Nekromanti Ny dimension till rollspelet Viking?

Bortbytingen

Veteran
Hej!
Jag behöver lite konstruktiv kritik i mitt rollspelskrivande. Efter diskussion på forumet för många månader sedan fick jag fart på min penna och det hela resulterade i en djupdykning i heder, ära och rykte till rollspelet Viking. Resultatet kan du ladda ner via den här länken: Heder, ära och ryktbarhet
Nu skulle det vara toppen om någon kunde ge lite feedback. Jag har testat reglerna själv och tycker de funkar bra, men man blir lätt hemmablind. Vad tror ni om ryktesreglerna?

Max Raven

T12-kultist
Intressanta regler!

Tror jag fann ett par missar du kanske vill åtgärda i texten:

Under rubriken: "Att räkna ut Heder, Ära och Ryke
för en nyskapad rollperson"

"Rollpersonen får ingen Heder för höga
skicklighetsvärden. En rollperson har
således 0 i Ära från början." Jag förmodar att du menar Heder istället för Ära i sista meningen här?

På s 4:
"Exempel: Hednavikingen Gunnar Orm med total ryktbarhet 108 (Heder 54 och Ära 54) möter
en annan hednaviking Sven som får chansen att känna igen Gunnar. SL slår dolt Ob2T6 mot
Svens Allmänkunskap S12. Då Sven inte kommer från trakten. Tärningarna visar 7. Sven
känner igen Gunnar Orm och Svens aktning för Gunnar stiger (liksom UTS +2). Gunnar kan
nu dra nytta av andra effekterna av sitt rykte (se nedan)."
Här: Halva ryktet torde leda till ob3t6? Troligen så har "Då Sven inte kommer från trakten" blivit kvarglömt sedan tidigare.

Tabellen (för svårighet för igenkänning) på s 4 motsäger vad som skrivs på föregående sida - halva ryktet utanför närmaste, 1/4 utanför landet?

Sen fanns det nåt stavfel/särskrivningsbrister, inte något större. Exempelvis maffia samhälle(på s 1) ('maffiasamhälle'). Låt gärna någon annan läsa igenom ordentligt för att dubbelkolla språkbruk innan du förklarar artikeln färdig.

I övrigt: Starkt jobbat!