Nekromanti Ny D&D Lost mine of P

Nässe

Myrmidon
Jag har bara kört något enstaka pass D&D i livet och funderar nu på att köpa Starter set och köra Lost mines of Phandelver. Ska köra med min fru och vänner medan vi passar barn. Vi har spelat en del så innan men det finns en stor risk att kampanjen dör. Därför vill jag lägga ner så lite pengar som jag behöver. Räcker det att köpa Starter set? Något annat man borde ha? Vi kommer inte ha figurer.

Återkommer med fler frågor när jag köpt och läst! :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Starter set tycker jag räcker väldigt bra.

Ett hyfsat bra äventyr och en regelpamflett. Det som saknas är regler för att skapa och levla upp egna rollpersoner, utan du får fem förgjorda karaktärer (2 mänskliga fighters, 1 dvärg cleric, 1 halvlängdstjuv och en alvmagiker, alla dock namnlösa) med regler för hur just de fem personerna avancerar upp till level 5.

Dock finns ju DnD basic för gratis nedladdning om man vill göra egna rollpersoner, och vill man slippa lägga ut pengar alls skulle jag istället satsa på det, och plocka något gratis äventyr från nätet.

God45

#PrayersForBahakan
Basic reglern är som Rymdhamstern gratis och innehåller nog med grejer för att ni ska kunna spela: https://media.wizards.com/2018/dnd/downloads/DnD_BasicRules_2018.pdf

D&D 5e är bra eftersom det finns så mycket Actual Plays och podcasts om hur man spelar det. Men det är inte det enda D&D systemet och många av alternativen är 100% grattis.

Swords and Wizardry är great, regellättare än 5e och snabbare. Det finns helt gratis i en komplett version här: https://www.drivethrurpg.com/product/86546/Swords-and-Wizardry-Complete-Rule-Book?src=also_purchased

Pathfinder är the big daddy av crunchigt D&D. Det finns en miljon regler och det är obalanserat as fuck. Men det är också ett alternativ och med en helt gratis SRD finns alla reglerna från alla expansionerna tillgängligt gratis: https://www.d20pfsrd.com/

Nässe

Myrmidon
Tack!

Jag kör nog bara starter set då, till att börja med, så får vi se om jag blir hooked, och vandrar vidarei D&D-land.

Rangertheman

Myrmidon
Starter Set är riktigt bra och jag gillar "Mines". Men om du orkar vänta halvannan månad så kommer D&D Essentials Kit med bl.a. regler för spel med bara DM och en spelare. Släpps allmänt i USA i september (Finns redan nu på Target).

Nässe

Myrmidon
Rangertheman;n331123 said:
Starter Set är riktigt bra och jag gillar "Mines". Men om du orkar vänta halvannan månad så kommer D&D Essentials Kit med bl.a. regler för spel med bara DM och en spelare. Släpps allmänt i USA i september (Finns redan nu på Target).
Oj, det låter intressant. Jag och en kompis brukade spela mycket över nätet, en och en, ofta AW, men det kanske man skulle kunna återuppta med D&D med en spelare.