Nekromanti Ny D&D-setting nästa augusti

Oldtimer

Slava Ukraini!
På Wizards produktseminarium på GenCon nämnde de:
A new campaign-style book will be released next August, but not ready to talk about it yet until it's more solidified.

Next August setting is not Dragonlance but still on the table. New setting will be a new twist in D&D never been done before.
Vilda spekulationer kan börja...

Storuggla

Champion
"New setting will be a new twist in D&D never been done before."

Med tanke på att de här om dagen basunerade ut att deras Neverwinterbok var "the first-ever RPG book focused solely on one city" så lär väl twisten som D&D aldrig skådat vara Greyhawk.

Storuggla, inget ont om den dock

rjonas

Hero
Så om ett år har de eventuellt en rollspelrelaterad produkt? Det kanske är en monsterbok. Wizards använder visst orden ny och unikt definitionsmässigt lite löst. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Oldtimer said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">New setting will be a new twist in D&D never been done before.
Vilda spekulationer kan börja... </div></div>
FINALLY WE GET MY LITTLE PONY THE RPG!

WORLD OF WARCRAFT COMING TO D&D FOR THE FIRST TIME!

MAGIC THE ROLE-GATHERING GAME (collect all the roles)

anth

Vetefan
Oldtimer said:
På Wizards produktseminarium på GenCon nämnde de:
A new campaign-style book will be released next August.
Rätta mig om jag har fel, men var det inte meningen att WotC skulle släppa en kampanjvärld om året?
Så vad är nyheten att de även ska släppa en kampanj nästa år?
För mig hade det varit större nyhet om de INTE hade släppt en ny kampanj nästa Augusti.

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth said:
Det var väl ingen nyhet i sig (och det påstod jag ju inte heller), men det var lite kul att de inte ville prata om den annat än "New setting will be a new twist in D&D never been done before."

Max Raven

T12-kultist
A new campaign-style book will be released next August, but not ready to talk about it yet until it's more solidified.

Next August setting is not Dragonlance but still on the table. New setting will be a new twist in D&D never been done before.
Twisten: Det är ett brädspel. :gremlaugh:

CapnZapp

Myrmidon
anth said:
FOR THE FIRST TIME IN HUMAN HISTORY, WIZARD OF THE COASTS WILL RELEASE A ROLE-PLAYING SUPPLEMENT, TO SUPPLEMENT THE ONE AND ONLY RPG CURRENTLY ON THE MARKET TODAY, DUNGEONS & DRAGONS.

Ahem.

Dilandau

Myrmidon
Oldtimer said:
Okej, men skulle det kunna vara för setting, på riktigt? "A new twist"? Vad har inte gjorts ännu? Fan, allt har ju gjorts till D&D! Men ...

Zombie horror-setting
Manga-setting
100% underjordisk-setting

Jocke

Man med skägg
Popeye är ju public domain så D&D-Karl Alfred är ju också en möjlighet.

Totte

Warrior
Jag gjorde "My little Pony - the roleplaying game" till CSS-News i mitten av 80-talet. Fanns även med i Dragon's Dens tidning "The Beholder".

anth

Vetefan
Oldtimer said:
men det var lite kul att de inte ville prata om den annat än "New setting will be a new twist in D&D never been done before."
Det tycker jag säger mer om hur desperata de är - de har helt enkelt inget att prata om.
Det känns mer som Herr Slavisecs hastiga avsked rört om i hönshuset och WotC inte längre vet vad de håller på med.

Som andra har påpekat så betyder tydligen "new" något annat för WotC än vad det gör för oss andra,
men jag tror åtminstonde att de kommer att försöka göra något annorlunda.

Se på de världar som de hittills har släppt:
- Först Forgotten Realms, som är standard Fantasy - men FR är rejält omgjord i DnD4.
- Sedan Eberrorn, som måste sägas vara lite nydanande när det gäller fantasy.
- Och så Dark Sun som känns helt annorlunda.
- Så har vi Ravenloft, som är annorlunda, men som rann ut i sanden och blev "Heroes of Shadow" och Shadowfell.
- Och sist har vi Gamma World där det faktiskt står D&D boxen.

Så oavsett vad det blir kan jag sätta en slant på att det INTE blir Greyhawk, Mystra, Birthright eller annan vanlig fantasy.
Jag tror att de kommer försöka få en unik tvist på nästa kampanjvärld - sedan är frågan om de lyckas.
Frågan är om det är rätt väg att försöka göra så konstig fantasy som möjligt.

Jarl

Hero
anth said:
- Så har vi Ravenloft, som är annorlunda, men som rann ut i sanden och blev "Heroes of Shadow" och Shadowfell.
Ravenloft var väl aldrig egentligen på tal? Var det inte bara fans som spekulerade, eller minns jag fel? Tror inte Ravenloft fungerar så bra som en hel setting. Det är ju relativt begränsat.

rjonas

Hero
Ravenloft är mer en atmosfär än en geografisk plats. Ravenloft, med dess förtryckande stämning, kräver en vacker och ljus värld som kontrast annars fungerar den inte. På den tiden Ravenloft faktiskt var en hel setting föreföll det löjligt att vampyrkungen bodde granne med lichkungen och varulvskungen i en värld där solen aldrig gick upp. Samtidigt hade den kontrasten i och med den fullständig gladvansinniga staden Harmonia, där stadsvakten krävde att du skulle sjunga stadens hymn vid varje in- eller utpassage. Fast jag tycker ändå Ravenloft funkar bäst som ett slags ont Narnia till andra världar.

Det har varit en del prat om att encountersystemet varit tråkigt samt att folk har märkt hur det saknas riktiga författare i D&D. Jag tror därför att nästa setting kommer att stå på en fast bas av riktigt berättande snarare än en bas av regelberättigande. Det nämndes att Dragonlance inte är aktuellt nu men kom också ihåg att Dragonlance var berättelser först och rollspel sen, och i min mening de enda D&D-berättelser värda att minnas.

Jarl

Hero
rjonas said:
Det nämndes att Dragonlance inte är aktuellt nu men kom också ihåg att Dragonlance var berättelser först och rollspel sen, och i min mening de enda D&D-berättelser värda att minnas.
Om man ser till fansen verkar Dragonlance vara den minst populära settingen med råge.* Så det kanske inte kommer som förstahandsval...

*Löst baserat på forum-polls och tyckande :gremwink:

rjonas

Hero
Jarl said:
Om man ser till fansen verkar Dragonlance vara den minst populära settingen med råge.* Så det kanske inte kommer som förstahandsval...

*Löst baserat på forum-polls och tyckande :gremwink:
Ja, Dragonlance är knappast populärast men förmodligen långt ifrån minst populär. Det finns många settings men gemensamt är att de alla verkar ha en kärna av trofasta fans. Min poäng är dock att de denna gången kommer satsa mycket på story som kommer att skrivas av författare snarare än spelkonstruktörer. Jag gissar förstås i enlighet med din * :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Så oavsett vad det blir kan jag sätta en slant på att det INTE blir Greyhawk, Mystra, Birthright eller annan vanlig fantasy."

Al Qadim! Return of the Yakfolk!

Storuggla, yakmännen måste med!