Nekromanti Ny effekt: Perspiration

Lycan

Hero
Perspiration

Biotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent.

Kan endast riktas mot människor, alver och dvärgar (varför är ingen helt säker på, men det verkar ha något att göra med dessa varelsers hud). De processer som styr svettningen i målets kropp börjar löpa amok, och snart formligen dryper det av svett. Till en början är effekten mest besvärande, men snart börjar de obehagliga konsekvenserna av uttorkning göra sig påminda.

För varje magnitud som investerats i effektens grundeffekt svettas offret ut ungefär 2% av sin totala kroppsvolym i timmen (som temporär blir alltså effekten irriterande, men sällan farlig).

Detta leder till följande:

Vid en förlust av 5% av sin kroppsvolym i form av svettningar börjar kroppen signalera att något är fel. Huvudvärk, illamåenden, yrsel och stickningar i lemmarna är typiska symptom.

Symptomen förvärras ständigt när inte vätskebalansen återställs, och när förlusten når 10% drabbas många av spasmer och delirium, dessutom blir huden rynkig, och urinering svår eller smärtsam.

Även dessa symptom förvärras om inte vätskebalansen återställs, och skulle förlusten stiga till 15% kommer personen att relativt snart att avlida, om inte vätskebristen på något sätt åtgärdas.

Andra effekter av vätskebrist (främst vid 10-15%) innefattar även symptom som:

Huden i munhålan och näsan samt på tungan och läpparna spricker och blöder. Kroppstemperaturen stiger, magsäcken torkar ut vilket leder till intensiva kräkningar. Hjärnan överhettar vilket leder till spasmer, konvulsioner och extremt kraftig huvudvärk. Dessutom torkar andningsorganen ut och ett tjockt sekret börjar bildas i lungorna, svårigheter att hosta upp detta leder till andningssvårigheter och eventuellt syrebrist.

-

Notera att den regelmässiga biten här skiljer sig kraftigt från de regler för törst som beskrivs på sid. 188 i Eon 2. De passade helt enkelt inte syftet. Perspiration är en främst fluffig effekt, som spelledaren ska använda för att skapa riktigt obehagliga scener. Eventuella svårighetsökningar, chockslag och dödsslag lämnar därmed åt SL's bedömningsförmåga (om inte någon kan komma på något genialiskt sätt att hantera det på, givetvis).

Annars är givetvis alla former av kritik, synpunkter, ändringsförslag och spontana funderingar varmt välkomna.

- L

(Fler effekter påhittade av mig och andra finns på NeoWikin, världens mest kraftfulla och underprioriterade Eonresurs: Effekter på NeoWiki

Gastono

Hero
Det låter riktigt härligt ju :gremlaugh:
Bra utformat också om vi skall titta på den biten.
Inga direkta förändringar kommer till tanken för min del.

Hjalle

Swashbuckler
Äsch, jag spar mina effekter till Drunoks Drängar istället. Håll till godo. :gremsmirk:

(Fin effekt, såklart!)

-Hjalla Jalla

Helmgast
Den borde vara personlig. Att med slag på Ob3T6, Ob3T6, Ob1T6, Ob1T6 garanterad döda någon förutsatt att denne inte kan riva sönder magiska vävar är lite väl farligt.

Lycan

Hero
Fast offret kan motverka effekten genom att maximera sitt vätskeinstag. Men ändå, point taken :gremsmile:

- L

(Den är mest tänkt som en tortyreffekt för SLP, så jag har egentligen brytt mig överdrivet mycket om den regelmässiga aspekten)

Syeth-hd

Warrior
man kan ju göra att det räknas som om man befinner sig i värme. och därifrån räkna efter törst reglerna. och i högre magnituder svettas man som om man befinner sig i en öken.
inte så svårt att göra det mer regelmässigt.