Nekromanti Ny effekt: Tidsficka.

Lycan

Hero
Hade gärna fått lite kommentarer eller dylikt på följande effekt:

Tidsficka
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*.

*Effekten kan inte göras permanent.

Skapar ett magiskt fenomen påminnande om de stasisfält alkemisterna använder sig av i artefakter. Precis som stasisfältet har tidsfickan likheter med vissa kronotropiska fält och kan identifieras med tropometriska hjälpmedel. När tidsfickan är skapad stannar den hos magikern, som sedan, genom att rikta sin magi mot det kronotropiska fältet, kan låsa en besvärjelse i tidsfickan. Därefter cirkulerar den kastade besvärjelsen oförbrukad i en hypotetisk metaverklighet tills magikern avslutar tidsfickan. Då återförs den lagrade besvärjelsen till verkligheten och fungerar som om magikern precis kastat den.
Besvärjelsens magnitud får inte vara högre än antalet filament som använts i tidsfickan.

lijat

Swordsman
En stämningsfull efekt som passar in i eons övriga magisystem. Jag tycker att den är bra men vore det inte bättre att göra den temporär som det är nu kan man väva en 16 magnitudens ritual varpå man sedan väver in en annan 16 magnitudens ritual.

Ett annat alternativ är att man gör så att den påverkar alla andra efekter i en besvärjelse på samma sätt som avstånd eller temporalisera.

Lijat - som gillar sånahär inlägg.

Jaggernaut

Hero
Hur hade du tänkt det med "tillbakakallandet"? Behöver magikern vara närvarande eller fungerar det som med artefakter. T.ex. att den magin utlöses då en dvärg kommer i närheten eller att man tar i ett visst föremål eller nånting?

Jaggernaut ser framför sig tjuvens häppna min precis då denne förvandlas till sten precis då denne vidrörde den stora ädelstenen på piedestalen mitt i den stora salen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"En stämningsfull efekt som passar in i eons övriga magisystem. Jag tycker att den är bra men vore det inte bättre att göra den temporär som det är nu kan man väva en 16 magnitudens ritual varpå man sedan väver in en annan 16 magnitudens ritual.

Ett annat alternativ är att man gör så att den påverkar alla andra efekter i en besvärjelse på samma sätt som avstånd eller temporalisera."

Eller så kanske man kan specificera att det måste vara en besvärjelse och får inte vara en ritual som vävs in i tidsfickan?

/Naug, föreslår enkla lösningar

Ymir

Liten kantbaron
Lysande! Skoj med något vettigt att göra med kronotropi. (Annat än de übereffekter vissa av mina tilledes lika über SLP:er använder).

Jag hade gärna lagt upp effekten på Drunoks Drängar, om du vill. Åtminstone passar den bra i min bild av Eons magisystem.

- Ymir, tummen upp

Lycan

Hero
Jo, klart man kan göra den temporär, den blir dock grymt klumpig då. Eftersom den "lagrade" effekten slungas iväg när tidsfickan tar slut blir en temporär tidsficka en tidsinställd bomb.

Tanken var lite att man skulle släpa omkring på en atomreaktion i ett stasisfält, som man när som helst kan släppa lös på omgivningarna. Men tror du det blir för bra? Hur skulle du formulera en regelförändring för att balansera effekten?

Lycan

Hero
Tidsfickan stannar där magikern har placerat den, och enda sättet att släppa lös effekten i tidsfickan är att ta bort tidsfickan. Eftersom det är en provisorisk besvärjelse kan magikern när han vill "släppa" tidsfickan och därmed släppa lös den lagrade besvärjelsen. Då sker detta precis som om magikern hade kastat den lagrade besvärjelsen just då, från platsen tidsfickan befinner sig på.

Precis som du uppmärksammar inträder här en regelmässig gråzon. Vad händer om magikern är frånvarande och någon river sönder tidsfickan med ataxatropi? Då släpps den lagrade besvärjelsen lös, men magikern är inte närvarande och kan därmed inte rikta den.

En lösning är att bara ha tidsfickan som personlig. Men då kan man ändå skapa samma dilemma genom att göra magikern medvetslös och ta sönder tidsfickan.

Möjligt är ju också att säga att magikern måste rikta besvärjelsen han lägger i tidsfickan när han väver den. Men det tycker jag förtar effekten hela dess dynamik.

Antagligen skulle jag säga att den lagrade effekten drabbar objektet som är påverkat av tidsfickan om inte magikern är där och kan rikta den lagrade effekten när tidsfickan tar slut...

lijat

Swordsman
Jo, klart man kan göra den temporär, den blir dock grymt klumpig då. Eftersom den "lagrade" effekten slungas iväg när tidsfickan tar slut blir en temporär tidsficka en tidsinställd bomb.

Tanken var lite att man skulle släpa omkring på en atomreaktion i ett stasisfält, som man när som helst kan släppa lös på omgivningarna. Men tror du det blir för bra? Hur skulle du formulera en regelförändring för att balansera effekten?
För att citera migsjälv.

Ett annat alternativ är att man gör så att den påverkar alla andra efekter i en besvärjelse på samma sätt som avstånd eller temporalisera.
Exempel :

Fet ritual
Alstra 6 filament ataxatropi 4h ob3t6
Alstra 6 filament kronotropi 4h ob3t6
Alstra 6 filament penumotropi 4h ob3t6
Alstra 6 filament geotropi 4h ob3t6
transformera geotropi till kronotropi utan förlust 1h ob3t6
transformera penumotropi till ataxatropi utan förlust 1h ob3t6
väva teleportera med 8 filament + 4 extra 1h ob3t6
väva tidsficka med 8 filament + 4 extra 1h ob3t6

Resultatet en provisoriskt updämd teleportations efekt som när magikern vill kan släppalös för att ta sig till valfri plats på mundans yta.

Det vill säga att andra efekter måste modifieras med denna efekt för att den ska fungera.

Eleas

Hero
"Antagligen skulle jag säga att den lagrade effekten drabbar objektet som är påverkat av tidsfickan om inte magikern är där och kan rikta den lagrade effekten när tidsfickan tar slut... "

Ytterligare en möjlighet skulle kunna vara att den helt enkelt agerar slumpmässigt, då man inte har något som "kontrollerar" effekten längre.

--Björn, gillar tidsficka

Eleas

Hero
"Eller så kanske man kan specificera att det måste vara en besvärjelse och får inte vara en ritual som vävs in i tidsfickan?"

Jag vet inte... just från det hållet verkar det inte finnas någon skiljelinje mellan ritualer och besvärjelser. Eller, med andra ord, varken Riva sönder väv, Motmagi eller någon annan effekt jag känner till skiljer mellan ritualer, besvärjelser eller improviserad magi. Det enda som är viktigt där tycks vara magnituden, och så skulle jag nog vilja ha kvar det, om inte annat så för konsekvens. Därtill tycker jag att ritualmagin är kastrerad nog som den är. :-/

--Björn, rituell

Lycan

Hero
Jo, den tanken slog mig också, men jag lyckades inte formulera det i regeltermer, varvid jag lämnade hela saken därhän.

Kanske Herr Eleas behagar hjälpa mig?

Vilket av alternativen är mest passande med tanke på kontext och trovärdighet?

- Lycan

Jaggernaut

Hero
Tanken vill inte försvinna

Tja jag är fortfarande inne på tanken att man skulle kunna lägga in villkor för när tidsfickan ska släppa den lagrade besvärjelsen. Det skulle kunna bli ganska intressant.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Jag vet inte... just från det hållet verkar det inte finnas någon skiljelinje mellan ritualer och besvärjelser."

Jodå. Man kan inte stoppa väver från ritualer i elixir eller i magiskt laddade skrifter. Så det finns en skiljelinje representerad i systemet sedan tidigare.

/Naug

eoz

Veteran
kan man inte bara ha en enda temporär effekt åt gången? Alltså en magiker kan endast hålla en åt gången? Sedan detta med den feta uber teleporten, skulle inte tidsfickan vara av samma magnitud som besvärjelsen? Det innebär väl att den tidsfickan måste vara jättestor? Dessutom så finns det ett problem med permanent... de går inte att bryta upp, eftersom att effekten är permanent... Det kanske är et bra sätt att förstöra världen! Stoppa in alla filament som finns i en massa permanenta tidsvortexar?

Eleas

Hero
"Jo, den tanken slog mig också, men jag lyckades inte formulera det i regeltermer, varvid jag lämnade hela saken därhän."

Jo, det är sant. Över huvud taget känns det som en återkommande lucka i Eons magisystem - i fallet artefakter är det osäkert vad som drabbas, till exempel.

"Kanske Herr Eleas behagar hjälpa mig?

Vilket av alternativen är mest passande med tanke på kontext och trovärdighet?"

Jag kan egentligen inte uttala mig om vad som skulle vara bäst, bara vad jag själv gillar. Vi vet redan att effekter som "rörelse" eller "telepati" tycks upprätthålla en kontakt med magikern under varaktigheten, så på den punkten ser jag inget problem. Däremot känns det som om magisystemet i regel fastställer en formels förutsättningar i vävningsögonblicket. Jag ser inte ett problem med att avsluta en provosorisk Tidsficka genom att helt enkelt överge formeln - däremot känns det lite för... enkelt... att magin kan riktas i detta skede.

As for fästandet i regeltermer, så föreslås följande mening:

"När tidsfickan bryts träder samtliga effekter som lagrats i den i kraft omedelbart, som om de precis färdigställts. Om det mål magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat."

Funkar detta?

--Björn, spånande platta

Eleas

Hero
"Jodå. Man kan inte stoppa väver från ritualer i elixir eller i magiskt laddade skrifter. Så det finns en skiljelinje representerad i systemet sedan tidigare."

Åkej... jag står korrigerad. Men håller vi med om att skiljelinjen tycks något suddig i andra fall (Stasis, t.ex.)?

--Björn, tidsförfrusen

Helmgast
kan man inte bara ha en enda temporär effekt åt gången?

Man kan ha flera temporära och provisoriska effekter samtidigt, men bara en av varje sort åt gången. Observera att effekten 'Provisorisera' är provisorisk, och man kan således bara ha en sådan igång åt gången. Den går dock att permanenta.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Åkej... jag står korrigerad. Men håller vi med om att skiljelinjen tycks något suddig i andra fall (Stasis, t.ex.)?"

Menar du stasisfält i artefakter? På dom så står det i texten att man ska kasta sin "besvärjelse" på artefakten. Men, visst. Man skulle utan direkta problem kunna göra en tolkning som tillåter att man kastar in ritualer i den. Även fast det blir lagom kostsamt att göra stasisfält av de magnituder som ritualer oftast använder sig av. Tusentals silver skulle det garanterat kosta och svårt att göra skulle det också vara.

/Naug

Lycan

Hero
Tidsficka, director's cut.

Tidsficka [redigerad version - ändrad text är kursiverad]
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*.

*Effekten kan inte göras permanent.

Skapar ett magiskt fenomen påminnande om de stasisfält alkemisterna använder sig av i artefakter. Precis som stasisfältet har tidsfickan likheter med vissa kronotropiska fält och kan identifieras med tropometriska hjälpmedel. Tidsfickan kan skapas antingen fritt svävande, eller inuti ett föremål. Därefter kan magikern, genom att rikta en besvärjelse mot det kronotropiska fältet, låsa denna i tidsfickan. Därefter cirkulerar den kastade besvärjelsen oförbrukad i en hypotetisk metaverklighet tills magikern avslutar tidsfickan. Då träder samtliga besvärjelser som lagrats i tidsfickan i kraft omedelbart, som om de precis färdigställts. Om det mål för besvärjelsen magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tidsficka, director's cut.

"Om det mål för besvärjelsen magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat."

Innebär det här att jag inte kan lagra en blixt i tidsfickan, eftersom det mål jag vill blixta (fienden) inte fanns i närheten av mig när jag vävde besvärjelsen?

/Naug