Nekromanti Ny DnD:N-enkät

anth

Vetefan
(har varit på semester så jag såg inte det här förrän nu)

Den 18 juli kom DnD:N enkät nr 2 (vi som varit med med speltesten från början har fått ett mail med egen länk, jag antar att vi ska använda den eftersom varje länk är individuell).
Den frågar vilka wizard/cleric-spells som vi tycker är "ikoniska", d.v.s. vilka som MÅSTE finnas med i Players Handbook för att det ska kännas som DnD.

Vad är era åsikter om enkäten?

Rent spontant reagerar jag på att det ser ut som spell-listan från DnD3 (men vill inte säga om det är bra eller dåligt).
Annars verkar det vara en väldigt tråkig enkät och jag är inte säker på att alla orkar fylla i den.
Framför allt verkar de förutsätta att de som fyller i den är gamla DnD-spelare - jag tvivlar på att folk som bara spelat DnD4 kan ge så mycket feedback.

Ja den var väldigt genomgående så att säga.

Jag hade gärna sett en ruta för "Vilka nya typer av spells skulle du vill se?"

Jag skulle tex. gärna se mycket mer Utility-spells, det jag är ute efter är mer som kan användas utanför strid och tillåter att man kan skapa ännu mer olika och annorlunda magiker.

Samtidigt så är det en bra enkät på det sättet att de, och jag, vill behålla D&D som D&D, så ikoner är en bra sak.

anth

Vetefan
lasergreger said:
Jag hade gärna sett en ruta för "Vilka nya typer av spells skulle du vill se?"

Jag skulle tex. gärna se mycket mer Utility-spells, det jag är ute efter är mer som kan användas utanför strid och tillåter att man kan skapa ännu mer olika och annorlunda magiker.
Du har iofs små fritextfält efter varje spell level - men frågan är om wizards läser läser all fritext... det är liksom ett par hundratusen som är med i speltesten.

Och ja, jag håller med, mer utility spells.
Vad är det för mening att spela om wizardens enda uppgift är att vara en vandrande luftvärnskanon och clericen ett vandrande fältsjukhus?

G

Guest

Guest
Argh! said:
Och ja, jag håller med, mer utility spells.
Vad är det för mening att spela om wizardens enda uppgift är att vara en vandrande luftvärnskanon och clericen ett vandrande fältsjukhus?
Där svarade du på din egen fråga :gremwink:

Necross

Swashbuckler
Argh! said:
Annars verkar det vara en väldigt tråkig enkät och jag är inte säker på att alla orkar fylla i den.
Det är korrekt, jag själv t ex. Men jag har ju mina egna idéer om D&D - t ex tycker jag det är absurt att attack-spells och utility-grejer ska gå på samma slots. Som spelet verkar avses att spelas är det ju alltid en no-brainer att läsa in Magic Missile istället för typ Tenser´s Floating Disk. Nåt måste göras åt det där systemet.

Max Raven

T12-kultist
Necross said:
Argh! said:
Det är korrekt, jag själv t ex. Men jag har ju mina egna idéer om D&D - t ex tycker jag det är absurt att attack-spells och utility-grejer ska gå på samma slots. Som spelet verkar avses att spelas är det ju alltid en no-brainer att läsa in Magic Missile istället för typ Tenser´s Floating Disk. Nåt måste göras åt det där systemet.
Hm? Rent spontant så skulle jag ta Tenser's Floating Disc istället för Magic Missile. Fast det beror lite på hur de fungerar i detalj förstås.

Vad gäller enkäten känns det spontant för mig som att den är utformad för att ge svar som passar DnD 3.X/Pathfinder-spelare snarare än folk som spelar 4E. Det är väl iofs lite av en öppen hemlighet att spelmakarna vill återgå till "den gamla goda tiden", s a s, men det blir lite "som man ropar i skogen får man svar" - tror knappast enkäten ger så mycket nyttig feedback.

Necross

Swashbuckler
Semester-Vincent said:
Hm? Rent spontant så skulle jag ta Tenser's Floating Disc istället för Magic Missile. Fast det beror lite på hur de fungerar i detalj förstås
I detalj, hur menar du då? Jag har spelat i grupper där det skulle ses som ett svek att läsa in Disken :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Skada kan vilken grisbonde som helst göra. Disken har fler möjliga användningsområden. :gremwink: Det beror förstås också på saker som hur länge disken varar, hastighet, höjd, vikt den klarar, o s v o s v.

Fast oftast är det ju inte så att man är tvungen att välja bara en av dem. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Det är så fegt att läsa in magic missile. Mycket coolare att på något vis lyckas dräpa sina gobbos med typ Leomunds Secret Hut eller Stone To Mud.

Max Raven

T12-kultist
Stövelkatten said:
Det är så fegt att läsa in magic missile. Mycket coolare att på något vis lyckas dräpa sina gobbos med typ Leomunds Secret Hut eller Stone To Mud.
Påminner mig om de där som spelade Eon och överanvände Forma Jord/Sten eller vad den hette för att bl a bryta belägringar genom att göra tunnlar, öppna borgväggar etc. :gremlaugh: