Ett ord, Arketyp namn, som jag har snöat in mig på rätt rejält sedan igår efter jag skrev min post är "Sökare".
Det är något med det ordet som jag gillar skarpt för en Arketyp. Bland annat för att det är vagt nog som ett namn för att kunna vara många olika grejer.
Exempel på yrken från sökare + miljö kan vara:
Sökare + Hav: Vrakdykare/plundrare, eller andra djupvatten dykare av diverse slag (sådana som letar t.ex pärlor, eller jagar efter föda under vattnet), men även något som en sjöfarare som söker nya öar, kontinenter och farleder.
Sökare + Hov: Det jag mest får i tankarna här är väl liknande typer av grejer som jag skrivit nedan om Lärosäte, fast där de kanske saknar djupare kunskap om vad de utforskar, men som har en stor drivkraft för att hitta dessa platser/grejer. Skillnaden med Lärosäte är ju som sagt att de kanske har mindre kunskap om vad det nu än är, men att de definitivt har mer pengar till att få det gjort. Men där finns nog också lite andra grejer som skulle passa in här, kanske något liknande som Hälare från Sökare + Undre Världen... fast här kanske det gäller mer att denne personen har en stor förmåga och skicklighet i att "hitta" folk, alltså att skapa kontakt mellan Adelsfolket och "rätt personer" för vad Adelsfolken är ute efter, både inom och utanför sitt lands egna gränser.
Sökare + Landsbygd: Prisjägare kanske, diverse ört/växtlighet och jakt aktiga typer av roller som eventuelt fanns på landbygden... andra grejer som kanske inte rent så där passar in på rollpersoner i vanliga fall är väl något som en Lantmätare, fogdar och kronofogdar, och sådant som länsmän och kronolänsmän.
Sökare + Lärosäte: Utforskare är ju en av de mer uppenbara här, någon som inte bara sitter och läster böckerna, utan faktiskt beger sig iväg för att söka upp vad de forskar inom... men där finns nog lite andra varianter som man kan funka också.
Sökare + Stad: Precis som med Landsbygd så är kanske en Prisjägare något som man kan vara här, och även de andra grejerna som jag nämnde under Landsbygden. Men det kan nog också handla om något som en polis aktig person som söker bevismaterial och ledtrådar mm till brott som har begåts (kan bara inte komma på ett namn för det ur en medeltida perspektiv)... finns nog fler yrken som man kan lägga till här så klart.
Sökare + Undre Världen: Igen så ligger kanske Prisjägare här också, fast kanske inte den "lagliga" typen utav sådana. Denna kombo får mig också att tänka på personer som är oerhört bra på att hitta och få tag på vad som helst som en eventuel köpare söker efter, allt som oftast olagliga gods, eller att det måsta stjälas från någon annan som äger det. Hälare är ju ett av de namnen man kan använda på det tror jag.
Sökare + Vildmark: Återigen skulle Prisjägare kunna passa in här. Andra rätt uppenbara yrken är ju så sådant som Spejare, Stigfinnare, Jägare, vissa typer av utforskare (fast det handlar nog mer om att hitta resurser att utnyttja, som t.ex diverse typ av metaller och rikedomar i berg, etc), med flera.
Sökare + Militär: Här kommer ju definitivt sådant som Spejare/Spanare in, någont som har färdigheter i att rekognoscering för militärens räkning i fält, så man känner till hur landet ser ut, var eventuella fiende enheter finns, mm. Men det kan ju också handla om vissa typer utav spionage, någon som har kunskapen om specifikt vad för typ av information som militären kan tänkas behöva, och har förmågan att infiltrerar sig i motståndarnas militära läger, eller i deras städer och fortifikationer, i försök att hitta sådant information, men även om möjligt orsaka sabotage där det kan tänkas behöva. eventuelt kiddnappa och/eller mörda vissa personer utav fiendens ledning.
Det enda problemet jag har med "Sökare" dock är att den kanske är för stor som Arketyp... för det känns som att valet utav vilka Händelse tabeller man ska slå på, och vilka typer av färdighetsgrupper man ska få poäng till, kan vara väldigt olika beroende på miljön man valde. Som t.ex Hälare kommer ju antagligen inte ha Vildmarksfärdigheter. Fast svaret här då är väl att helt enkelt inte inkludera "Hälare" som ett vanligt yrke för en Sökare från undre världen. Om man vill att det ska handla lite mer om sådant som Vildmark etc, som din "Ranger" Arketyp pekar mot, så kan man ju helt enkelt säga just det att en Sökare är en person som tidsvis spenderar sin tid i Vildmarken av en eller annan anledning (Prisjägare som måste ut i bushen för att hitta sitt mål, Lärda och Adel som söker skatter och glömda platser i vildmarken, etc), och att de någerlunda regelbundet faktiskt stöter på fiender ellerdjur och monster som de måste slåss mot.
Här är mitt förslag på en Sökare/Seeker. Och då har den inte en tanke utav en Ranger per say... men man kan nog skapa en "Ranger" med en Sökare som bas.
Arketyp: Sökare
Händelsetabeller: 2 Färder & äventyr, 1 valfri tabell.
Enheter: 6 Vildmark, 3 Strid, 3 Rörelse, 8 Valfria.
Utrustning & resurser: 2 vanliga vapen, 1 helrustning med total belastning på 8 eller 16, 1 poäng Expertiser.
Välj två:
- Ett Avtrubbningskryss på Våld och Övernaturligt.
- 1p Hantverk eller Expertiser
- Vildmarksutrustning: Bonus +1T6 på färdigheten Vildmarksvana.
- Lättlärd i en valfri Kunskaps eller Vildmarks färdighet.
- Ett Riddjur, eller ett dragdjur samt en fyrhjulig vagn, eller en båt utav X storlek.
- Rustning: En helrustning med total belastning på 24.
- Ett ovanligt vapen, eller två vanliga vapen.
- 4D6x4 silver.
Där är vissa saker som jag är osäker på med mitt förslag. Som att vissa av de förslagen jag gav ovan, om vad en Sökare + X Miljö skulle kunna vara, inte riktigt passar in på den faktiska Sökar Arketyp förslaget jag gav här precis ovan. Eller som t.ex om de de 3 enheterna till strid eller rörelse ska bytas, där kanske en av dem blir kunskap istället. Och om Avtrubbning kanske ska vara Våld + Utsatthet istället, eller eventuelt "+1 kryss på två valfria avtrubbningar" för att vissa sökare rör sig kanske inte i just övernaturliga områden medan andra gör det. Anledning till att där är "hantverk eller expertiser" i valen är också en orsak utav att jag var osäker på vilken av de två jag skulle lägga till som val. Samma med lättlärd i kunskap eller vildmarks färdighet, för jag ville ju också på något sätt representera de mer akademiskt lagda Sökarna. Vet inte heller om jag ska ha med båten som ett möjligt val, och i så fall vet jag inte heller hur stor den borde vara... XD Man får inget val utav en båt eller något i Havs miljön, vilket känns lite konstigt.
Jag ser inte heller om Sökar förslaget flyter bra nog, passar in bland de andra Arketyperna på ett bra sätt eller inte. Som sagt, jag gillar helt enkelt namnet "Sökare" väldigt mycket för en Arketyp, så jag vet inte om jag har försökt skapa en alldeles för bred Arketyp eller inte. XD