Nekromanti Ny fundering om storlekens betydelse

Targon

Hero
Soldarn (80.000 km2) motsvarar Götaland exkl Dalsland och Gotland och är dessutom något mindre än Österrike (83.853 km2). Soldarn och Asharien sammantaget (320.000 km2) är något mindre än Norge (323878 km2, dvs enbart den skandinaviska halvön), och Elfenbenskusten på Afrikas västkust (322.463 km2). Naturligtvis är den Federala Republiken Tyskland med sina 356.733 km2 till ytan större än Asharien och Soldarn tillsammans.

Enligt min humbla åsikt så är det här väldigt fjuttiga siffror. Vad händer om man dubblar arealen på Mundanas länder?

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Ha ha ha!

Då blir Soldarn 160'000 km2 och Asharien & Soldarn 640'000 km2.
Ja, just det. Det är alldeles riktigt, grabben. /images/icons/tongue.gif

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Pluttig omkrets?

Då får man väl helt enkelt flytta på ekvatorn då. Har verkligen Mundana en så pluttig omkrets?

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-07-05 08:40.</EM></FONT></P>

Rosen

Myrmidon
Re: Pluttig omkrets?

<I>Har verkligen Mundana en så pluttig omkrets?</I>

Ursprungligen hette den Rundana, eftersom man kunde se horisontens krökning om man sträckte på sig lite. (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Då får man väl helt enkelt flytta på ekvatorn då. Har verkligen Mundana en så pluttig omkrets?"

Glöm inte att du bara ser på en tjugondel av Mundanas totala yta. Jag vill minnas att Mundana har omkrets och storlek ungefär stor som Jorden, och om du kallar det för pluttigt kan jag alltid rekommendera Jupiter.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero

Jo, men grejen är den att jag blev lite förvånad över påståendet att om man begår den hemska synden (mot Neogames?) att dubbla Mundanas yta så kommer ekvatorn att gå rakt igenom, ja just det, Asharina. Så tänkte jag i mitt stilla sinne att Mundana måste väl vara större än så. Jag har nämligen hela tiden föreställt mig just att Mundana är ungefär lika stor som jorden (jag är naturligtvis också medveten om att allt inte finns på kartan) och att ekvatorn möjligen kan gå genom Takalorr (eller inte allför långt söder om detta eminenta land).

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Att göra världen större

Munanakartan omfattar 6652 km östlig-västlig riktning och 3319 km nordlig-sydlig riktning. Låt oss anta att Mundanas omkrets är exakt densamma som jordens. Om kartans översta kant skulle motsvara låt oss säga 60 grader nordlig bredd och den gordrionska staden Penzium skulle ligga i höjd med Stockholm, då skulle kartans nedersta kant motsvara ungefär 27 grader, dvs gå ungefär vid Las Palmas på Kanarieöarna. Den soldiska huvudstaden Talon skulle i så fall ligga ungefär i jämhöjd med Athen. Nu tycker emellertid jag det här blir en aning pluttigt.

Men om vi i stället dubblar avståndet nord-sydlig riktning till 6638 km, vad händer då? Jo, kartans nederkant kommer i stället att löpa 3 grader sydlig bredd, i höjd med Burundi. Mundanas ekvator skulle då gå vid Takalorrs sydligaste spets, vilket är ett högst rimligt antagande eftersom Takalorr mycket väl kan jämställas med det mörka Kongo och Kharlah-floden med den väldiga Kongofloden. Talon skulle i så fall ligga 18 grader nordlig bredd, dvs i höjd med Kingston Town på Jamaica. Jämför även med att den jargiska staden Tibara i sådana fall skulle ligga ungefär i höjd med Boston. I stället för att låta 1 cm på Mundanakartan motsvara 112,5 km dubblar man skalan och låter 1 cm motsvara 225 km. Inte speciellt radikalt egentligen.

- Targon, skrivare