Nekromanti Ny design på min wiki...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja, efter nåt år av frenetiskt skissande och ett par veckor av nogsamt svärande och pillande så har jag nu äntligen sjösatt det nya temat på min wiki Omega Studio (tidigare Studiomega, men det fanns en musikstudio som hette det...)

Nå; jag har fått kompromissa en del med min minimalistiska vision, men tror mig ha fått in allt jag absolut behöver. Eventuellt sker vidare nerskalning framöver. Mitt största misslyckande just nu känner jag är raden högst upp, den med loginlänken och sökrutan. Men jag tror jag kan leva med den.

Vad tycker ni?

EDIT: (Jag har givetvis gjort så att det blir hyfsat snyggt n'r man skriver ut också, så förhandsgranska gärna hur det skulle se ut att skriva ut och säg "ooooh" och "aaaah". =)

krank

Sereg said:
titlen på sidan säger Studiomega men på startsidan står det STUDIΩMEGA.
Båda ska ändras till "Omega Studio"...

Sereg said:
Jag tycker nog källkod, historik och senaste skall vara lite mindre. Just nu är den texten lika stor som Ω-loggan.
Är de? De ska vara lika stora som "STUDIO", inte lika stora som Ω. Vilken webläsare använder du? Tyckte jag testade i de flesta (Opera, Chrome, Firefox, IE)

krank

Sereg said:
Den texten flyter ihop lite med loggan, imho.
That's a feature, not a bug =) De ska flyta ihop lite, se ut som samma designblock så att säga.

solvebring

Superhero
Är det meningen at menybredden och och marginalen mellan menyn och brödtexten ska vara så hårt varierande och alltför ofta för täta - när man väl börjar klicka runt. När jag t.ex. gick in och läste på EB så grötade sidan ihop sig då den var för tät. Vore najs om menyn kunde få en mer definitiv hållning gentemot marginalen åt brödtexten till.

Kör Firefox btw - som du vet.

Bifogar markerad skärmdump med de platser jag vill ha lite, lite mer luft kring.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Ser ut som hej kom och hjälp mig på jobbdatorn som kör IE på XP. Bifogar skärmdump.

Attachments

krank

solvebring said:
Är det meningen at menybredden och och marginalen mellan menyn och brödtexten ska vara så hårt varierande och alltför ofta för täta - när man väl börjar klicka runt. När jag t.ex. gick in och läste på EB så grötade sidan ihop sig då den var för tät. Vore najs om menyn kunde få en mer definitiv hållning gentemot marginalen åt brödtexten till.

Kör Firefox btw - som du vet.

Bifogar markerad skärmdump med de platser jag vill ha lite, lite mer luft kring.
Gött! Ska kollas på.

krank

Genesis said:
Ser ut som hej kom och hjälp mig på jobbdatorn som kör IE på XP. Bifogar skärmdump.
Det där är jäkligt skumt, alltså... Hade som sagt för mig att jag testat i IE också. Kan du kolla upp vilken version (5, 6,7,8?) du kör, så jag kan installera den och testa?

EDIT: I IE8 verkar det funka helt OK, så jag antar att det är en tidigare du kör...

Genesis

Ni dés ni maître
Version 7.0.5730.13, på ett 64-bitars WinXP. Kan säga att jag haft liknande problem med sidan på AnyDice. Antagligen något som inte stöds i IE7.

krank

Genesis said:
Version 7.0.5730.13, på ett 64-bitars WinXP. Kan säga att jag haft liknande problem med sidan på AnyDice. Antagligen något som inte stöds i IE7.
Uppfattat. Jag ska testa installera IE7 på en testmaskin och se vad jag kan göra. Jag har ju annars åtminstone FÖRSÖKT få skiten att funka överallt.

Har t.om för mig att jag testade och fick sidan att se funkis ut i IE5 och 6, men det kan jag såklart ha drömt.

Tack för påpekandet, hursomhelst. Mitt mål är ju att inte utestänga folk baserat på webbläsarval... (har iofs inte testat med lynx eller så än, menmen)

krank

Det här blir konstigare och konstigare. har inte testat själv, men använt en testgrej på nätet som tar screenisar via en jäkla massa browsers.

Såhär ser den ut på IE7 enligt den sidan

Sedan såg den lite CP ut i Internet Explorer 6, men inte alls samma grej som hos dig, genesis.

//Krank, skriver upp "problem som inte låter sig reproduceras" på listan över saker han hatar

krank

Okej, jag tror jag är problemet på spåren. Kan dock inte riktigt testa min teori just nu...

Genesis

Ni dés ni maître
Notera att mitt IE7-problem endast syns om man skrollar ned. Texten längst upp ser helt okej ut, men skrollar man följer den med och lägger sig över brödtexten.

Problemet med innehållsförteckningen till höger (texten flyter ut utanför rutan) syns dock direkt, men det syns ju inte på Null State-sidan, som inte har en innehållsförteckning.

Übereil

Swashbuckler
krank: jag gick in på ett av spelens sida på din Wiki (Scriptura) och plötsligt försvann menyraden

(ok, när jag kom in på Evolutionens Barn sidan insåg jag varför, krank)

(dock är variationen där lite... konstig. Vissa spel har menyrad, andra inte)

En inkonsekvent designsak jag märkt är när man går in på sidorna för individuella spel. Går man in på Evolutionens Barn så byts Menyraden i vänsterspalten ut mot en innehållsförteckning. Går man in på Scriptura så finns ingen sådan innehållsförteckning, varvid menyraden försvinner helt. Men går man in på t ex Den Svarta Solens Krönikor så försvinner inte menyraden.

Varför försvinner den ibland och ibland inte? Ska det vara så?

Übereil

krank

Ubereil said:
krank: jag gick in på ett av spelens sida på din Wiki (Scriptura) och plötsligt försvann menyraden

(ok, när jag kom in på Evolutionens Barn sidan insåg jag varför, krank)

(dock är variationen där lite... konstig. Vissa spel har menyrad, andra inte)

En inkonsekvent designsak jag märkt är när man går in på sidorna för individuella spel. Går man in på Evolutionens Barn så byts Menyraden i vänsterspalten ut mot en innehållsförteckning. Går man in på Scriptura så finns ingen sådan innehållsförteckning, varvid menyraden försvinner helt. Men går man in på t ex Den Svarta Solens Krönikor så försvinner inte menyraden.

Varför försvinner den ibland och ibland inte? Ska det vara så?

Übereil
De sidor där den inte försvinner är... "fel". De ska fixas till.

Rent tekniskt är det såhär: De sidor som ligger i samma "mapp" har också samma sidomeny. Egentligen ska alla sidor till alla projekt (Den svarta solens krönikor t.ex) ligga i egna mappar. En del av mina äldre projekt har inte "fixats" så att alla deras sidor ligger i samma mapp.

Därför försvinner inte sidomenyn alltid.

Sidomenyn är alltså, egentligen, tänkt att vara unik för varje projekt. En del projekt behöver ingen sidomeny (VÄRMEDÖD t.ex), och så finns det helt enkelt ingen. Eftersom tanken nånstans är att inte bara jag ska kunna ha mina projekt där (Möller har ju Dieselhjärta) och eftersom olika projekt har olika behov av just sidomeny, så fixade jag en dynamisk lösning...

krank

Nu har jag lagt in overrides som drar igång när man går in med IE7; och för mig verkar det funka nu. Har finjusterat lite annat också, t.ex bör innehållsförteckningarna inte ha riktigt lika groteska indrag längre.

Däremot renderas inte typsnitten som de ska i IE överhuvudtaget; allt ser bättre ut i Firefox och Chrome och Opera... typ. Men det får jag väl så lov att leva med.

Nu ska jag se om jag kan få IE6 att funka också...

EDIT: Sidan kan se ut som en clown som ramlat ner i en färgfabrik ibland, för er IE-användare. Det betyder bara att jag håller på och arbetar med den och använder olika färger för att se vart farao mina element tagit vägen.

krank

Genesis said:
Kan meddela att det ser bra ut på Safari i OSX Leopard, också.
Gött!

Jag lyckas dock inte skriva i sökrutorna i varken ie6 eller ie7, men det kan bero på att jag kör en hackad version av IE7 (gjord för att kunna funka vid sidan av flera andra installerade IE-versioner) i en virtuell burk...

Nån som sitter på en dator med IE6 eller 7 som kan bekräfta att sökrutan inte funkar?

krank

Har givetvis hittat lite grejer jag missat.

Först och främst finns nu export till XML, ODT (openoffice) och INDTT (InDesign Tagged Text), så att man kan skapa andra sorters dokument på ett enkelt sätt. INDTT-skaparen byggde jag själv, den är inte helt buggfri, men vad spelar det för roll - inte som att nån annan än jag använder INDTT ändå =)