Nekromanti Ny Character Builder på gång

Arfert

Facit
Webbaserat är att föredra tycker jag.. jag är nästan alltid uppkopplad, jag har en Mac, jag har flera datorer som nu kan komma åt samma info, synkat... och kraschar hårddisken finns allt kvar.

Snow

Swashbuckler
Helt uppenbart är att deras utvecklare har seriösa hål i huvudet. Silverlight? När man ändå gör det webbaserat, varför inte flash, java eller helt enkelt html?

Nå... alla (utom mina svärföräldrar som fortfarande har 56k-modem) är alltid uppkopplade, så det är inga problem. Det tråkiga är förstås om det blir fel på wizards server. Eller bara att så många är intresserade samtidigt så att det blir segt. Det beror givetvis på hur de cachar sin data. Men man kan gissa att de inte suger ner precis Alla powers i klienten. Och när då femtielva spelare samtidig ska levla sina gubbar kan det bli segt (kanske). Men fördel att man alltid får senaste versionen av allt utan att tänka på vilken patchlevel man är på.

Spara i molnet låter bra.

Om jag fått en krona för varje mjukvaruprojekt där man "skriver om allt från början" och som ändå blir kass så skulle jag posta mer här (för då hade jag inte behövt gå till jobbet). Robust? det tror jag när jag ser det.

Hellzon

Långsamma Vargen
Macägarna blir glada, I suppose. Edit: Och Linuxfolket. Edit: Eller visst, Silverlight kanske inte finns till Linux.

Min spelledare sparar kopior på våra gubbar i Character Builderformat. Ni ungdomar som fattar termer som "moln", verkar det nya systemet innebära att spelledaren kan gå in i molnet och tanka ner gubben? Det är ju tentativt ballt isåfall, men går det inte för någon annan att komma åt gubben (för att den är bunden till kontot) så suger det ju.

Största risken är väl att det kommer att bli segt som fan. Wizards och "bra webbaserade lösningar" känns inte som två saker som går hand i hand.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Plus:
<ul> [*]Rollpersoner alltid tillgängliga. [*]Enklare att hålla sig uppdaterad.
[/list]
Minus:
<ul> [*]Svårt att använda offline. För jo, en del av oss har några minuter ibland då vi är offline, eller befinner oss nånstans där det är dyrt att surfa. [*]Silverlight!? Jaja, antar att man inte ska vara förvånad. Det här är mongona som gjorde den förra CB'n i jävla .NET (vilket givetvis gjorde att den var seeeeg och dessutom inte gick att köra i Linux ens i Wine). Det hade dock varit kul om grabbarna helt enkelt lärt sig AJAX istället, så hade grejen kunnat funka med nåt annat än IE och Safari. Nu kommer det inte att funka så värst bra på iPad eller liknande, mobiltelefoner etc. Det går typ att köra i Firefox, och lite så, men i Linux eller på iOS-apparater blir det ganska tvärstopp. Det går att få Silverlight att nästan, litegrann, funka i linux med en massa jobb, men... Meh. [*]File import? Men File export då?
[/list]

Necross

Swashbuckler
Snow said:
Helt uppenbart är att deras utvecklare har seriösa hål i huvudet.
Ingen newsflash direkt. Var är den där "onlinespelplanen" som utlovades för 3 år sen? :gremsmile:

Siffner_UBBT

Veteran
Håller helt med dig även om jag gillar .NET så finns det så sjukt mycket bättre alternativ när det kommer till plugin-applikationer.

MYSQL->PHP->AJAX->JavaScript = EPIC WIN!
För övrigt är det väll inget fel på Flash.
Har dock lite erfarenhet av Silverlight men det verkar schysst fast det kanske inte är cross-platform.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Siffner said:
Håller helt med dig även om jag gillar .NET så finns det så sjukt mycket bättre alternativ när det kommer till plugin-applikationer.

MYSQL->PHP->AJAX->JavaScript = EPIC WIN!
Alltså, .NET var det de gjorde gamla CB'n i. Desktopapplikationen alltså. Och den är RUSKIGT seg att hålla på med.

Siffner said:
För övrigt är det väll inget fel på Flash.
Förutom att det är superinstabilt på Mac och kan krångla även i Linux, tar onödig systemkraft och är alltmänt segt är det väl inget fel, nä...

CapnZapp

Myrmidon
Läste inte tråden supperjättenoga men ännu verkar ingen ha angivit det fullständigt uppenbara skälet för omdaningen och sättet den nya versionen är implementerad på:

Att det var beyond superenkelt att ladda ner den kompletta applikationen inklusive en färsk databas illegalt.

(Med andra ord: legala kunder kommer tvingas strula med diverse nya begränsningar som jag skulle bli högeligen förvånad om framtida piratkunder kommer märka av)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
Läste inte tråden supperjättenoga men ännu verkar ingen ha angivit det fullständigt uppenbara skälet för omdaningen och sättet den nya versionen är implementerad på:

Att det var beyond superenkelt att ladda ner den kompletta applikationen inklusive en färsk databas illegalt.
Även om man vill vara laglig så krävs det bara köp av en månads prenumeration för att kunna tanka ner den senaste uppdateringen. Och i och med att en prenumeration inkluderar hela fem nedladdningar av varje uppdatering kan man teoretiskt (fast såklart otillåtet enligt licensavtalet) dela med sig till hela sin spelgrupp.

CapnZapp said:
(Med andra ord: legala kunder kommer tvingas strula med diverse nya
begränsningar som jag skulle bli högeligen förvånad om framtida
piratkunder kommer märka av)
Nu låter jag säkert som värsta n00ben – men hur piratar man en onlineapplikation?

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
hur piratar man en onlineapplikation?
Enklaste (säkraste?) svaret är "vet ej"; men jag noterar att även om man inte kan "standalonisera" appen finns det ju gratisservrar att spela exempelvis World of Warcraft på.

Dessa lever förvisso en tynande existens eftersom de saknar gemenskapen, men någon "community" lär inte dra folk till Wizards online-Builder...

Ironiskt nog kanske folk istället väljer att extrahera ut informationen från Wizards nya sajt och lagra den i den gamla CB's format... med andra ord att fortsätta skicka ut "inofficiella" updateringar till det existerande programmet alla redan har.