Re: Som man ropar - justering av frågan...
Det finns nutid och det finns nutid. Det beror helt på vilken sorts nutid man är ute efter, helt enkelt. Alternativhistorisk sovjetockupation av Västeuropa ställer helt andra krav på regler och efterforskning än gladagentaction i stil med Helgonet eller Mission: Impossible, som i sin tur är radikalt annorlunda från Hem till gården.
Regler tror jag är det minsta problemet. Nästan vilken regelsystem som helst kan funka. Nutidsmiljöer är till och med en miljö där jag anser att GURPS regler passar alldeles utmärkt - de är flexibla, lagom gråtrista och lagom realistiska.
Det viktiga tror jag är efterforskning. Sammanfatta helt enkelt all den information som rör den nutidsgenre som spelet skildrar på ett ställe. Det är inte riktigt som att slänga ihop en fantasyvärld och hitta på eftersom - här behöver man faktiskt samla all tillgänglig information om ämnet och se till att den är mer eller mindre korrekt, eftersom minsta avvikelse från verkligheten kommer att ifrågasättas.
Å andra sidan är det en massa breda frågor som man kan skippa. Man behöver inte veta hur Storbritannien fungerar. Det kan man slå upp i vilken geografibok som helst. Vad som är intressant är snarare hur MI5 fungerar, och det står inte i geografiboken.
Det är så att säga exakt tvärtom gentemot fantasyrollspelskonstruerande. När man skapar en fantasyvärld så förväntas man ha de stora sakerna, geografi, historia och samhälle (eller med andra ord, vilken kung regerade var och hur länge och hur klarade bönderna av det?) på plats. Detta behöver man inte veta i ett nutidsrollspel. Vem som helst kan slå upp att Kalle-Gurra Sexton sedan 1974 har varit kung i den monarkistiska pseudorepubliken Svärrje som är en del av EU där franska bönder snyltar åt sig så mycket pengar de kan för att inte odla potatis så att de kan pimpla vin som förtäckt stöd till vinproducenterna.
I fantasyrollspel lämnar man rummet öppet för "hemliga organisationer", eller om man så vill, sekter. Det finns alltid en sekt till som hotar kungen, drottningen, kronprinsessans pudel, eller något annat. Saknar man en för tillfället så hittar man på en, och den kan alltid infogas eftersom världen alltid är inkomplett. I nutidsrollspel så är däremot dessa detaljer de intressanta. Eftersm MUST finns men ingen vet hur så är det intressant att leta upp all tillgänglig information om bygget. Ska man få in MUST i knugariket Svärrje så får man helt enkelt forska i ämnet. Det är inte enbart att hitta på en spionorganisation till, eftersom den är en del av en tämligen komplett värld. Allt annat vore ju faktiskt fantasy, och fantasy är inte nutid.
Och innan du frågar, den svenska militära underrättelsetjänsten heter faktiskt MUST.