Nekromanti nWoD, vilka böcker?

Bassejr

Hero
Överväger att engagera mig lite mer i New World of Darkness, bara för att se om det är värt det. Är bevandrad inom Vampire och Werewolf, men är intresserad av hela konceptet.

Vilka böcker bör jag skaffa, och varför? Grundregelböcker, motsvarande tribe och clan books, andra spel, som changeling, mummy, eller demon, etc? Är det nytt matterial på väg, som komer släppas så snart att det inte är värt det att köpa någonting nu, utan jag tjänar på att vänta till det kommer revised böcker eler nya tillägg?

Poseur

Swashbuckler
God Machine Chronicle, grundregelboken 2.0 till world of darkness är väl #1 att införskaffa då. Det är den nya "blå boken".

När det gäller Vampire The Requiem så ska 2.0 (blood&smoke) släppas i november så det kan nog vara värt att vänta på den.

Personligen är nog mina favoritböcker till Vampire ( som jag spelar mest) The Blood, som ger en väldigt ingående beskrivningar på hur det är att vara en vampyr, hur det känns och upplevs. Väldigt mycket fluff helt enkelt.
Och The Dance Macabre som inehåller en hel del fluff och regler, olika vinklingar till vampyrismen men får nog ses som en mer inriktningsbok när man fått grepp om vampire i stort.

Annars vill jag rekommendera Night Horrors: the Wicked Dead. Den är till vampire men fungerar till WoD grund väldigt väl, den ger viss inblick i vilka andra former av vampyriska läskigheter förutom Kindred det finns där ute. Väldigt X-files aktig i mitt tycke.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Poseur said:
God Machine Chronicle, grundregelboken 2.0 till world of darkness är väl #1 att införskaffa då. Det är den nya "blå boken".
Är den helt komplett, dvs om man köper den så behöver man inte gamla blå boken?

Går den att köpa i butik nånstans, eller är det drivthrurpg och frakt från wherever som gäller?

Poseur

Swashbuckler
Oh jadu, jag tror inte att den är helt komplett faktiskt. Men på rak arm och efter att ha bläddrat lite i den så kan jag inte komma på vad som skulle saknas heller. Någon annan får gärna svara på den här frågan.

Har ingen aning om den går att köpa från annat än DriveThruRPG faktiskt. Jag har bara PDF:n än så länge. Men när väl blood & smoke kommer blir det nog att skriva ut båda och muta min kompis som är bokbindare.

/Poseur

God45

#PrayersForBahakan
Du vill ha och behöver Damnation city! :gremlaugh: Den är egentligen för vampire men funkar för alla de olika WOD spelen och ärligt talat alla andra spel där man spelar i en stad :gremsmile: Den har regler för allt rörande en stad! Jakter, politiska grupper, gäng och råd rörande allt du någonsin kan behöva. Den absolut bästa vampire boken någonsin och en av de bästa rollspelsböckerna någonsin oavsett till vilket spel.

Poseur

Swashbuckler
<faceplant> Hur F-n kunde jag glömma "the big book of building your city" ?
Totalt medhåll den här boken är riktigt jäkla bra oavsett till vilket spel, den ger väldigt mycket regler och fluff om hur städer är och ser ut. Till vampire ger den också väldigt mycket om politiken funkar.

RasmusL

Champion
Astral Realms var den M:tA-bok som tilltalade mig mest, läs den och bli sugen på Mage. Om du sedan får för dig att faktiskt spela skiten måste du i princip utöver grundreglerna kolla in Guide to the Mysteries eller vafan den heter, den förklarar och förtydligar en hel del som hade behövts i grundutförandet.