 2000 modulen till Twiligt 2000. Rollpersonerna är legosoldater, typ det enda som spelet är gjort för, om man nu är road av det så är det väl ett trevligt spel.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tänkte kolla mig för bland er alla om ni kör rollspel i nutida miljö med anknytning till agent-, spec op- eller liknande verksamheter ...

Egentligen bara Spycraft och mitt egna Borderline G.A.T.E. Spycraft är ett d20 spel som jag definitivt rekommenderar, och G.A.T.E hittar du ett testspelsdokument till på http://www16.brinkster.com/darkspire/borderline/Testplay.pdf. (Du måste kopiera länken till adressfältet för att den ska fungera.)

Övrigt jag känner till som du kan titta på är...

Twilight 2000
GURPS Special Ops
Conspiracy X
Delta Green (till Call of Cthulhu)
Top Secret

Krille

Super Moderator
  • GURPS Espionnage, Special Ops och The Prisoner i en salig röra.
  • Millennium's End
  • James Bond RPG
  • Twilight: 2000
  • En kampanj i Kult som totalt lämnade skräck och gick över till special ops och inrikes säkerhet.
  • Ereb'98 - Vår man i Barbia, ett konventsäventyr på SydCon som var rätt lyckat.
  • Hemmabygget Spion! - ett T10-spel i sextitalsagentanda.
  • ...plus en klase andra småhärk från tillfälle till tillfälle som Recon, Delta Force, Phoenix Command etc.

PAX

Jordisk Äventyrare
Har kollat Borderline. Verkar intressant men jag håller mig till mitt eget system ska fungera till främst Nutida och Sci-Fi.

PAX

Jordisk Äventyrare
Som man ropar - justering av frågan...

Vad anser ni vara intressant i ett Nutida rollspel. Vad ska man lägga krutet på när det gäller att skapa regler och bakgrundsinformation?

Krille

Super Moderator
Re: Som man ropar - justering av frågan...

Det finns nutid och det finns nutid. Det beror helt på vilken sorts nutid man är ute efter, helt enkelt. Alternativhistorisk sovjetockupation av Västeuropa ställer helt andra krav på regler och efterforskning än gladagentaction i stil med Helgonet eller Mission: Impossible, som i sin tur är radikalt annorlunda från Hem till gården.

Regler tror jag är det minsta problemet. Nästan vilken regelsystem som helst kan funka. Nutidsmiljöer är till och med en miljö där jag anser att GURPS regler passar alldeles utmärkt - de är flexibla, lagom gråtrista och lagom realistiska.

Det viktiga tror jag är efterforskning. Sammanfatta helt enkelt all den information som rör den nutidsgenre som spelet skildrar på ett ställe. Det är inte riktigt som att slänga ihop en fantasyvärld och hitta på eftersom - här behöver man faktiskt samla all tillgänglig information om ämnet och se till att den är mer eller mindre korrekt, eftersom minsta avvikelse från verkligheten kommer att ifrågasättas.

Å andra sidan är det en massa breda frågor som man kan skippa. Man behöver inte veta hur Storbritannien fungerar. Det kan man slå upp i vilken geografibok som helst. Vad som är intressant är snarare hur MI5 fungerar, och det står inte i geografiboken.

Det är så att säga exakt tvärtom gentemot fantasyrollspelskonstruerande. När man skapar en fantasyvärld så förväntas man ha de stora sakerna, geografi, historia och samhälle (eller med andra ord, vilken kung regerade var och hur länge och hur klarade bönderna av det?) på plats. Detta behöver man inte veta i ett nutidsrollspel. Vem som helst kan slå upp att Kalle-Gurra Sexton sedan 1974 har varit kung i den monarkistiska pseudorepubliken Svärrje som är en del av EU där franska bönder snyltar åt sig så mycket pengar de kan för att inte odla potatis så att de kan pimpla vin som förtäckt stöd till vinproducenterna.

I fantasyrollspel lämnar man rummet öppet för "hemliga organisationer", eller om man så vill, sekter. Det finns alltid en sekt till som hotar kungen, drottningen, kronprinsessans pudel, eller något annat. Saknar man en för tillfället så hittar man på en, och den kan alltid infogas eftersom världen alltid är inkomplett. I nutidsrollspel så är däremot dessa detaljer de intressanta. Eftersm MUST finns men ingen vet hur så är det intressant att leta upp all tillgänglig information om bygget. Ska man få in MUST i knugariket Svärrje så får man helt enkelt forska i ämnet. Det är inte enbart att hitta på en spionorganisation till, eftersom den är en del av en tämligen komplett värld. Allt annat vore ju faktiskt fantasy, och fantasy är inte nutid.

Och innan du frågar, den svenska militära underrättelsetjänsten heter faktiskt MUST.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fokusera!

Vad ska man lägga krutet på när det gäller att skapa regler och bakgrundsinformation?
Jag har sagt det här förut för länge sedan, men jag gillar att höra ljudet av mina fingrar som trycker på ett tangentbord. Det finns tre olika möjligheter om man ska skapa ett spel i nutid.

1. Beskriv ingenting. Om folk vill veta vem som var president i USA 1962 får de slå upp det själva.

2. Beskriv allting. Beskriv vår värld i nutid som om den vore en värld i ett fantasyspel. (Ja, det är fullständigt ogenomförbart!)

3. Skaffa ett tema till spelet. Fokusera det på en bestämd genre eller ett yrke. Ska rollpersonerna vara poliser? Beskriv polisens arbetsmetoder, brottslingar, lagar och liknande. Ska rollpersonerna vara militärer? Beskriv militära vapen, krigsrätt och det land de ska kriga mot. Ska rollpersonerna vara journalister? Beskriv hur man jobbar på en tidning osv.

Som du kanske förstår är metod tre den jag tycker är genomförbar. Alternativet är metod ett, men då har du bara ett regelsystem utan tillhörande värld eller stämning.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare

Hem till gården... vet inte var du fick det ifrån. Tror ingen har för avsikt att spela något Hem till gården rollspel.

Tanken var mer nutida rollspel med smak av Mission Impossible, Bourne Identity, Die Hard, Hardboiled, Lethal Weapon och så vidare. Dvs kunna spela en kampanj eller bara ett äventyr som är fullspäckat av gladaction, mystik och spänningsmoment. Nutid som inte måste vara hårt förankrat i den tid vi lever i just nu dock. Kända personer behöver inte vara kända och Irakkriget kanske inte har hänt. Nutid handlar om att spelarna känner igen sig i miljön men det betyder inte att den måste återspeglas till 100% som vår egen värld. Dvs att man kan använda sig av nationer, lagar och organisationer som är intressanta för spelet. Det absolut bästa är ju att placera handlingen ett par år in i framtiden för att kunna bryta loss från våra egna dagliga händelser. Kalla det Sci-Fi eller fantasy om du vill men jag tycker det är mer nutid än Sci-Fi.

Att spela en alternativ historisk nutid funkar ju även det men det är inget för mig. Då avser jag att exempelvis det Kalla kriget fortsatte och vi kanske har fyra stormakter som kämpar om världskontrollen.

Nu vet jag ju dock att Spycraft existerar och spelet är mycket bra. I princip det jag själv vill åstadkomma men varför ge upp? Å andra sidan som någon skrev - Jag skriver rollspel för min egen skull... Regler som jag själv kan använda mig av och lösningar jag tycker fungerar bra.

Sen har jag ju alltid min värld till Dust Devils att bygga ut. Som definitivt inte är nutid. Inte ens dåtid. Det är en helt annan värld med monster, ångdrivna fordon, sanstormar, spökstäder och män i långrockar med bistra miner som är beväpnade med slaglåsrevolvrar och pumphagel. Ett litet smakprov finns på http://home.swipnet.se/paax/7D11Dust.htm som förhoppningsvis utvecklas inom en överskådlig tid.

Krille

Super Moderator

"Hem till gården... vet inte var du fick det ifrån."

Det var mest ett exempel på en nutidsskildring som skiljer sig radikalt från Mission: Impossible och liknande gladagentaction och därför behöver helt annat regelstöd.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Som man ropar - justering av frågan... (OT)

...som är en del av EU där franska bönder snyltar åt sig så mycket pengar de kan för att inte odla potatis så att de kan pimpla vin som förtäckt stöd till vinproducenterna.

Jag är själv inte oskyldig, men... "Ett allmänt diskussionsforum för rollspel. Här kan man diskutera allt möjligt kring rollspel, hur reglerna fungerar i ett specifikt rollspel eller nån fråga om världen eller vad som helst".

Behöver jag säga att jag är konfederationsförespråkare?

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Fokusera!

Börjar likna mer och mer prat om rollspelmakande här men startade ju tråden på denna avdelningen.

Faktum är att jag står i position 1 som du nämner. Jag ger sjutton i omvärlden och håller nu på att koncentrera reglerna till att bara fungera i Nutid. Resten kommer senare. Bland annat som jag beskrev nedan om Dust Devils. Dvs de speciella förekommande delar som behöver beskrivas för en viss spelvärld.

Feliath

Swashbuckler
Re: Fokusera!

2. Beskriv allting. Beskriv vår värld i nutid som om den vore en värld i ett fantasyspel. (Ja, det är fullständigt ogenomförbart!)
Varför skulle det vara det? Du tycks förutsätta att man måste beskriva med maximal detaljrikedom, men jag har aldrig sett en fantasyvärld som går ned på det detaljdjupet. Jag tror tvärtom att det är både genomförbart och en bra idé för den som vill göra ett allmänt nutidsrollspel att grabba tag i säg Forgotten Realms-boken och beskriva vår värld med samma detaljmängd som boken beskriver FR.

/Feliath - föredrar Gefleortens morgonstund framför Arlas

Troberg

Sinister eater

Det var mest ett exempel på en nutidsskildring som skiljer sig radikalt från Mission: Impossible och liknande gladagentaction och därför behöver helt annat regelstöd.
Med risk för att dra igång en gammal diskussion: annat regelstöd eller samma men med fokusering på olika bitar? :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Detaljer

Varför skulle det vara det? Du tycks förutsätta att man måste beskriva med maximal detaljrikedom, men jag har aldrig sett en fantasyvärld som går ned på det detaljdjupet. Jag tror tvärtom att det är både genomförbart och en bra idé för den som vill göra ett allmänt nutidsrollspel att grabba tag i säg Forgotten Realms-boken och beskriva vår värld med samma detaljmängd som boken beskriver FR.
Jag har ju inte FR, så att jag kan säga hur detaljerade beskrivningarna där är, men om man bara ska göra en ytlig beskrivning av varje land i vår värld, säg ett par sidor med information om historia, statsskick och miljö, är man redan uppe i flera hundra sidor. Om man sedan ska beskriva några städer, viktiga organisationer, djur och natur i varje land så är vi snabbt uppe i en ohanterbar mängd text. Då är det lättare att skicka med en komplett nationalencyclopedi med spelet.

Och ärligt talat. Hur intressant är det för ett rollspel att veta hur stor yta Argentina täcker och att deras viktigaste exportprodukt är biffkött?

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Detaljer

Hur intressant är det för ett rollspel att veta hur stor yta Argentina täcker och att deras viktigaste exportprodukt är biffkött?

Mkt bra poäng. Kompletteras ännu bättre av hänvisningen till nationalencyklopedin, eftersom all den där onödiga informationen redan finns på en uppsjö ställen - både gratis på nätet och till skyhöga kostnader i en bokhandel. Den gamla liknelsen om att uppfinna hjulet två gånger fungerar ju även här; varför hitta på vår värld när den redan finns "påhittad"?

Det finns liksom få anledningar att beskriva vilka vädervariationer vi brukar ha i Skandinavien för en Svensk, eftersom han eller hon antagligen upplevt de flesta av dem flera gånger.

Så det mest väsentliga är helt enkelt att fokusera på det som gör spelet intressant, annorlunda och ger anledning att spela det om och om igen. Kan vara saklig information om viktiga verkliga fenomen, men också enorma kapitel med påhittade bakomliggande fakta som Majestic 12, vad som hände i Area 51, vilka rymdvarelser som försöker ta över jorden och så vidare.

Troberg

Sinister eater

Så det mest väsentliga är helt enkelt att fokusera på det som gör spelet intressant, annorlunda och ger anledning att spela det om och om igen. Kan vara saklig information om viktiga verkliga fenomen, men också enorma kapitel med påhittade bakomliggande fakta som Majestic 12, vad som hände i Area 51, vilka rymdvarelser som försöker ta över jorden och så vidare.
Det man egentligen behöver beskriva i ett nutidsspel är vad som skiljer världen från vår, samt fördjupningar om relevanta bitar som inte kan anses vara allmänt kända (tex kan i ett agentspel finnas en genomgång av olika underrättelseorganisationer).

Övrigt är fluff och en spelledare kapabel att läsa regelboken borde kunna hitta informationen på egen hand från andra källor.

entomophobiac

Low Prep High Play

Spycraft har ett bra tillvägagångssätt här, tycker jag. Det tar upp regler och annat bjäffs, såklart, men också saker och ting som beskriver väldigt generellt hur agenter jobbar, hur spelledare utformar ondskefulla individer och actionfilms-handlingar etc.

Det har absolut ingen information om verkligheten, mer än möjligen de exempel som ges på karaktärer. Shadowforce Archer är däremot något helt annat, och tilltalar inte riktigt mig eftersom det är lite väl "over the top" för min smak. Som exempel så är Hitler - The Demagogue - en av grundarna till de psioniska förmågorna. Vi spenderade förra uppdraget letandes efter honom och till sist släpandes på honom i en stor stasistub.

Ett sådant uppdrag hade jag kunnat hitta på i sömnen efter en hård fest - men i det här fallet var det ett halvofficiellt scenario! (Jag har av en slump hamnat i en grupp som spelleds av en av spelets speltestare... upptäckte det när jag slöglodde i boken häromdagen och såg hans något ovanliga namn i Playtester listan.)